Mukautuvat vakionopeudensäätimet voivat pahentaa liikenneruuhkia – ja sellainen löytyy yhä useammasta autosta

Moderneissa autoissa olevat mukautuvat vakionopeudensäätimet voivat jopa ruuhkauttaa liikennettä, sillä ne eivät osaa ottaa huomioon liikenteen yleistä sujuvuutta.

Yhdysvaltain Nashvillessa sijaitsevassa Vanderbiltin yliopistossa tehdyn tutkimuksen tehtyjen havaintojen mukaan uusien autojen mukautuvat vakionopeudensäätimet eivät helpottaisikaan liikenneruuhkia, vaikka niin on tähän asti uskottu.

Sen lisäksi, että automaattisesti edellä ajavan auton nopeuteen hidastavat tai kiihdyttävät avustimet tekevät ajamisesta stressittömämpää ja turvallisempaa sekä pienentävät kulutusta ja päästöjä, on niiden yleistymisen ajateltu johtavan myös liikenneruuhkien vähenemiseen, kun tietokone huolehtii optimaalisesta etäisyydestä autojen välillä.

Aiemmissa tutkimuksissa oli havaittu, että kun liikennevirtaan lisättiin autoja, joissa oli mukautuva vakionopeudensäädin, pysyivät autojen turvavälit riittävinä ja yllättävät hidastumiset vähenivät.

BMW:n uusi 1-sarja kaikilla herkuilla 1:03
VIDEO: Tältä näyttää Bemarin uusi ykkössarjalainen, joka on ladattu kaikilla M Performance -varusteilla.

Vanderbiltin yliopistossa kuitenkin todettiin, että mukautuvaan vakionopeudensäätimeen liittyy myös ongelmia, jotka johtuvat siitä, ettei toiminto osaa reagoida kuin edellä olevaan ajoneuvoon. Ihmiskuljettaja osaa huomioida liikenteen sujuvuutta edellä menevää autoa pidemmälle.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että mukautuvalla vakionopeudensäätimellä varustettu auto hidasti enemmän kuin edellä jarruttava auto, mikä johti tarpeettomaan jonoutumiseen taaempana.

Tutkimukseen liittyvässä kokeessa laitettiin seitsemän mukautuvalla vakionopeudensäätimellä varustettua autoa ajamaan jonossa. Kun letkan ensimmäinen auto pudotti vauhtiaan 85 kilometristä tunnissa 75:een kilometriin tunnissa, joutui viimeinen auto hidastamaan vauhtiaan niin paljon, että vakionopeudensäädin kytkeytyi pois päältä.

Tutkijat eivät teilanneet mukautuvaa vakionopeudensäädintä yleisesti, mutta toivoivat autovalmistajien kehittävän järjestelmän toimintaa tavalla, joka ottaa paremmin huomioon myös liikenteen yleisen sujuvuuden. Tämä olisi saavutettavissa tutkijoiden mukaan varsin helposti, ja tietoa voitaisiin hyödyntää myös autonomisten autojen kehityksessä.

USA:n 20:stä myydyimmästä autosta jo 16:een on tarjolla mukautuva vakionopeudensäädin.

Lähde: Tech Xplore

Lue myös:

    Uusimmat