Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mukautuvat vakionopeudensäätimet voivat pahentaa liikenneruuhkia – ja sellainen löytyy yhä useammasta autosta

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan uusien autojen mukautuvat vakionopeudensäätimet eivät toimi niin kuin niiden pitäisi, mikäli tarkoituksena on helpottaa liikenneruuhkia.
Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan uusien autojen mukautuvat vakionopeudensäätimet eivät toimi niin kuin niiden pitäisi, mikäli tarkoituksena on helpottaa liikenneruuhkia.All Over Press
Julkaistu 28.05.2019 20:22

Ville Järveläinen

Moderneissa autoissa olevat mukautuvat vakionopeudensäätimet voivat jopa ruuhkauttaa liikennettä, sillä ne eivät osaa ottaa huomioon liikenteen yleistä sujuvuutta.

Yhdysvaltain Nashvillessa sijaitsevassa Vanderbiltin yliopistossa tehdyn tutkimuksen tehtyjen havaintojen mukaan uusien autojen mukautuvat vakionopeudensäätimet eivät helpottaisikaan liikenneruuhkia, vaikka niin on tähän asti uskottu.

Sen lisäksi, että automaattisesti edellä ajavan auton nopeuteen hidastavat tai kiihdyttävät avustimet tekevät ajamisesta stressittömämpää ja turvallisempaa sekä pienentävät kulutusta ja päästöjä, on niiden yleistymisen ajateltu johtavan myös liikenneruuhkien vähenemiseen, kun tietokone huolehtii optimaalisesta etäisyydestä autojen välillä.

Aiemmissa tutkimuksissa oli havaittu, että kun liikennevirtaan lisättiin autoja, joissa oli mukautuva vakionopeudensäädin, pysyivät autojen turvavälit riittävinä ja yllättävät hidastumiset vähenivät.

1:03BMW:n uusi 1-sarja kaikilla herkuillaVIDEO: Tältä näyttää Bemarin uusi ykkössarjalainen, joka on ladattu kaikilla M Performance -varusteilla.

Vanderbiltin yliopistossa kuitenkin todettiin, että mukautuvaan vakionopeudensäätimeen liittyy myös ongelmia, jotka johtuvat siitä, ettei toiminto osaa reagoida kuin edellä olevaan ajoneuvoon. Ihmiskuljettaja osaa huomioida liikenteen sujuvuutta edellä menevää autoa pidemmälle.

Tutkimuksessa kävi ilmi, että mukautuvalla vakionopeudensäätimellä varustettu auto hidasti enemmän kuin edellä jarruttava auto, mikä johti tarpeettomaan jonoutumiseen taaempana.

Tutkimukseen liittyvässä kokeessa laitettiin seitsemän mukautuvalla vakionopeudensäätimellä varustettua autoa ajamaan jonossa. Kun letkan ensimmäinen auto pudotti vauhtiaan 85 kilometristä tunnissa 75:een kilometriin tunnissa, joutui viimeinen auto hidastamaan vauhtiaan niin paljon, että vakionopeudensäädin kytkeytyi pois päältä.

Lue myös: "Viime yönä EU pelasti henkeni" – pitäisikö älykkäiden avustimien olla pakollisia uusissa autoissa?

Tutkijat eivät teilanneet mukautuvaa vakionopeudensäädintä yleisesti, mutta toivoivat autovalmistajien kehittävän järjestelmän toimintaa tavalla, joka ottaa paremmin huomioon myös liikenteen yleisen sujuvuuden. Tämä olisi saavutettavissa tutkijoiden mukaan varsin helposti, ja tietoa voitaisiin hyödyntää myös autonomisten autojen kehityksessä.

USA:n 20:stä myydyimmästä autosta jo 16:een on tarjolla mukautuva vakionopeudensäädin.

Lähde: Tech Xplore

Lisää aiheesta:

Ammattimies listasi nykyautojen turhimmat lisävarusteet – "Sillä saa hyvänkin auton ajo-ominaisuudet pilattua"Auton mukautuvassa vakionopeudensäätimessä on riskinsä: "Yllättävä, odottamaton ja täysin tarpeeton jarrutus"Kun pahasta tavasta tulee automaattinen: Kumoaako auton vakionopeudensäätimen väärinkäyttö sen hyödyt?Lumikaaos yllätti BMW-kuskin MTV:n kuvaajan kameran edessä – asiantuntija kertoo, mikä kaikki meni pieleen: "Vanha takavetoinen auto ilman ajonvakautusta""Viime yönä EU pelasti henkeni" – pitäisikö älykkäiden avustimien olla pakollisia uusissa autoissa?Moni autoilija luottaa tähän yleistyvään toimintoon, vaikkei se aina edes toimi – voi aiheuttaa vaaran
AutotLiikenneLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 11:57
    Liikenne

    Kamuxin automyynti sakkaa – toimitusjohtaja vaihtoon

  • 11:33
    Liikennesäännöt

    Ajatko 7 km/h ylinopeutta? Et enää, sanoo poliisi

  • Eilen00:01
    Päästöt

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta

  • ti20:45
    Raskas liikenne

    Uhkaava vaaratilanne Helsingissä: Rekka suhahti suojatien yli kuin giljotiini

  • ma08:53
    Liikenneturvallisuus

    Yhtä asiaa autoilijat eivät tajua, ennen kuin poliisi pysäyttää – "Sattuu liikaa ja aivan turhaan"