Toyotan rallitalli on dominoinut Suomen MM-rallia tultuaan takaisin sarjaan vuonna 2017. Sen jälkeen Jyväskylässä on nähty vain Toyota-kuskeja korkeimmalla korokkeella.
Sen sijaan MM-sarjan toinen puhdasverinen tehdastiimi Hyundai on ollut joka kerta suurissa vaikeuksissa Keski-Suomen sorateillä. Toyotalla kaksi kertaa ”Jyskälän” voittoa juhlinut, Hyundaille viime kaudeksi siirtynyt Ott Tänak avasi, mistä tämä johtuu.
– Tiet ovat täällä ainutlaatuisia. Koko ajan on ylä- ja alamäkiä sekä pieniä nyppyjä ja ylityksiä, ei vain isoja hyppyreitä. Haastavinta on, että Jyväskylän seudulla on pienempiä, teräviä nyppyjä, jotka ”keventävät” autoa, Tänak selvittää.
– Meillä on vahva moottori, mutta ei ole niin yksinkertaista saada autoa pysymään tiessä kiinni.
Hyundai voitti Tänakin toimesta viime vuonna Viron nopean sorarallin sekä helmikuun Rovaniemen MM-rallin. Vaikka molemmat kisat ovat erittäin nopeita, ei niitä voi virolaiskuskin mukaan verrata Jyväskylän ympäristön tiestöön.
– Jyväskylä ei ole mitenkään samanlainen verrattuna Viroon tai Arctic-ralliin. Rovaniemellä tie oli tasaista, eikä siellä ollut kuin muutamia hyppyjä. Samoin on Virossa, jossa on vain muutama iso hyppyri. Jyväskylä on siinä mielessä ainutlaatuinen.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala avasi tekniseltä puolelta isoimpia eroja kahden mahtitallin kaluston välillä.
