Suomen MM-ralli on tunnettu viime vuodet Toyotan temmellyskenttänä. Vastaavasti Hyundailla on ollut Jyväskylässä suuria vaikeuksia aina siitä lähtien, kun korealaismerkki palasi MM-sarjaan kaudella 2014. Perjantaina kaikki oli toisin.
LUE MYÖS: Miksi Toyota on ollut niin ylivoimainen Jyväskylässä? Hyundai-tähdiltä ja Jari-Matti Latvalalta tyhjentävät vastaukset
Hyundain surkea Suomen-saldo nostettiin esiin jo kisan alla useissa ennakoissa. Huomio kohdistettiin pääasiassa siihen, etteivät Hyundai-kuljettajat ole saavuttaneet Suomessa ainuttakaan palkintokorokesijoitusta.
Syykin on selvä: Hyundain auto ei ole ollut koskaan riittävän nopea Keski-Suomen kovavauhtisille teille. Tämä käy ilmi, kun tarkastelee viime vuosien ek-aikoja.
Vuosina 2014–2016 Hyundai-kuljettajat saavuttivat Suomessa vain kaksi pohja-aikaa kaikkiaan 64:stä täyspitkästä erikoiskokeesta; Harjun yleisö-ek on jätetty näistä laskuista pois.
Vuosina 2017–2019, nykyisten WRC-autojen ollessa jo käytössä, Hyundain saldo oli kolme pohja-aikaa 65 erikoiskokeesta, kun Toyota-kuljettajat kahmivat nimiinsä huimat 51 pohja-aikaa. Nopein Hyundai-kuljettaja oli tuolloin vain kuudella ek:lla nopeampi kuin nopein Toyota-kuljettaja.
Tämän vuoden kilpailussa Ott Tänak ja Craig Breen tehtailivat heti avauspäivänä Hyundaille neljä pohja-aikaa. Neljännellä ek:lla, toiseen kertaan ajetussa Ässämäessä, Tänak löi 1,8 sekunnilla eli 0,15 sekunnilla per kilometri.

