Näin VIP-matkustajaa palvellaan lentoasemalla

Helsinki-Vantaan lentokentällä on mahdollisuus saada VIP-palveluja, joita käyttävät esimerkiksi poliitikot ja urheilijat. VIP-tiloissa henkilökunta tekee lähtöselvityksen, raja- ja passintarkistuksen sekä turvatarkastuksen – ja tulee vaikka avustamaan shoppailussa.

Kun Suomeen saapuu tärkeä valtiovieras, hän käyttää lentomatkoillaan Helsinki-Vantaan lentokentän VIP President -terminaalia. Samaa terminaalia ovat käyttäneet kansainväliset tähdet ja kuuluisuudet matkustaessaan Suomeen tai pois Suomesta.

VIP-kohtelua saa kuitenkin myös muissa lentoaseman tiloissa. Julkkis tai poliitikko voi käyttää lentoasemalla sijaitsevan VIP Centren palveluja, kertoo VIP-palvelun palveluesimies Sirpa Kjellman.


Tiloissa on tarjolla esimerkiksi kahvia ja suklaata. Hullunkurisista vaatimuksistaan tunnettuja rocktähtiä ei ole Kjellmanin mieleen jäänyt, sillä suurin osa matkaajista on tyytyväinen tiloissa tarjolla oleviin antimiin.

– Harvoin kukaan haluaa mitään muuta. Joskus tiloissa on isoja ryhmiä, joille on tilattu lounaita tai illallisia etukäteen, mutta vain joskus. Melko harvoin tarjoilemme alkoholiakaan. Aika tylsää itse asiassa, Kjellman naurahtaa.

Mieleen tulee miettimisen jälkeen yhden matkustajan "vaatimus", joka sekin on itse asiassa varautumista hänen saapumiseensa.

– Meillä on eräs VIP-matkustaja, joka käyttää palveluamme säännöllisesti, joten tiedämme etukäteen, mitä hän haluaa juoda: millaisia limonadeja tai mineraalivesiä. Meillä on näitä varalla häntä varten.

VIP Centren huoneet on nimetty JeanSibeliuksen mukaan. Eräs japanilainen herrasmies halusi Kjellmanin mukaan kuunnella huoneessaan teemaan sopivasti Sibeliuksen teoksia, joten henkilökunta kävi etsimässä hänen mieleistään musiikkia. Tämän jälkeen matkustaja lauloi huoneessaan mukana suosikkisäveltäjänsä teosten tahdissa.

Matkustajan kanssa kauppaan

Vaikka toisin voisi luulla, VIP-matkaajat eivät siis olekaan vaateliaita. Moni toivoo palvelulta vain nopeutta ja helppoutta. VIP-tiloissa henkilökunta tekee lähtöselvityksen, raja- ja passintarkistuksen sekä turvatarkastuksen, jota ei "tavisten" tapaan tarvitse jonottaa.

– Yritämme tehdä kaikkemme vieraiden puolesta. Voimme esimerkiksi mennä heidän kanssaan kauppaan ja auttaa shoppailemisessa, Kjellman sanoo.

Moni hankkiikin mukaansa esimerkiksi suomalaisia suklaita.


Kun on aika lähteä jatkamaan matkaa, henkilökunta saattaa vieraan lennolle. VIP-matkustaja viedään koneeseen yleensä joko aivan ensimmäisenä tai vihoviimeisenä.

– Voimme kävellä, tai jos kone on kaukana, järjestämme kuljetuksen sinne, Kjellman kuvaa.

VIP-matkustajaa ei saa kuljettaa kuka tahansa: sen lisäksi, että VIP-henkilökunta on erikseen valittu ja koulutettu tehtäviinsä, lentokentällä ajamiseen tarvitsee erillisen ajokortin.

Tavalliset ihmiset ovat ujompia

Vaikka VIP-tilat ovatkin useimmille "taviksille" tuntemattomia eikä niihin pääse noin vain, VIP Centressä voi olla useita sen palveluja käyttäviä henkilöitä samaan aikaan. Kjellmanin mukaan julkimot tai merkkihenkilöt eivät välitä, vaikka tilassa olisi muita saman palvelun tilanneita. Jokaisella on käytössään oma huone, jossa viettää aikaa.


VIP Centreä ei ole tehty pelkkien merkkihenkilöiden käyttöön, vaan sen voi varata kuka vain. Tiloissa voi . Kjellmanin mukaan tavallisen ihmisen ja julkimon eron huomaa käytöksestä.

– Ihmiset, jotka eivät ole tottuneet tällaiseen palveluun, ovat hieman ujoja. Esimerkiksi poliitikot ovat aivan tottuneita matkustamiseen ja palveluun. Eron todella huomaa.


Lue myös:


MTV3/Helmi

Teksti: Maria Aarnio

Kuvat: Zach Stovall, Colourbox (pääkuva)

Lue myös:

    Uusimmat