Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näitä autoja suomalaiset hakivat ulkomailta viime vuonna – kaikkien aikojen tuontiennätys jäi pienestä kiinni

2:06Vaihtoautojen räätälöity tuonti ulkomailta luo Suomeen uutta yritystoimintaaVaihtoautojen räätälöity tuonti ulkomailta luo Suomeen uutta yritystoimintaa. Katso videolta MTV Uutisten viimekeväinen juttu aiheesta.
Julkaistu 13.01.2022 06:24

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Vaikka sähköautot nostavat koko ajan osuuttaan ensirekisteröinneistä, ovat diesel- ja bensiiniautot kaikkein suosituimpia käytettyjä tuontiautoja.

Käytettyjen henkilöautojen tuonti Suomeen jatkui viime vuonna vilkkaana. Traficomin julkistamien tilastojen mukaan niitä tuotiin 45 367 kappaletta. Ennätysvuodesta 2019 jäätiin vain 547 auton verran.

Käytettyjen tuonti on vuoteen 2015 verrattuna kaksinkertaistunut. Vuonna 2020 tuonti notkahti koronatilanteen vuoksi 4,5 prosenttia, mutta viime vuonna palattiin takaisin kasvu-uralle.

Samalla tuotujen autojen keski-ikä on laskenut 6,8 vuoteen. Autoalan Tiedotuskeskuksen tekemästä koosteesta käy ilmi, että hieman yli puolet tuontiautoista oli otettu käyttöön vuosina 2017–2021.

Lue myös: Sähkö vie, kaasu vikisee – näin vähän uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2021

Käytettyinä tuodaan siis paljon varsin uudehkoja autoja, etenkin kun niitä verrataan Suomessa liikennekäytössä olevaan autokantaan, jonka keski-ikä oli viime vuonna 12,6 vuotta.

Jo joka kolmas tuontiauto on ladattavaa mallia

Etenkin ladattavien hybridien ja täyssähköautojen osuus on kasvanut tarjonnan lisääntyessä voimakkaasti. Traficomin mukaan viime vuonna tuoduista käytetyistä 11 934 oli ladattavia hybridejä ja 3 444 täyssähköautoja, joten kaikkien ladattavien osuus tuonnista oli jo peräti kolmannes.

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan monessa EU-maassa ladattavien autojen hankintakannusteet ovat huomattavan korkeat, mikä kannustaa niiden tuontiin.

Käytettyjen tuonti näyttäisi siis omalta osaltaan ”vihertävän” Suomen autokantaa, vaikkakin niiden keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat viime vuonna noin 26 prosenttia suuremmat kuin uutena ensirekisteröityjen autojen.

Diesel yhä ykkönen

Eniten tuotiin kuitenkin dieselautoja, 16 411 kappaletta, seuraavaksi eniten bensiiniautoja, 12 428 kappaletta. Vastaavat prosenttiosuudet ovat 36,2 ja 27,4. Pieni osuus tuoduista autoista kulkee kaasulla tai etanolilla, vaikkakin kaasuautoja tuotiin käytettynä enemmän kuin mitä niitä myytiin Suomessa uutena.

Dieselin suosio selittyy suurelta osin tuontiautojen kokoluokalla, sillä tyypillisimmin maahantuotavat autot kuuluvat suuriin kokoluokkiin.

Lue myös: Näitä autoja haetaan Ruotsista ja Saksasta nyt enemmän kuin koskaan

Tuodut autot ovat vuosi vuodelta kalliimpia. Vuoden 2021 verotusarvot eivät vielä ole tiedossa, mutta vuonna 2020 keskimääräinen verotusarvo oli noin 24 300 euroa.

Suosituimmat tuontimaat ovat Saksa ja Ruotsi, viime vuonna molempien osuus tuonnista oli noin 40 prosenttia. Täyssähköautoista suurin osa, 65 prosenttia, tuotiin Saksasta. Dieselautojen tuonnissa Ruotsi oli ykkönen.

Siinä missä uusia autoja hankkivat pääosin yli 50-vuotiaat, käytettyinä maahantuotujen haltijat ovat tyypillisimmin 30–49-vuotiaita.

Käytettynä maahantuoduista henkilöautoista noin 1 950 oli matkailuautoja.

Pakettiautoja tuotiin 4 500, missä oli vähennystä 8,5 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Lue myös: Luokkiensa turvallisimmat uudet autot tulevat Skodalta, Toyotalta, Nissanilta ja Mersulta – Euro NCAP listasi viime vuoden testimenestyjät

Lisää aiheesta:

Suomessa ajetaan nyt vanhemmilla autoilla kuin koskaan – täältä löytyvät kaikkein iäkkäimmät kiesitSähkö vie, kaasu vikisee – näin vähän uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2021Suomen autokanta vanhenee nyt poikkeuksellisen nopeasti – jyrkälle alamäelle ei näy loppuaKaikki vaihtoautot eivät ole liikkeille samanarvoisia – nämä vaihtavat omistajaa tehokkaimminRäjähdysmäinen kasvu: Käytettyjä autoja tuodaan Suomeen nyt enemmän kuin koskaan – tästä se johtuuFlexifuel-autot olivat kova juttu 10 vuotta sitten – parhaiten pyyhkii nyt kaasulla ja sähköllä
AutotAutokauppaAutoilun kustannuksetPäästötKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • Eilen15:55
    Talous

    Bensapumpuille ehkä hintahelpotusta – öljyvirtaa lisätään hieman

  • Eilen08:40
    Asuminen

    Kattohuoneisto Helsingissä vaihtui pakettiautoon – Peppiina ja Petteri eivät voisi enää elää toisin

  • Eilen06:38
    Sähköautot

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 4.10.11:55
    Auton toiminta

    Laitatko auton piuhan päähän, vaikka lämmitin ei oikeasti toimi? Näin tarkastat, pelittääkö moottorilämmitin

  • 3.10.18:45
    Sähköautot

    Palomestari tyrmää sähköautojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi