Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalainen törsää miljardeja verkkokaupoilla – yllättävä ero muihin Pohjoismaihin

Suomalaiskuluttajien mielestä verkkokauppojen etuja ovat halvemmat hinnat, ostosten tekeminen itselle sopivana ajankohtana sekä suurempi ja parempi valikoima.
Suomalaiskuluttajien mielestä verkkokauppojen etuja ovat halvemmat hinnat, ostosten tekeminen itselle sopivana ajankohtana sekä suurempi ja parempi valikoima.Lehtikuva
Julkaistu 16.03.2016 09:50

Outi Karilahti

outi.karilahti@mtv.fi

Suomalaiskuluttajat tekivät verkko-ostoksia yhteensä 2,6 miljardilla eurolla vuoden 2015 aikana, kerrotaan Verkkokauppa Pohjoismaissa 2016 -raportissa.

Lähes joka toinen suomalainen teki viime vuonna verkko-ostoksia ulkomailta. Neljä kymmenestä suomalaisesta tekee verkko-ostoksia vähintään kerran kolmessa kuukaudessa.

Tärkeimmät verkkokauppojen edut suomalaisten kuluttajien mukaan ovat halvemmat hinnat (27 prosenttia), ostosten tekeminen itselle sopivana ajankohtana (26 prosenttia) ja suurempi ja parempi valikoima (22 prosenttia).

Lähes puolet (45 prosenttia) verkko-ostoksia tehneistä suomalaisista kertoi keskimääräisen vuosineljänneksen aikana tutkineensa verkossa tuotetta ja ostaneensa sen myöhemmin myymälästä. Epätavallisempaa on, että ostoprosessi menee toisinpäin, eli että kuluttaja kokeilee tuotetta myymälässä ja ostaa sen sitten verkosta. Vain 9 prosenttia suomalaisista verkkokauppa-asiakkaista oli toiminut näin keskimääräisen vuosineljänneksen aikana.

Keskimäärin suomalaiskuluttaja käyttää verkko-ostoksiin 249 euroa kolmen kuukauden aikana. Summa on pienempi kuin Ruotsissa (313 euroa), Tanskassa (291 euroa) ja Norjassa (369 euroa).

Suomalaiset kärsivällisimpiä asiakkaita Pohjoismaissa

Suomalaisten verkkokauppa-asiakkaiden suosimia tuoteryhmiä ovat vaatteet/kengät (41 prosenttia), media (37 prosenttia), viihde-elektroniikka (33 prosenttia), kauneuden- ja terveydenhoitotuotteet (19 prosenttia) sekä urheilu ja vapaa-aika (15 prosenttia).

– Suomalaiset ostavat verkosta periaatteessa samojen tuoteryhmien tuotteita kuin muutkin pohjoismaalaiset. Autoiluun, veneilyyn ja moottoripyöräilyyn liittyviä tavaroita he kuitenkin ostavat internetistä pohjoismaisia naapureitaan enemmän. Verkkokaupan kypsyessä myös esimerkiksi päivittäistavaroita ja apteekkituotteita aletaan ostaa verkosta entistä enemmän, kertoo , Suomen PostNordin Sales, Marketing & eCommerce -johtaja.

Jouni Lamberg

Suomalaiset verkkokauppa-asiakkaat maksavat ostoksensa mieluiten pankkikortilla (36 prosenttia) tai laskulla (29 prosenttia). Toimitusta suomalaiset ovat valmiita odottamaan keskimäärin 4,4 arkipäivää. Jopa 19 prosenttia suomalaisista verkkokauppa-asiakkaista on valmis odottamaan toimitusta kuusi arkipäivää tai enemmän, mikä tekee heistä Pohjoismaiden kärsivällisimpiä verkkokauppa-asiakkaita.

Raportti perustuu verkossa tehtyihin haastatteluihin, jotka TNS Sifo toteutti vuoden 2015 jokaisena vuosineljänneksenä. Verkkohaastatteluun valittiin kutakin maata edustava joukko 18–79-vuotiaita yksityishenkilöitä Ruotsista, Norjasta, Tanskasta ja Suomesta.

Lähde: PostNord Oy

Lisää aiheesta:

Nordea: Näin paljon suomalaiset käyttävät rahaa jouluun tänä vuonnaRuokaa halvemmalla: Suomalaisilla on nyt selvät säästökeinot – "Vaikutukset näkyvät lompakossa heti"Tutkimuksen hännänhuippu! Suomalaiset eivät ole syttyneet verkossa ostamiseen kuin muut – silti yli puolet shoppailee netissäNäitä seksivälineitä suomalaiset tilaavat eniten netistä – suuri osa ei kehtaaYli 40 prosenttia suomalaisten verkko-ostoseuroista päätyy ulkomailleVerkko-ostosten osuus kasvaa nopeasti – netistä joululahjoja ostavista puolet ostaa ulkomailta
ShoppailuDigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Shoppailu
  • 20.9.07:34
    Vaatteet

    Miksi kierrätysmyymälän paita maksaa kympin? Selvitimme, mihin hinta perustuu

  • 13.9.07:33
    Vaatteet

    Voiko nettikauppaan palauttaa liikaa tavaraa? Selvitimme, millainen käytös johtaa jäähyyn

  • 3.9.06:32
    Vaatteet

    Miksi miesten paita on 100-prosenttista puuvillaa ja vastaava naisten paita polyesteria? Muotitutkimuksen professori vastaa

  • 27.8.19:01
    Työ

    Vuodesta 1953 toiminut helsinkiläisliike on nyt päivisinkin lukittu: "Kyllä ihmiset ymmärtävät, kun heille kertoo, miksi"

  • 25.8.06:34
    Verkkokauppa

    Temu.fi ei vie sinne, mihin luulisi: Eero kertoo, mitä kiinalaisjätin suosio on aiheuttanut