Mopoautojen suosiossa on valtavia alueellisia eroja.
Mopoautojen eli mautojen suosio on ollut viimeisen viiden vuoden ajan laskussa. Mopoautojen huippuvuosina 2014 ja 2015 Suomessa oli liikennekäytössä yli 8 000 mopoautoa. Viime vuonna mopoautoja oli liikenteessä enää noin 5 000, kertoo Traficomin erityisasiantuntija Marjo Immonen.
Mopoautojen vähenemistä voi Immosen mukaan selittää moni asia.
– Vuonna 2018 kevytautot olivat Suomessa suunnitteilla, ja moni jäi odottamaan niitä. Kun niitä ei sitten tullutkaan, osa oli jo ehtinyt jättää mopoauton hankkimatta, Immonen sanoo.
Suomen suunnitelma saada teille tavallista hitaammin kulkevia henkilöautoja kariutui viime vuonna, kun EU-komissio ei antanut Suomelle poikkeuslupaa hidasautojen eli kevytautojen käyttöönottoon.
Pidemmällä tähtäimellä mopoautojen vähenemiseen on Immosen mukaan vaikuttanut se, että vuonna 2013 ajo-oikeus, jolla sai ajaa sekä mopoa että mopoautoa, eroteltiin kahdeksi erilliseksi ajo-oikeudeksi. Tämän seurauksena moni nuori on hankkinut pelkästään kaksipyöräisen mopon ajo-oikeuden. Kaksipyöräiset mopot ovat olleet aina ylivoimaisesti mopoautoja suositumpia. Viime vuonna liikennekäytössä oli noin 111 000 mopoa.
Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara pitää merkittävimpänä syynä mopoautojen suosion laskuun hytillisiä mönkijöitä, jotka alkoivat yleistyä Suomessa muutama vuosi sitten. Mönkijää saa ajaa traktorikortilla, jonka voi saada 15-vuotiaana. Traktorikorttiin vaaditaan neljä tuntia teoriaopetusta ja teoriakoe, kun taas mopoautokorttiin vaaditaan näiden lisäksi ajokoe.
– Mönkijää pääsee siis ajamaan helpommalla. Suuri merkitys on varmasti myös sillä, että mopoauto kulkee 45 ja jotkut mönkijät 60 kilometriä tunnissa. Hytillisessä mönkijässä on myös vähintään samat varusteet ja mukavuudet kuin mopoautossakin, muun muassa kaksi paikkaa vierekkäin, Elovaara kuvailee.
Valtavia alueellisia eroja
Mopoautot ovat selkeästi nuorten kulkupeli. Immosen mukaan viime vuonna Suomessa suoritettiin 3 500 mopoautokorttia. Suorittajista oli 15-vuotiaita reilut 3 100 ja 16-vuotiaita hieman yli 300. Muissa ikäluokissa mopoautokortteja suoritettiin 29.
– Jonkin verran näkyy vuosittain sellaista, että yli 70-vuotiaat henkilöt hankkivat mopoautokortin. Heillä ei välttämättä ole koskaan ollut henkilöautokorttia ja nyt heillä olisikin tarve liikkua, jolloin edullisempi, pienempi ja automaattivaihteinen mopoauto voi tuntua sopivalta ratkaisulta.