Näin Hyvinkään vanhuspalvelu vastaa puolialastomana pakkasessa kulkeneen vanhuksen tapaukseen

MTV Uutiset kertoi tänään tapauksesta, jossa sivullinen löysi 79-vuotiaan vanhuksen huonossa kunnossa puolialastomana pakkasesta. Vanhus oli ollut viime syksynä yhteydessä Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen eli Keusoten vanhuspalveluun, joka oli todennut hänet riittävän hyväkuntoiseksi pärjäämään ilman apua kotona.

Vanhan rouvan kotiin saatellut hyvinkääläinen Milla Allinen oli järkyttynyt vanhuksen kunnosta. Tämän vaatteet olivat rikkinäiset sekä likaiset ja hänen liikkumisensa oli erittäin vaivalloista.

Allinen oli tehnyt vanhuksesta huoli-ilmoituksen ja ollut itsekin yhteydessä vanhuspalveluun tuloksetta.

MTV Uutiset pyysi Keusoten vanhuspalvelulta vastauksia muiden muassa siihen, millaisilla perusteilla alueen vanhukset saavat apuja. Minkäänlaisia pahoitteluja Keusote ei tapauksen suhteen esittänyt.

Miten kommentoitte kuvatun kaltaista tapahtumaketjua alueellanne?

Tietosuojan vuoksi emme voi antaa tietoja tapahtumaketjun kulusta. Asiakas tai asiakkaan asioita hoitava henkilö voi olla aina yhteydessä ikäihmisten keskitettyyn neuvontaan ja ohjaukseen arvioinnin jälkeen, jos tilanne kotona muuttuu. Tällöin arvioimme tilannetta uudelleen ja käynnistämme tarvittavat palvelut mahdollisimman pian, vastaa Keusoten asiakasohjauksen päällikkö Leena Säkäjärvi MTV Uutisille sähköpostitse.

– Huoli-ilmoitukset käsitellään virka-aikaisessa sosiaalipäivystyksessä viimeistään seuraavan arkipäivän aikana ja akuutteihin tilanteihin reagoidaan heti sosiaali- ja kriisipäivystyksessä 24/7. Huoli-ilmoituksen voi tehdä kuka tahansa, jolla herää huoli henkilön tilanteesta. Huoli-ilmoituksen tekijälle ei voida antaa tietoja ilmoituksen käsittelystä yksityishenkilöön liittyvän vaitiolovelvollisuuden takia.

Yleensä reagoidaan viipymättä

Allisen kadulta löytämä 79-vuotias rouva kykeni liikkumaan vain sentin askelilla teputtelemalla. Hän oli lokakuussa kertonut Keusoten vanhuspalvelulle, että hänen  huonon liikuntakykynsä takia suihkussakäynti oli miltei mahdotonta, eikä hän kyennyt enää pitämään huolta itsestään ja kodistaan.

Rouva kertoi myös pelkäävänsä olla yksin kotona, koska kaatuilee jatkuvasti.

Miten huonossa kunnossa vanhuksen pitää olla, jotta hän saa Hyvinkään alueella vanhuspalveluja pärjätäkseen?

– Asiakkaan toimintakykyä arvioidaan aina yksilöllisesti asiakkaan tilanteen mukaan. Kiireellisissä ja akuuteissa tapauksissa sosiaali- ja kriisipäivystys sekä virka-aikainen sosiaalipäivystys reagoi aina välittömästi tilanteen mukaan, Säkäjärvi vastasi.

– Asiakkaan palveluntarve kartoitetaan ja mietitään asiakkaalle tarvittavat tukipalvelut, joko Keusoten omista palveluista tai yhteistyössä järjestöjen ja kuntien sekä yksityisten palvelutuottajien kanssa. 

Onko kuvatussa kunnossa oleva vanhus riittävän hyvävointinen, jotta hänet voidaan jättää pärjäilemään yksin kotiin?

– Yksittäisiin tapauksiin ei voida ottaa kantaa. Yleisesti tällaisiin tapauksiin reagoidaan viipymättä. Asiakkaan tilanteet arvioidaan aina tapauskohtaisesti ja näissä tehdään moniammatillista yhteistyötä palvelualueiden kanssa.

 Kiireellisiin reagoidaan nopeammin

Keusoten työntekijä kävi syksyllä vanhan rouvan kotona ja arvioi hänet riittävän hyväkuntoiseksi pärjäämään yksin kotonaan. Rouvalla ei ollut muita läheisiä kuin vanha veli, veljen numero oli myös ainoa numero, joka hänellä oli puhelimessaan.

Rouvan luona ei vieraillut koskaan kukaan, eikä hänellä ollut ystäviä, joille soitella tai joilta pyytää apua. Arvioitsija oli kehottanut vanhusta tilaamaan itselleen ruuan ja lääkkeiden kotiinkuljetuksen kaupallisista palveluista.

Milla Allinen ihmetteli, millä vanhus olisi tämän voinut tehdä, kun hänellä ei ollut tietokonetta, älypuhelinta tai internetiä.

Onko teillä yleinen käytäntö vain ohjeistaa vanhusta hankkimaan itselleen ruuan ja lääkkeiden kotiinkuljetukset varmistamatta millään tavalla, että vanhuksella on edes realistiset mahdollisuudet hankkia sellaisia itselleen?

 – Ikäihmisten neuvonta ja ohjaus, ohjaa ja neuvoo tukipalveluiden hankinnassa sekä tarvittaessa avustaa niiden käynnistämisessä, jos asiakas ei pysty näitä palveluita käynnistämään, Säkäjärvi vastasi.

– Jos asiakkaan tilanne vaatii tarkempaa selvitystä, teemme asiakkaalle laajan palvelutarpeen arvioinnin kotikäyntinä ja palvelutarpeen arvioinnin perusteella ohjaamme asiakkaan tarvittaviin palveluiden piiriin. Asiakkaan tilannetta tarvittaessa seurataan kotikäynnin jälkeen, jos asiakas tarvitsee tukea arjessa. Kiireellisiin asiakastapauksiin reagoidaan nopeammin.

Lue myös:

    Uusimmat