Diesel- ja bensiinimoottorien päästöt voivat laskea keksinnön ansiosta vähintään viisi prosenttia.
Kyseessä on suomalaisen RVS Technology -yhtiön kehittämä teknologia lisää tuntuvasti polttomoottoreiden tehoa ja vähentää niiden ruokahalua.
Kun pakettiin vielä lisätään lupaus polttomoottorin eliniän merkittävästä pidentymisestä, alkaa hyväuskoistakin hirvittää.
Mikä tämä ihmeaine oikein on?
Yhtiön myyntijohtaja Jyrki Norppo tarjoaa lyhyen oppimäärän tribokeraamisen teknologian saloista.
Teknologia perustuu kitkapinnoille itsekseen syntyvään, luistoa lisäävään keraamiseen kerrokseen.
Polttomoottorin uumeniin rohdon voi syöttää voiteluöljyyn sekoitettuna. Pinnanmuodostus käynnistyy ajon alkaessa tai moottorin tyhjäkäynnin yhteydessä.
– Kitkapintojen muodostuttua ideaaleiksi moottorin teho kasvaa ja päästöt vähenevät. Myös polttoaineen tehostunut palaminen vähentää päästöjä, Norppo kuvailee.
Hän viittaa arvostetun saksalaisen TÜV Süd -luokituslaitoksen mittauksiin, joiden perusteella tribokeraaminen käsittely vähentää koeautojen päästöjä 4–5 prosenttia.
Keksintö osallistui Kauppalehden ja Alma Median autoilun ja liikkumisen innovaatio-kilpailuun.
