Sähkö vie, kaasu vikisee – näin vähän uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2021

Sähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa – Viiden jälkeen perehtyi, miksi 9:49
Sähköautoilu yleistyy Suomessa hitaammin kuin muissa Pohjoismaissa. Tässäkö syy siihen?

Henkilöautojen ensirekisteröinnit kasvoivat vuodesta 2020, mutta vielä ollaan kaukana normaalista. Sähköautojen osuus kasvoi yli kymmenen prosenttia, mutta sen sijaan kaasuautojen siivu putosi jo alle prosenttiin.

Uusia henkilöautoja rekisteröitiin vuonna 2021 yhteensä 98 481. Kasvua tuli edellisvuoden pohjalukemista runsaat kaksi prosenttia. Viiden vuoden keskiarvosta, noin 114 000 autosta, jäätiin myös viime vuonna kauas.

Vaikka koronapandemia hellittikin otettaan taloudesta vuoden 2021 aikana, leikkasi komponenttien saatavuusongelmat autojen tuotantoa. Asiakastilaukset ovat pitkälti jo palanneet koronaa edeltävälle tasolle, mutta komponenttipula ja pandemian aiheuttamat pullonkaulat jarruttivat tuotantoa.

Sen sijaan käytettyjen autojen kauppa kävi jopa ensimmäistä koronavuotta vilkkaampana. Autoliikkeet myivät viime vuonna 321 000 käytettyä henkilöautoa, mikä oli noin 15 000 autoa enemmän kuin vuotta aiemmin.

Sähkö yleistyy

Käyttövoimamurros näkyy ensirekisteröinneissä ladattavien autojen ja erilaisten hybridivoimalinjojen nopeana yleistymisenä. Täyssähköautojen osuus henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi vuonna 2021 noin 10,3 prosenttiin [10 152 autoa] ja ladattavien hybridien 20,5 prosenttiin [20 139 autoa].

Vielä vuonna 2020 vastaavat osuudet olivat 4,4 prosenttia ja 13,7 prosenttia.

Ei-ladattavien hybridivoimalinjojen osuus kasvoi vuoden 2020 noin 19 prosentista lähes 29 prosenttiin. Perinteisten bensiiniautojen osuus oli vuonna 2021 noin 31,2 prosenttia [30 757 autoa] ja dieselautojen 8,5 prosenttia [8 397 autoa].

Kaasuautojen osuus henkilöautojen rekisteröinneistä romahti viime vuonna alle prosenttiin kaikista ensirekisteröinneistä, kun se vielä vuonna 2020 oli parin prosentin luokkaa.

Uusia kaasuautoja lyötiin viime vuonna kilpien väliin 909 kappaletta, kun vuotta aiemmin niitä rekisteröitiin 1 840.

Volkswagen-konserni on jäänyt käytännössä ainoaksi uusien kaasuautojen valmistajaksi, mutta sekään ei enää kehitä uutta teknologiaa.

Juha Sipilän (kesk.) hallitus asetti aikoinaan tavoitteeksi, että Suomessa olisi liikennekäytössä 50 000 kaasukäyttöistä autoa vuoteen 2030 mennessä. Liikenteen ilmastopolitiikan työryhmä puolestaan asetti tavoitteeksi 130 000 kaasuautoa samaan vuoteen mennessä.

Suomen teillä liikkui vuoden 2021 lopulla runsaat 14 000 kaasuautoa.

Lähde: Autoalan Tiedotuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat