Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näitä naisia sinäkin huomaamattasi himoitset: Naispaholaisia, neitsyitä ja nymfomaaneja

Vetoaako kuvan vaaleaverikkö sinuun? Sille on olemassa hyvä selitys, joka perustuu naismyytteihin.
Vetoaako kuvan vaaleaverikkö sinuun? Sille on olemassa hyvä selitys, joka perustuu naismyytteihin.Shutterstock
Julkaistu 01.06.2016 20:20
Toimittajan kuva

Katri Koskinen

katri.koskinen@mtv.fi

Oletko koskaan pannut merkille, kuinka samankaltaisilta kaikki naiset näyttävät, jopa asentoja myöten, mainoskuvissa? Tälle on olemassa hyvä selitys.

Kuvassa nuori, kaunis nainen katsoo suoraan silmiin, selkä hieman notkolla, hiukset vapaina.

Miksi kyseinen kuva kiehtoo meitä – sekä naisia että miehiä?

Vastausta metsästettäessä ajassa pitää mennä reippaasti taaksepäin.

VenusVenuksen syntymä -maalaus on naismyyttien perikuva.

Venus oli tärkeä roomalainen jumalatar, joka yhdistettiin rakkauteen ja kauneuteen. Sandro Botticellin maalaus Venuksen syntymä (1485) on yksi tunnetuimmista maalauksista, joka on toiminut mallina tämänkin päivän nais(mainos)kuvalle.

Myytti on positiivinen käsite, joka antaa meille arvomalleja. Näitä ovat esimerkiksi madonna- ja äitimyytit. Myös suuresti ihailtuja, tarunomaisia henkilöitä kutsutaan joskus myyteiksi tai myyttisiksi.

Tuo merestä syntyvä, alaston Venus on kaunis, viehko, oikea ”neitsykäinen”. Hiukset hulmuavat vapaina, asento on viehkeän naisellinen. Jopa Venusta ympäröivä vesi on seksuaalinen elementti, elämän symboli.

– Tämä Venus-myytti on kertautunut, kertautunut ja kertautunut vuosisatojen ajan. Yhä tänäkin päivänä me toisinnamme täsmälleen sitä samaa kuvaa ja asentoa, markkinointisemiotiikka ja tutkija Vaula Norrena kuvailee Kauneusseminaarissa.

Amy Willerton toisintaa Venuksen syntymä -kuvaa.Amy Willerton toisintaa Venuksen syntymä -kuvaa.Copyright Rex Features Ltd 2012/All Over Press

Esimerkiksi Marilyn Monroen  legendaarisissa rantakuvissa nämä ikoniset, myyttiset asennot toistuvat. Naisiin kohdistuvia myyttejä toisinnetaan elokuvatähdissä, mainoksissa, poseerauksissa.

–  Kun näemme tällaisen hajuvesimainoksen naisen, me vain tiedämme, mitä se tarkoittaa. Tässä meillä on nyt luonnollinen, aito, hyvä, kaunis, puhdas, haluttava nainen. Naiseuden perikuva. Ja me emme voi vastustaa sitä. Se vain on meidän mielestämme kaunis, ja sillä siisti, Norrena kertoo.

kuva.

Juurikin tästä syystä myyttisiä hahmoja käytetään muodissa ja mainoksissa, toki hieman eri variaatioin. Ihmisillä on valmiina tunneside näihin myyttisiin hahmoihin – tunneside, joka kuiskuttaa korvaan ”tuo on hyvä”.

Neitsyet, nuo viattomat luonnonlapset

Neitsyet, nymfit, missit, prinsessat, siskokset. Myös perinteiset runotytöt, keijukaiset ja haaveilijat ovat naismyyttejä, joita näemme tämänkin päivän mainoksissa ja muotikuvissa.

8.01225861

– Ja mitä enemmän, sen parempi? Myyteissä kaksoset, kolmoset, täysi tusina, prinsessoja rivissä, vaikka seitsemän veljestä – sen parempi: nyt saan ne kaikki! Norrena kuvailee.

Hyvä esimerkki näistä myyttisistä, viattomista kaunokaisista on sosiaalisessa mediassakin pyörinyt video siitä, miten naisia on esitetty taiteessa kautta aikojen.



– Vuosisadat menevät eteenpäin, ja kaikissa maalauksissa nainen on unelias ja haaveileva – tulee sellainen tunne, eikö teissä ole mitään potkua? Mutta se on juuri se ihanneneitsyen malli: niin herkkä ja haavoittuva, suojelun tarpeessa.

8.04789451?? www.splashnews.com/ All Over Press

Ja niinpä nämä hahmot esitellään mainoksissa ikään kuin puhtaina, ikään kuin ilman meikkiä, haaveellisina.

... ja nymfomaanit, nuo viettelijättäret!

Mutta naismyyttien kaunottaret ovat muutakin kuin kilttejä, viattomia neitokaisia. Vastapainoksi on pahoja tyttöjä – lolitoja.

21.22046862Lolitamainen naishahmo osaa vietellä.Supplied by WENN.com

– Länsimaissa on tyypillinen kaksijako. Madonnan vastakohta on huora tai paha tyttö, viettelijä, seksuaalinen, pelottava yölintu, melkeinpä nymfomaani, Norrena kertoo.

Asiantuntijan mukaan ”lolita” esitetään usein ikään kuin teini-ikäisenä,  joka on kokeilunhaluinen ja seikkailee. Hyvin yleistä on, että tällä on rako hampaiden välissä, ilmeetön ilme.

spl922497_004Lolita-hahmo on hämmentynyt nuori, mutta utelias.© www.splashnews.com

– Lolita on tehty hyvin stereotyyppiseksi: suu on vähän puoliauki, ilme on ällistynyt. Mutta se on todella tehokas ja kiinnostava kuva.

Kun ”lolita” kasvaa aikuisemmaksi, hänestä tulee määrätietoisempi, pahempi, voimakkaampi. Sitten hän on oikea yön kuningatar, pelottava hahmo.

Lily Cole Triumph-mainoksessa.Lolitasta voi kasvaa "domina".© www.splashnews.com

Kosmetiikka-ala leikittelee näillä kiltti-tuhma-rooleilla – eritoten hajuvesimainokset.

– Ihmiset nauttivat siitä, ja he haluavat itsekin leikkiä näillä rooleilla. Voit olla pikkurouva tai herkkä haaveilija yhtenä päivänä, sitten lähdetään pikkujouluihin ja ollaan ”nymfomaaneja”. ”Tänään Lolita, huomenna diiva” – siksi nämä mainokset myyvät.

Hyveellinen madonna hoivaa

spl689927_002Myös äitihahmoja nähdään muoti- ja kosmetiikkamainoksissa.– Hoivaamisvietti näkyy siinä, miten ne kädet ovat. Kädet hoivaavat joko itseään tai toista, pitävät kuin kukkaa kämmenellä. Ilmeet ovat hellät ja huolehtivat. Tämä on perusmyytti, joka vetoaa ihmisiin, Norrena kertoo.Mutta miksi ”perinteisiä” tai ”arkisia” naisia ei nähdä mainonnassa?

– Ristiriitana on, että emme halua nähdä liian photoshoppatuja tai liian täydellisiä kuvia – mutta toisaalta kuvat eivät saa olla liian arkisia, sillä sitten se onkin epäviehättävää.  Esimerkiksi mainoksen ryppyinen nainen on tehty viehättäväksi, haluttavaksi ja kiinnostavaksi. Arkinenkin pitää osata tehdä kauniisti, Norrena kuvailee.

8.04816069Ryppymainoksissakin naisen tulee olla viehättävä.?? www.splashnews.com/ All Over Press

Mutta voiko näin vahvoja, meihin iskostuneita myyttejä murtaa?

Pieniä rikkomuksia on jo havaittavissa. Etenkin ulkomaisessa mediassa mainoskasvoilla nähdään erilaisia ilmeitä eikä mallien tarvitse olla ”peruskauniita”. Esimerkiksi Doven mainoksissa nähdään ei-niin-perinteisiä kaunokaisia. Myös Benetton ja Diesel ovat erottautuneet myyttejä murtavilla mainoksilla.

