Nautinto ja tunteet ohjaavat yhä useammin kulutusvalintojamme

Nykypäivän kuluttaminen ei perustu enää pelkästään taloudelliseen ja järkiperäiseen arviointiin, vaan valintoja ohjaavat yhä useammin nautinto, mielikuvitus, tunteet ja tuntemukset. Toinen kulutusta leimaava piirre on mukavuudenhalu. Näin arvioi Vaasan yliopiston professori Pirjo Laaksonen Helsingissä järjestetyssä Kaupan Päivä -seminaarissa. Laaksonen käsitteli kuluttajien ja arvomaailman ja merkkituotteiden välisiä suhteita.

Laaksosen mukaan välttämättömyyskulutus on saanut rinnalleen nautinnonhakuista, yksilöllisyyttä ja asemaa ilmaisevia kulutuksen malleja. Itse ostaminen tulisi myös olla helppoa ja vaivatonta. Mukavuuden halussaan ja tiukassa aikataulussaan kuluttajat toimivat usein vaivaa vältellen.

Laaksosen mielestä kuluttajat haastavat nyt markkinoita laadulliseen kehitykseen. Alunperinhän oli tarkoitus, että merkkiin voi luottaa, että se vähentää kuluttajan kokemia riskejä. Laaksonen peräsi tälle lupaukselle tilaa.

- Kun euron käyttöönotto on hetkeksi hämärtänyt hintamielikuvia, voisi olla otollinen tilanne korostaa tuotteiden laadullisia eroja, sanoi Laaksonen.

Liikanen kehui euroon siirtymistä

Seminaarissa eurosta ja verkkotaloudesta puhunut EU-komissaari Erkki Liikanen kiitteli kaupan väkeä huippusuorituksesta euroon siirryttäessä. Liikasen mielestä euroon siirtyminen on historiallinen menestystarina kaikkialla euromaissa, keskuspankista kansalaiseen. Liikasen mukaan on historiallinen sattumus, että euro ja verkkotalouden alkuvaiheet ajoittuivat yksiin.

- Euro helpottaa hintojen vertailua, ja internet laventaa hetkessä vertailun kansainväliseksi. Kiristyvä kilpailu painaa hintoja alas, arvioi Liikanen.

Euroalueella tapahtuvaa hintojen yhdentymistä kuitenkin estävät kuljetuskustannuksista, verotuksesta ja osin kilpailun puutteesta johtuvat tekivät.

Liikasen mielestä käynnissä on nyt hiljainen vallankumous, jossa perinteiset ja sähköiset markkinat tukevat toisiaan ja monikanava-asiointi lisääntyy. Esimerkiksi postimyynnille internet on luonteva jatko- ja rinnakkaiskanava.

Liikanen arvioi verkkotalouden vaikuttavan nopeasti mm. yritysten ostotoimintaan ja logistiikkaan parantaen kustannustehokkuutta ja vähentäen virheitä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat