Näin auraus sujuu isoissa kaupungeissa

Katujen kunnossapidosta huolehtivat ovat tänä vuonna saaneet huokaista hieman helpotuksesta kahden erittäin lumisen ja sitä kautta työlään talven jälkeen.

Tänä vuonna lumen tulo venyi monin paikoin uudenvuoden jälkeiseen aikaan, eikä massiivisia lumimyrskyjä ole juurikaan koettu. Toki pöllyävä lumi on pitänyt työntekijät kiireisinä, kertoo Tampereen kaupungin työpäällikkö Reijo Lahtinen.

– Tänä vuonna talvi alkoi hirveän myöhään, mutta sitten kolmen viikon aikana tulikin lähes kaikki. Melkein alkoi jo ahdistaa se, mihin lumi saadaan mahtumaan, Lahtinen kertoo.

– Tällä hetkellä kadut ovat kuitenkin ihan liikennöitävässä kunnossa, mitä nyt pientä lumisadetta on ollut muutamana päivänä. Ja onhan sellaista vielä luvassakin, mutta kaiken kaikkiaan hyvin normaali talvi.

Lahtisen mukaan tien kuntoa ja säätä seurataan päivittäin oman päivystysjärjestelmän ja sääennusteiden kautta. Niiden mukaan tehdään päätöksiä siitä, missä vaiheessa aurauskalusto lähetetään liikenteeseen.

– Normaalit lumisateet pystymme hoitelemaan hyvin, mutta jos iskisi katastrofikeli, niin kalustoa täytyisi haalia jostain lisää. Onneksi tänä talvena on sadellut pääosin pakkaslunta, se on helpottanut työtämme, Lahtinen kertoo.

– Nollakeli ja räntäsade ovat sitä pahinta keliä, eikä sellaista ole tänä talvena juurikaan ollut.

Mikä on turkulaisen auraajan painajainen?

Myös Turussa on iloittu niin sanotusta normaalista talvesta. Työnteko on ollut huomattavasti helpompaa kuin esimerkiksi viime vuonna.

– Lunta on tälläkin hetkellä vain parikymmentä senttiä, joten aurauskalustoa on riittänyt mainiosti eikä ylitöitä ole tehty niin paljon kuin parina viime talvena, kertoo Turun seudun kuntatekniikka Oy:n ylläpitopäällikkö Mikko Kunttu.

Turussa auraustyöntekijöitä on noin 80. Heidän lisäksi kaupungin reuna-alueilla toimii yksityisiä urakoitsijoita. Kunttu kertoo, että sakeisiin lumipyryihin ei juurikaan voi erikseen varautua - mitä nyt sääennusteita seuraamalla.

– Jos pyryn ajankohta on tiedossa, niin voidaan sopia koko porukan valmiudesta. Kaikki kuitenkin lähtee sopimuksista, joissa valmiudessa olo on otettu huomioon. Lisäksi ylitöitä voi tulla, jos huono keli jatkuu pitkään tai huononee äkisti.

Esimerkiksi kovien pakkasten alla lumi pyritään saamaan alta pois, jotta hiekotus saadaan täydellä teholla liikkeelle estämään liukastumisia.

– Voisin sanoa, että tänä talvena Turussa on selvitty hyvin. Kaikki kadut ovat olleet liikennöitävässä kunnossa kaikille ajoneuvoille, niin vähän lunta tullut, Kunttu sanoo.

– Auraajan painajaiskeli on se, kun lunta sataa monta päivää putkeen. Tällöin väsymys on pitkän päivän ja ylitöiden jälkeen melkoinen.

Helsingissä pikkutyttö luiskahti aurausauton alle

Suomen suurimmassa kaupungissa Helsingissä on myös suurimmat lumikalustot - auroja on nelisensataa, kuorma-autoja kahdeksansataa ja työmiehiä noin 1 400 työn touhussa.

Helsingissä tämäkin talvi on ollut runsasluminen. Lumen kuljettaminen onkin iso huolenaihe pääkaupungissa, jossa talvikunnossapitoon varattu budjetti on paukkunut jo monena talvena.

Kuormien määrä on mitoitettu niin, että normaalina talvena sillä pitäisi pärjätä, mutta nyt suojateiden ja liittymien eteen kertyneet kinokset on ollut pakko kuljettaa ylimääräisinä ajoina.

– Kaluston ja miehistön määrään ei voi olla tyytyväinen parin viime vuoden perusteella. Se on budjetin mukainen eikä lisää voida ottaa käyttöön, kun ei ole rahaa. Toivomukseni olisi, että budjettiin saisi joustomekanismin, jos tulee kova ja runsasluminen talvi. Näin saataisiin yksityiseltä puolelta kalustoa käyttöön, Helsingin kaupungin rakennusviraston toimistopäällikkö Ville Alatyppö kertoo.

Lisäksi luminen keli, isot autot ja paljon jalankulkijoita on vaarallinen yhdistelmä

– Kyllä ihmiset osaavat jonkin verran varoa auraajia ja ymmärtävät, että iso kone tarvitsee tilaa ja voi liikkua poikkeuksellisesti, mutta parantamisen varaa olisi, Alatyppö sanoo.

Alatyppö kertoo kuukausi sitten sattuneesta läheltä piti -tilanteesta, jossa pikkutyttö liukastui aurausauton pyörien väliin.

– Tämän jälkeen olemme toitottaneet kuljettajillemme erityistä varovaisuutta jalankulkijoiden keskuudessa. Toivomme toki myös jalankulkijoilta auralle vapaata työskentelytilaa, jotta saisimme kadut nopeasti ja turvallisesti puhtaaksi.

Palautetta satelee, mutta vähemmän kuin parina edellisenä talvena. Viimeisinä hoidettavilta asuntokaduilta tulee eniten viestejä, samoin autopaikan kanssa tuskailevilta kaupunkilaisilta.

– Autot ovat yhä Helsingissä ongelmana. Kantakaupungissa taloyhtiöt eivät kuljeta lunta pois tarpeeksi nopeasti, ja kun auto pysäköi lumisohjoon ja vierestä menee vielä ratikka, pysähtyy helposti koko raideliikenne, Alatyppö kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat