Valokuvaamisen digitalisoituminen on avannut kuluttajille täysin uudet mahdollisuudet. Eirikuvan toimitusjohtaja Merja Ailama-Mäkitalo kertoo, mihin kaikkeen valokuva nykyään taipuu.
Filmikuvauksen ja digitaalisen valokuvauksen murros on ravistellut valokuvaamisen käytäntöjä 2000-luvun aikana. Filmikuvia räpsitään yhä melko paljon, mutta nyt murros on kääntynyt digitaalisen puolelle.
− Tämä tarkoittaa sitä, että kun ennen vanhaan puhuttiin fotobisneksestä, nyt koko fotobisnes on siirtynyt lahjabisnekseen. Valokuvaaminen on yhä tärkeää muistojen tallentamista, mutta siinä on myös kokonaan uusi ulottuvuus. Itse puhun ilahdutustuotteista, Merja Ailama-Mäkitalo sanoo.
Ilahdutustuotteilla Eirikuvan toimitusjohtaja viittaa erilaisiin lahjoihin, joihin on mahdollista painaa valokuva. Tarjonta monipuolistuu jatkuvasti.
− Digitalisoitumisen myötä vain mielikuvitus on rajana sille, mihin kuvan voi tehdä!
Valokuvan uudet muodot
Nykytekniikan myötä henkilökohtainen valokuva monistuu osaksi arkea mitä erikoisimmilla tavoilla. Ailama-Mäkitalolla riittää kerrottavaksi esimerkkejä jo omasta elämästään.
− Minua vastapäätä työhuoneessani on jättimäinen gerberaa kuvaava valokuvatapetti. Kun uusi värifiilis iskee, tilalle vedetään uusi. Haluaisin huoneeseen myös voikukkaruohikko-lattian. Se on ihan mahdollista.
− Oma poikani taas halusi huoneensa seinään mustavalkoisen kuvan Lahden kaupungista. Siinä piti näkyä radiomastot, hyppyrimäki sekä kaupungintalo.
Eirikuvalta on myös muun muassa tulossa piakkoin markkinoille tekstiilisarja, jonka tuotteisiin asiakas voi painattaa haluamansa kuvan. Ailama-Mäkitalon mielestä valokuva on hieno sisustuselementti.