Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Näin pärjäät työelämässä: Brändää itsesi!

Shutterstock
ShutterstockCopyright MTV Oyj 2010 / Lehtikuva
Julkaistu 20.05.2010 06:50(Päivitetty 20.05.2010 09:51)

Itsensä brändääminen ei ole julkkisten yksinoikeus, vaan sama ilmiö on levinnyt työelämäänkin. Imagokoneisto pyörii johtajien kimpussa ja julkisuuskuvaa kiillotetaan aktiivisesti.

Suomen Akatemian rahoittamassa WORK–tutkimusohjelmassa on käsitelty itsensä brändäämisen merkitystä työelämässä. Pelkkä asioiden osaaminen ei enää riitä, vaan ihmisten pitää satsata myös siihen, minkälaisen kuvan he antavat itsestään muille.

– Itsensä brändääminen tarkoittaa minuuden tuotteistamista. Työelämässä tarvitaan osaamisen, tietojen ja taitojen lisäksi paljon omaa persoonaa ja paneutumista asioihin, sanoo työelämäntutkija Päivi Korvajärvi Tampereen yliopistosta.

Flirttikin voi olla brändäystä

Imagokoneisto pyörii varsinkin johtavissa asemissa olevien ihmisten ympärillä, ja brändäyksen keinot monet. Johtaja on keulakuva, jonka tekoja, puheita, pukeutumista, lookia ja käyttäytymistä tarkkaillaan tiukasti. Esimerkiksi SDP:n puheenjohtaja Jutta Urpilaisen uusiutunut, naisellinen look noteerattiin välittömästi lehdistössä.

Brändäyksellä saavutetaan uusia asiakkaita, vakuutetaan ihmisiä ja lisätään myyntiä sekä markkinointia.

– Johtajatehtävissä se on yleistä, sitä tehdään tietoisesti ja sitä koulutetaan. Brändäyskeinoja voi olla vaikkapa flirtti, murteella puhuminen, tai voidaan hankkia itselle tietynlainen maine, Korvajärvi kertoilee.

Korvajärvi mainitsee, että brändäyksessä voittajia ovat ne, joilla on valtaa valita millaista kuvaa he lähtevät rakentamaan.

– Haittapuolena brändäyksessä on jatkuva itsensä tarkkailu, jännitys ja tarve hallita itseä sekä muita ihmisiä. Se luo stressipohjaa.

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock, Lehtikuva

Lisää aiheesta:

Kuinka paljon on yksi annos pastaa? Näin mittaat!Romutuspalkkio uuden auton hankintaan? Laki astuu voimaan vuoden alustaOmistatko tällaisen pyörän pumpun? Älä käytä enää!Karjalanpiirakoita, muikkukukkoa ja omenalörtsyjä – Linnan juhlien tarjoilut julki!Moni aikuinen ei tunnista tätä iho-ongelmaa itsellään – voi hoitamattomana johtaa pysyviin arpiinSuojaa suolisto kansanterveysuhalta – nämä ruoat auttavat
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 16:15
    Pasta

    Kuinka paljon on yksi annos pastaa? Näin mittaat!

  • 14:47
    Romutuspalkkio

    Romutuspalkkio uuden auton hankintaan? Laki astuu voimaan vuoden alusta

  • 13:41
    Takaisinvedot

    Omistatko tällaisen pyörän pumpun? Älä käytä enää!

  • 11:03
    Linnan juhlat

    Karjalanpiirakoita, muikkukukkoa ja omenalörtsyjä – Linnan juhlien tarjoilut julki!

  • 08:31
    Iho-ongelmat

    Moni aikuinen ei tunnista tätä iho-ongelmaa itsellään – voi hoitamattomana johtaa pysyviin arpiin