Nukutko sinäkin näin? Kuva osoittaa, miksi suosittu nukkuma-asento voi aiheuttaa ryppyjä

1:04
Katso video: Mitä ovat kauneudenhoidossa käyteyt AHA- ja BHA-hapot?

Brittiläinen kauneusklinikka havainnollistaa, miksi kyljellään nukkuminen aiheuttaa ryppyjä.

Kyljellään nukkuminen on monille mieluisin ja mukavin tapa nukkua. Asento on hyvä erityisesti kuorsaajille sekä närästyksestä tai tukkoisesta nenästä kärsiville.

Kyljellään nukkumisesta voi kuitenkin olla kosmeettista haittaa etenkin pitkällä aikavälillä. Kun toinen puoli kasvoista on lytyssä tyynyä vasten, voi ihoon syntyä ajan myötä ryppyjä.

Brittiläinen kauneusklinikka DrMediSpa Clinic jakoi Instagram-tilillään vinkkejä, joilla estää ryppyjen syntymistä unen aikana. Neuvojen yhteydessä klinikka julkaisi havainnollistavan kuvan, joka kertoo karua kieltä siitä, miksi kyljellä nukkumisesta on seurauksia kasvojen iholle. Kuvat osoittavat, miten iho litistyy tyynyä vasten.

Jos kuva ei näy, voit avata sen tästä.

Kyljellä nukkuminen aiheuttaa ryppyjä

Klinikan mukaan paras tapa estää ryppyjen syntymistä unien aikana on nukkua selällään.

Vuonna 2016 ilmestynyt tutkimus osoitti, että unen aikana kasvoihin kohdistuva paine voi aiheuttaa niin sanottujen uniryppyjen syntymistä. Vuonna 2012 julkaistun tutkimuksen näitä uniryppyjä syntyy esimerkiksi silmäkulmiin, suun ympärille ja nenän viereen.

Kyljellään nukkumisen on esitetty myös aiheuttavan ryppyjä rintavakoon – ja ongelmaan on keksitty myös ristiriitaisia tunteita herättänyt ratkaisu.

Uniryppyjä voi yrittää vähentää selällään nukkumisen lisäksi tyynyllä. Esimerkiksi U-kirjaimen malliset tyynyt estävät kasvojen painautumisen tyynyä vasten.

Huonot yöunet lisäävät ryppyjä

Yöunia ei kannata jättää välistä, vaikka pelkäisi nukkuma-asentonsa aiheuttavan ryppyjä.

Vuonna 2016 tutkijat huomasivat kokeessaan, että huonot yöunet lisäävät nopeasti kasvojen ryppyjä ja ihon punoitusta.

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja