Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Netti ei mene kiinni – suurin osa suomalaisista käyttää älypuhelintaan loman aikana

lev dolgachov
Julkaistu 16.01.2015 09:47

Maria Aarnio

lifestyle@mtv.fi

Suomalaisen loma syntyy nettipalveluissa vertailemalla. Älypuhelinta kytätään myös loman aikana.

Miten sinä suunnittelet lomasi? Jos olet kuten muut suomalaiset, matkapäätöksiisi vaikuttavat eniten hotellien ja lomakohteiden tarjoama tieto netissä.

TNS Gallupin Matkamessuja varten tekemästä tutkimuksesta käy ilmi, että matkapäätöksiä tehdään eniten nettitietojen ja omien aiempien kokemusten perusteella. Tietoa lomasuunnittelun tueksi haetaan matkanjärjestäjiltä, hotellien nettisivuilta ja netin vertailupalveluista, joissa voi etsiä halvinta lentoa tai hotellia. Myös nettiarvostelut lomakohteista kiinnostavat.

Suomalaisten matkailuostopäätökseen vaikuttavat...

Kohteiden ja hotellien tarjoama tieto netissä (50 %)

Aiemmat omat matkailukokemukset (49 %)

Pari katsoo tablettia
lev dolgachov

Tärkeimmät tietokanavat matkoja suunnitellessa...

Matkanjärjestäjien ja hotellien nettisivut (57 %)

Hintavertailu- ja varauspalvelut internetissä (49 %)

Netissä olevat arvostelut (43 %)

Tärkeimmät tekijät henkilökohtaisessa palvelussa

Ystävällisyys (47 %)

Kokemus saatujen tietojen luotettavuudesta (46 %)

Yksilöllisten tarpeiden huomioon ottaminen (38 %)

– Suomalaiset luottavat omiin kokemuksiinsa aiempaa enemmän. Tämä johtunee siitä, että matkaillessa kokemuksia on monille ehtinyt kertyä. Suomalaiset matkailijat tietävät jo hyvin mitä tahtovat, ja he luottavat kohteiden ja hotellien tarjoamaan tietoon. Tämä asettaakin markkinointihaasteen kohteille – kuinka tarjota tietoa mahdollisimman helposti ja sujuvasti eri kanavissa, sanoo TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Anne Lahtinen.

Tietoa eivät haeskele vain nuoret: vuosi vuodelta yhä useampi yli 65-vuotias liittyy internetin käyttäjäkuntaan. Kaikista suomalaisista huikea 80 prosenttia on sitä mieltä, että matkoja on helppo varata netissä.

– Netin käyttäminen matkojen suunnittelussa ja varauksissa on lisääntynyt, koska vanhemmat ikäryhmät ovat uskaltautuneet nettiin ja omaksuneet sen käyttöä aiempaa enemmän. Tämä on koko netin käyttöä koskeva juttu yleisemminkin, selventää Lahtinen.

Suomalainen tuijottaa älypuhelinta

Nettisurffailun helppoudesta huolimatta henkilökohtaisella palvelulla on merkitystä suomalaisille.

Aiempaa useampi suomalainen kertoo arvostavansa henkilökohtaista palvelua erityisesti silloin, kun matkalle on lähdössä suurempi ryhmä tai kun matkataan kaukokohteeseen, jonne ei ole valmiita pakettimatkoja.

Suomalainen kuitenkin tuijottaa älypuhelinta paitsi kotona, työmatkalla, myös lomalla. Suurin osa suomalaisista käyttää internetiä älypuhelimellaan loman aikana: älypuhelinta selaa 76 prosenttia, tablettia taas 36 prosenttia suomalaisista.

– Vahva kasvu internetin käytössä älypuhelimilla ja tablet-laitteilla matkan aikana selittyy näiden laitteiden penetraation kasvulla. Älypuhelin ja tablet-laite kulkevat kätevästi matkalla mukana, minkä vuoksi nettikahviloiden tai hotellien tarjoamia kiinteitä internetpalveluja käytetään selvästi aikaisempaa vähemmän, tarkentaa Lahtinen.

Tutkimuksen toteutti TNS Gallup Matkamessujen toimeksiannosta. Gallup Forumissa esitettyihin kysymyksiin vastasi väestöä edustavasti 1050 henkilöä 4.-10.12.2014 välisenä aikana. Tutkimuksen tulosten virhemarginaali on +-3 prosenttiyksikköä.

Lisää aiheesta:

Näin paljon suomalaiset käyttävät rahaa kesälomallaNäin taloustilanne vaikuttaa ihmisten matkustamiseen ja liikkumiseen liikenteessäTutkimus: Älypuhelin on lomavarusteena korvannut perinteisen kameran ja kartanKysely kertoo: Tähän rahaa käytetään mieluiten – naiset innokkaimpiaÄlypuhelin on välttämättömin matkakumppani – tässä syyt!Tämä on suomalaisille tärkein kriteeri hotellia valitessa
MatkailuLomaStudio55

Tuoreimmat aiheesta

Matkailu
  • 19:09
    Terveys ja hyvinvointi

    Kärsitkö matkapahoinvoinnista? Yllättävä keino voi helpottaa oloa

  • ti19:21
    Perhe

    Wenla asuu lapsensa kanssa puolet vuodesta poissa kotoa – "Ei muuta kuin vauva kainaloon ja menoksi"

  • 2.11.13:58
    Kuolemantapaukset

    Tämä tiedetään Joroisten räjähdyksestä nyt: Ei viitteitä räjähdeaineista

  • 2.11.10:31
    Kuolemantapaukset

    Poliisi tutkii Joroisten räjähdystä onnettomuutena

  • 2.11.09:29
    Räjähdykset

    Hotelli Joronjäljen omistaja huolestui: Minne katosi yksi asukas?