Öljytankkeri upposi, ympäristökatastrofi uhkaa Espanjaa

Viime viikolla Espanjan rannikolla haaksirikkoutunut kreikkalaistankkeri on uponnut pohjaan. 70 000 tonnin öljylasti uhkaa aiheuttaa ympäristökatastrofin.

Öljytankkeri Prestigen öljylasti pyritään siirtämään toiseen alukseen.

Espanjan rannikon edustalla oleva Prestige-öljytankkeri on uponnut.
Vuotava tankkeri katkesi myrskyssä kahtia Iberian niemimaan edustalla Atlantilla aiemmin tänään. Aluksessa on yli 70 000 tonnia polttoöljyä. Tankkerin katkeaminen saattaa johtaa jättimäiseen ympäristökatastrofiin.

Aluksen lasti on yli kaksi kertaa niin suuri kuin Exxon Valdezin vuonna 1989 Alaskaan levittämä öljymäärä. Exxon Valdezin turma on tähän asti ollut yksi maailman pahimmista.

Viranomaisten mukaan "merkittävä osa" laivan lastista vuotanee mereen. Hollantilaisen meripelastusyhtiön mukaan suurin osa öljystä on toistaiseksi pysynyt laivan umpinaisissa osastoissa, mutta ainakin 5000 tonnia pääsi mereen rungon katketessa. Jo aikaisemmin mereen oli valunut yli 4000 tonnia öljyä, ja Rajoyn mukaan vuoto jatkuu.

Aluksen uppoaminen pohjaan voi pienentää tuhoa. Koska polttoöljy jähmettyisi merenpohjan kylmässä lämpötilassa, se ei enää nousisi pinnalle.

Ympäristöjärjestöt ovat kuitenkin kyseenalaistaneet ratkaisun turvallisuuden. Tankkeria yritetään Rajoyn mukaan hinata edelleen kauemmas rannikolta, jotta vahingot pysyisivät mahdollisimman pieninä.

Kiistaa aluevesistä

Hollantilaisyhtiölle kuuluva kiinalainen suurhinaaja ehti kiskoa laivan runsaan 250 kilometrin päähän Espanjan rannikosta, ennen kuin se katkesi. Galician viranomaisten mukaan alus oli katketessaan Portugalin aluevesillä. Portugali on kuitenkin jyrkästi kiistänyt tämän. Portugali kieltäytyi aikaisemmin tänään päästämästä tankkeria satamiinsa.

Liki 200 kilometriä Espanjan rannikkoa La Corunan satamakaupungin ympäristössä Galiciassa on jo saastunut, vaikka sitä on yritetty suojata öljypuomein.

Galician rantavesissä elää yli 90 erilaista kalalajia sekä runsaasti harvinaisia koralleja ja äyriäisiä. Vesistö kuuluu Espanjan - ja koko EU:n - tärkeimpiin kalastusalueisiin.

Puhdistus vaikeaa

Asiantuntijoiden mukaan öljyvuodon puhdistaminen on pitkä ja kallis prosessi, sillä Prestigen kuljettama polttoöljy ei haihdu tai myöskään hajoa merenkäynnissä. Tuhon laajuus riippuu useista tekijöistä: tuulista, merivirroista sekä siitä, kuinka moni aluksen öljysäiliöistä on säilynyt ehjinä.

Myös Suomen ympäristökeskus antaa apua öljykatastrofin jälkien korjuuseen. Suomesta on lähtenyt Espanjaan neljä kilometriä öljypuomia.

Bahaman-lipun alla purjehtivassa liberialaisomisteisessa tankkerissa ei ollut kaksoispohjaa. Vuodesta 1996 lähtien kaksoispohja on ollut pakollinen kaikissa uusissa tankkereissa. Kansainvälinen merenkulkujärjestö IMO on määrännyt, ettei öljyä vuoden 2015 jälkeen saa enää kuljettaa kuin kaksoispohjaisissa aluksissa.

Espanja aikoo protestoida aluksen valvonnan laiminlyönnistä useille maille. Prestige on 27 vuotta vanha ja sen kunto on Espanjan tietojen mukaan tarkastettu viimeksi vuonna 1999. Sen runko murtui kovassa merenkäynnissä Espanjan edustalla viime viikon keskiviikkona.

Suomen WWF aloitti kampanjan Itämeren öljytuhon estämiseksi

Suomen WWF on aloittanut kampanjan Itämeren öljyonnettomuuden ehkäisemiseksi. Järjestö haluaa tänään käynnistämällään Pandapassi-kampanjalla painostaa hallitusta parantamaan öljyonnettomuuksia ehkäiseviä toimia Itämerellä.

WWF:n mukaan vakava öljyonnettomuus on todennäköinen myös Suomen rannikolla lähivuosina, mikäli tehokkaisiin onnettomuuksia ehkäiseviin toimiin ei ryhdytä.

Järjestön mukaan tämänpäiväinen Prestige-tankkerin katkeaminen ja uppoaminen Espanjan rannikolla on oiva osoitus siitä, että toimiin ryhtyminen on välttämätöntä.

(MTV3-STT-Reuters-DPA-AFP)

(Kymmenen uutiset 19.11.2002).

Lue myös:

    Uusimmat