Näitä autoja haetaan Ruotsista ja Saksasta nyt enemmän kuin koskaan

Sähköautoilu tutuksi – tässä Kamuxin vinkit 2:09
Sähköautoiluun perehtymisen voi aloittaa vaikkapa tällä videolla. Näyttää nimittäin siltä, että jossain vaiheessa se on kuitenkin tehtävä.

Yhä useampi käytettynä Suomeen tuotu auto on sähköauto.

Käytettyjä tuontiautoja rahdattiin viime vuonna Suomeen lähes koronaa edeltäneeseen tahtiin. Epidemian vaikutukset tuontiautojen markkinaan jäivät loppujen lopuksi jopa yllättävän vähäiseksi.

Tuontirallin huippuvuodesta 2019 jäätiin vain runsaan 2 000 auton päähän, Traficomin tuoreet tilastot kertovat.

Vuonna 2020 Suomeen tuotiin yhteensä 43 904 käytettyä henkilöautoa. Prosentuaalisesti pudotusta kertyi 4,3 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Vertailun vuoksi. Samaan aikaan korona iski uusien autojen ensirekisteröinteihin noin 16 prosentin loven.

Uudet rekisterikilvet ruuvattiin viime vuonna reiluun 96 415 uuteen henkilöautoon Suomessa.

Tällä tahdilla tasavallan autokanta pikemminkin tuontiautoistuu kuin uudistuu.

Käytettyjen ajoneuvojen suurimmat tuontimaat olivat edelleen Ruotsi ja Saksa.

Kahdesta autotuonnin suurmaasta rahdattiin Suomeen kaikki ajoneuvotyypit huomioiden yli 42 000 käytettyä autoa.

Huhtikuu aallonpohja

Koronapandemia vaikutukset alkoivat näkyä tuontiautojen kohdalla toden teolla viime vuoden huhtikuussa. Se merkitsi myös koko vuoden aallonpohjaa.

Tuolloin tuonti putosi kolmanneksella esimerkiksi tammikuuhun verrattuna, jolloin Suomeen toimitettiin vajaat 4 000 käytettyä autoa. Toukokuussa tuonti alkoi kuitenkin jo elpyä ja kesä kiihdytti tahtia.

Heinäkuussa yllettiin jo siihen asti kuluneen vuoden kovimpiin tuontilukemiin. Tuolloin Suomeen rahdattiin yli 4 000 käytettyä henkilöautoa.

Syksyn mittaan luvut vain kaunistuivat tuonnin palatessa lähes vanhoille laduilleen. Syys-, loka- ja marraskuu nousivat vuoden kärkikuukausiksi, tuontiautot rullasivat Suomen maaperälle 4 100–4 400 auton tahtiin.

Ladattavat autot kovassa nousussa

Käyttövoimien osalta letkaa vetivät diesel-käyttöiset henkilöautot. Niiden osuus käytettyjen henkilöautojen kokonaistuonnista oli lähes 45 prosentin luokkaa, yhteensä yli 19 600 ajoneuvoa.

Bensiinikäyttöisten ajoneuvoja tuotiin noin 13 700 kappaletta.

Merkittävää kuitenkin on, että voimanlähteiden murros näkyy entistä selvemmin myös tuontiautojen puolella. Täyssähköautot ja erityisesti ladattavat hybridit valtaavat jalansijaa nyt myös käytettyjen tuontiautojen saralla.

Vaihtoehtoisilla voimalähteillä varustettuja henkilöautoja tuotiin maahan kaikkiaan reilut kymmenen tuhatta kappaletta. Kohennusta vuoden 2019 tuontimääriin kirjattiin 2 200 auton verran.

Valtaosa vaihtoehtoisista voimalähteistä eli yli 8 200 autoa oli ladattavia hybridejä. Täyssähköautoja tuotiin tuhatkunta kappaletta. Tämä ei kuitenkaan kerro koko totuutta, sillä vuoteen 2019 verrattuna käytettynä maahantuotujen sähköautojen määrä käytännössä kaksinkertaistui.

Vaihtoehtoisten voimalähteiden suhteellinen osuus tuontiautoista kasvoi ladattavien hybridien ja sähköautojen ansiosta viidennestä neljännekseen.

Perinteisten polttomoottoreiden tuonti supistui vuoteen 2019 verrattuna 4 210 henkilöautolla.

Lue myös:

    Uusimmat