Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi Toyota on ollut niin ylivoimainen Jyväskylässä? Hyundai-tähdiltä ja Jari-Matti Latvalalta tyhjentävät vastaukset

0:40Tommi Mäkinen ruiskutti Ott Tänakin kumoon samppanjallaOtt Tänak juhli Toyotallaan ajamaansa Suomen MM-rallin voittoa vuonna 2019.
Julkaistu 30.09.2021 20:40

MTV URHEILU – AKI HIETAVALA

Toyotan rallitalli on dominoinut Suomen MM-rallia tultuaan takaisin sarjaan vuonna 2017. Sen jälkeen Jyväskylässä on nähty vain Toyota-kuskeja korkeimmalla korokkeella.

Sen sijaan MM-sarjan toinen puhdasverinen tehdastiimi Hyundai on ollut joka kerta suurissa vaikeuksissa Keski-Suomen sorateillä. Toyotalla kaksi kertaa ”Jyskälän” voittoa juhlinut, Hyundaille viime kaudeksi siirtynyt Ott Tänak avasi, mistä tämä johtuu.

– Tiet ovat täällä ainutlaatuisia. Koko ajan on ylä- ja alamäkiä sekä pieniä nyppyjä ja ylityksiä, ei vain isoja hyppyreitä. Haastavinta on, että Jyväskylän seudulla on pienempiä, teräviä nyppyjä, jotka ”keventävät” autoa, Tänak selvittää.

– Meillä on vahva moottori, mutta ei ole niin yksinkertaista saada autoa pysymään tiessä kiinni.

Hyundai voitti Tänakin toimesta viime vuonna Viron nopean sorarallin sekä helmikuun Rovaniemen MM-rallin. Vaikka molemmat kisat ovat erittäin nopeita, ei niitä voi virolaiskuskin mukaan verrata Jyväskylän ympäristön tiestöön.

– Jyväskylä ei ole mitenkään samanlainen verrattuna Viroon tai Arctic-ralliin. Rovaniemellä tie oli tasaista, eikä siellä ollut kuin muutamia hyppyjä. Samoin on Virossa, jossa on vain muutama iso hyppyri. Jyväskylä on siinä mielessä ainutlaatuinen.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala avasi tekniseltä puolelta isoimpia eroja kahden mahtitallin kaluston välillä.

LUE MYÖS: Mittauslaitteessa raskauttava todiste: MM-rallin tähtikuski kaasutteli törkeää ylinopeutta Jyväskylässä

– Ensimmäisinä vuosina se johtui minun mielestäni aerodynamiikasta. Hyundai oli aika maltillinen aerodynamiikan kanssa, kun tultiin MM-sarjaan nykyautoilla vuonna 2017. He olivat vähän vaikeuksissa nopeissa ralleissa ja varsinkin Jyväskylässä. Sen jälkeen he ovat korjanneet sitä ja muuttaneet. Siipeä ja aeroa on tullut enemmän ja he ovat kilpailukykyisempiä, Latvala selittää.

– Toinen asia on ollut jousituksessa, sillä heidän autonsa on aina ollut aika korkea. Sitten kun mennään Suomen tyyppisille nopeille teille, pitäisi auton olla aika matala, koska niin saa pitoa. Jos auto on kauhean korkea, joutuu sitä jäykistämään vakaajilla ja pitoa häviää.

Vaikka Hyundain tiimi on paiskonut rajusti töitä löytääkseen lisää kyytiä nopeisiin ralleihin, olivat sekä Tänak että Thierry Neuville epäileväisiä, riittääkö vauhti vieläkään vastaamaan Toyota-kuskeille.

– Tiimi on tehnyt kovasti töitä, jotta vauhti olisi parempi tällaisilla teillä. Toyotat ovat suosikkeja täällä. Toivottavasti pystymme hankaloittamaan mahdollisimman paljon heidän elämäänsä, jotta tästä ei tulisi liian helppoa heille. Se ei ole kuitenkaan helppo tehtävä, Tänak summasi.

– Tiedostamme, että kun tie on tosi nopeaa ja pakkaantunut, emme saa rengasta puremaan tiehen tarpeeksi hyvin. Silloin meiltä puuttuu vauhtia. Voi olla, että Suomen ralli on jälleen hankala meille. Taistelua tämä on ollut joka vuosi. Toyotalle tämä on taas kotikisa ja he voivat olla täällä parempia kuin missään muussa rallissa, Neuville säesti. 

Lisää aiheesta:

MM-rallin mahtitalli kaivoi itselleen kammottavan kuopan – asiantuntijan kesämökkivertaus kertoo karua kieltäAsiantuntija julistaa: tämän vuoksi Ott Tänak on Sardinian MM-rallin suurin suosikkiTuleeko MM-kalenteriin palaavasta kisasta Rovanperän näytös? Chilen rallissa suomalaiskuskille osuvat erikoisuutensaEsapekka Lapin iskunpaikka on tullut: "Aika olisi kypsä"Jari-Matti Latvala linjaa Toyotan suurimman kehityskohteen – numerot paljastavat armottoman tosiasianJari-Matti Latvala heitti oman ennustuksensa Sebastien Ogierista – "Pelaa omaa peliään"
RalliSuomen MM-ralliMoottoriurheiluUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • 07:11
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä teki "erikoisen päätöksen" – suomalaistähti haastajan asemassa: "Ei se ainakaan helpota"

  • Eilen09:12
    MM-ralli

    Juha Kankkuselta raju laskelma: "Jos Jari-Matti olisi pystynyt..."

  • 1.11.10:53
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä valmistautunut kunnon selkäsaunaan: "Otan turpaan"

  • 1.11.08:02
    MM-ralli

    Suomen rallilegenda autonsa apuvälineestä: "Täysin laiton"

  • 31.10.19:47
    MM-ralli

    Esapekka Lappi kommentoi Kalle Rovanperän lähtöä – MM-sarjalle rajusti rapaa