– Mutta vieläkin enemmän saisi olla Peppi Pitkätossuja ja Myy-hahmoja – ja niitä tulee enemmin tai myöhemmin lisää, koska niitä nähdään jo lastenelokuvissa. Ja nämä lapset kasvavat aikuisiksi ja olettavat saavansa samanlaisia roolimalleja aikuisena. He eivät enää tyydy tällaisiin viehkoihin naapurintyttöihin.

spl1215861_001

Naismyytit mainonnassa:

Neitsyt, Nymfi
Missit, Prinsessat, Siskokset
Runotytöt, Keijukaiset ja Haaveilijat

Marilyn Monroe

Natalie Portman© www.splashnews.com
Nämä hahmot ovat haavoittuvia, herkkiä, haaveilijoita.

Paha tyttö, Lolita, Viettelijä, Yölintu, Nymfomaani
Diiva, Domina, Kuningatar, Femme Fatale, Naispaholainen

spl1259882_001© www.splashnews.com

7.02265022All Over Press Sweden

Charlize Theron näyttelee kuningatarta Lumikki-elokuvassa.

Nämä ovat seksuaalisia naisia, oikeita yölintuja. Lolita esitetään teini-ikäisenä, joka ei osaa olla oikein vielä mitään: siksi ilme voi olla ilmeetön.

Naapurintyttö, Punahilkka, Tuhkimo, Kiltti tyttö

spl922497_009© www.splashnews.com

spl1225935_001

Nämä ovat ihmetteleviä, iloisia ja reippaita, luonnollisia naiskuvia. Helppoja samaistua.


Madonna, Hyveellinen, Huolehtija, Äiti

spl881826_001

spl824474_004© www.splashnews.com

Kädet ovat usein esillä näissä kuvissa: ne hoivaavat ja huolehtivat.

Reipas, Sporttinen

spl1251921_004© www.splashnews.com

Steffi Graf© www.splashnews.com
Tämä hahmo voi myös touhottaa, tekee mitä lystää ja erehtyy.

Lähde: Kauneusseminaari 2016: Naispaholaisia ja nymfomaaneja – kauneusmainnon naismyytit, Vaula Norrena, semiotiikka.com

Lisää aiheesta:

Tässä on seuraava kauneustrendi, jonka kaikki haluavat: Bella Hadid ja Ariana Grande ovat sen jo hankkineetTiia on helsinkiläinen burleskitaiteilija – esiintyessään hän on flirttaileva Dixie Feathers: "Naisellisuus ja iloinen kehollisuus on jotenkin kauhean kiellettyä ja sitä pidetään tuhmana"Seksikolumni: Onko "läskeillä ja rillipäillä" toivoa sinkkumarkkinoilla?Kansallismuseon näyttelypäällikkö näkee Barbien oivana roolimallina: "En ymmärrä, että pienen nuken harteille laitetaan hirveä painolasti"Aviomiehellä on tärkeä viesti vaimolleen ja muille kurvikkaille naisille: "Tajusin, miten monet miehet ovat sisäistäneet tämän valheen"Miksi miehet muuttuvat vanhetessaan charmikkaiksi ja naiset vanhoiksi akoiksi? Naiset vastaavat
YliluonnollisetKauneus ja tyyliLifestyle
?? www.splashnews.com/ All Over Press
© www.splashnews.com





Lisää näitä?© www.splashnews.com
© www.splashnews.com
© www.splashnews.com

Tuoreimmat aiheesta

Yliluonnolliset
  • 19.7.19:30
    Seurapiirit

    Annabellen "huoltaja" kuoli yllättäen – oli kiertueella nukkensa kanssa

  • 3.2.20:15
    Uskonnot

    "Että olisi muutakin kuin mitä silmä näkee" – miksi yliluonnollinen viehättää?

  • 2.2.06:31
    Asian ytimessä.doc

    Eeva tuli viisi vuotta sitten "luutakaapista" ja opiskelee nyt Noitaopistossa – tällaista on arki mustana noitana

  • 01.05.202407:29
    Suomen kieli

    Putoava haarukka tietää naisvieraita, mutta miksi? Näin uskomukset syntyvät

  • 31.12.202315:32
    Kuolema

    24 minuutiksi kuollut Lauren, 39, kertoo kokemuksestaan: "En enää ole huolissani kuolemasta"