Mainos

Neuvostoliitossa välähti ja sitten suomalaiset haistoivat markkinaraon – tämän ihmeaineen luvataan korjaavan kitkapintoja: "Moottorin teho kasvaa ja päästöt vähenevät"

0:30
Hyvät hyssykät, mikä video! Jare kuvasi kammottavan läheltä piti -tilanteen, joka oli päättyä kuolemaan

Diesel- ja bensiinimoottorien päästöt voivat laskea keksinnön ansiosta vähintään viisi prosenttia.

Kyseessä on suomalaisen RVS Technology -­yhtiön kehittämä teknologia lisää tuntuvasti polttomoottoreiden tehoa ja vähentää niiden ruokahalua.

Kun pakettiin vielä lisätään lupaus polttomoottorin eliniän merkittävästä pidentymisestä, alkaa hyväuskoistakin hirvittää.

Mikä tämä ihmeaine oikein on?

Yhtiön myyntijohtaja Jyrki Norppo tarjoaa lyhyen oppimäärän tribokeraamisen teknologian saloista.

Teknologia perustuu kitkapinnoille itsekseen syntyvään, luistoa lisäävään keraamiseen kerrokseen.

Polttomoottorin uumeniin rohdon voi syöttää voiteluöljyyn sekoitettuna. Pinnanmuodostus käynnistyy ajon alkaessa tai moottorin tyhjäkäynnin yhteydessä.

– Kitkapintojen muodostuttua ideaaleiksi moottorin teho kasvaa ja päästöt vähenevät. Myös polttoaineen tehostunut palaminen vähentää päästöjä, Norppo kuvailee.

Hän viittaa arvostetun saksalaisen TÜV Süd -luokituslaitoksen mittauksiin, joiden perusteella tribokeraaminen käsittely vähentää koeautojen päästöjä 4–5 prosenttia.

Keksintö osallistui Kauppalehden ja Alma Median autoilun ja liikkumisen innovaatio-kilpailuun.

Aine hakeutuu lämpötilan perusteella kitkan pahimmin syömille metallipinnoille, joita se alkaa saman tien paikata.

– Tribokeraamisen pinnan muodostus loppuu, kun kitkapinnat on muodostuneet toisiinsa sopiviksi, Norppo kertoo.

Tuotteen tarina alkoi Neuvostoliitosta

Tuotteen erikoinen tarina alkoi kylmän sodan aikana Neuvostoliitossa.

Murmanskissa tapahtuneiden syväporausten yhteydessä havaittiin, että poranterien kuluminen väheni merkittävästi 6–7 kilometrin syvyydessä. Selvisi, että kivikerroksen mineraalit vaikuttivat jotenkin ilmiöön.

Neuvostoliiton romahdettua ilmiön tutkimus siirtyi yksityiselle puolelle. Kaupallistaminen nopeutui suomalaisten tullessa mukaan 1990-luvun puolivälissä.

Ensimmäiset patentoidut tuotesovellukset saatiin valmiiksi 2000-luvun alussa. Nyt meneillään on kolmas tuotesukupolvi.

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja