Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Mitä nostalgiaa! Näin Volkswagen Golfin radiot ovat muuttuneet 40 vuodessa

Volkswagen
Julkaistu 04.02.2018 09:52

MTV LIFESTYLE

Volkswagen Golf on ollut markkinoilla yli 40 vuotta. Jokainen mallisukupolvi myös ilmentää omaa aikaansa. Vaikka autot ovat kehittyneet valtavasti neljässä vuosikymmenessä, puolustaa radio edelleen paikkaansa.

Kaikki alkoi 1974 Golf I:n Braunschweig-autoradiosta. Pyörivä nuppi vasemmalla virtaa ja äänenvoimakkuutta varten, toinen nuppi oikealla radiokanavan valintaa varten. Kolme valintakytkintä keskellä: yksi keskitaajuuksille ja kaksi VHF-alueelle. Pian tarjonta kuitenkin parani huimasti Ingolstadt Stereo CR -radio-kasettisoittimen myötä. 

Golf II:n aloitti 1983 digitalisoitumisen, ainakin nimeksi. Radio näytti käytettävän radioaseman taajuuden digitaalisesti LCD-näytöllä ja toi Dolby-napin parantamaan C-kasettien äänenlaatua. 

Kolmannen Golf-sukupolven tullessa markkinoille vuonna 1991 C-kasetti oli vielä suosittu. Myös automaattisesta radioasemien hausta ja liikennetiedotteista oli tullut yhä parempia.

Vuonna 1997 Golf IV:n radio sai CD-vaihtajan, mutta ei huolta C-kasettisoitin oli yhä tukevasti paikoillaan. Samaan aikaan monitoiminäytöt aloittivat 2-DIN-kokoisten soittimien voittokulun. Ne tarjosivat aiempaa suuremman näytön ja värilliset navigointikarttapohjat.

Vuonna 2003 viidennen sukupolven Golfissa käytettiin enää vain 2-DIN-laitteita, esimerkiksi RCD 300 CD-asemalla. Kasetit olivat historiaa, ja kännyköiden aikakausi alkoi. RNS 500-navigointi, lempinimeltään "MFD2", näytti radio-navigointilaitteen muotoilun ja teknologian suuntaa tulevaisuuteen – uutuutena mahdollisuus yhdistää digitaalinen MP3-soitin.

Vuonna 2008 Golf VI tuo markkinoille kosketusnäytöllisen RNS 510:n DVD-asemalla, ja ensimmäistä kertaa puhuttiinkin multimediajärjestelmästä. Ominaisuuksiin kuuluivat muun muassa USB-portti, digitaalinen radiovastaanotto (DAB), dynaaminen navigointi ja 30 GB:n kovalevy.

Merkittävä edistysaskel oli vuoden 2012 Golf VII:n järjestelmä, jossa oli 3D karttanäyttö, Bluetooth ja WLAN, puheohjaus ja lähestymistunnistin. Ihmiset ja koneet olivat entistä enemmän vuorovaikutuksessa keskenään.

Vuonna 2016 Volkswagen mullisti Golfin uusimman sukupolven MIB-laitteillaan. Ensimmäistä kertaa kompaktiluokassa oli tarjolla eleohjaus Discover Pron yhteydessä. Täysin lasipintainen infotainment-järjestelmä mahdollisti myös luopumisen analogisista kytkimistä.

Lähde: Volkswagen

***

2:24Kulttileffan vihreä Mustang tuotiin tähän päivään

Lisää aiheesta:

Hierovat penkit, tuulilasinäyttö ja aina online: Tunnistaako täysin uusiksi pistettyä kansansuosikkia enää Skodaksi?Blaupunkt toi 1980-luvun autoradion tähän päivään – kasettiluukku kätkee taakseen moderneja ominaisuuksiaTässä tulee uusi Volkswagen Passat – kännykkä korvaa avaimen, ratti tunnistaa kosketuksenNäin Mercedeksen ohjaamomuoti on muuttunut 40 vuodessaTestissä Philipsin kelloradioklassikon uusi muotoAutot jättimäisten elektroniikkamessujen tähtinä: älyratti, 1000-heppainen sähkösportti, 3D-mittaristo...
VolkswagenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Volkswagen
  • 24.8.15:15
    Raha

    Maksaisitko kuukausimaksua lisätehosta? Volkswagenilta uusi tilauspalvelu

  • 26.5.16:23
    Yritykset ja brändit

    Volkswagenin johtajille tuomioita päästömanipulaatiosta

  • 1.1.08:33
    Kuluttajariidat

    Mies latasi sähköautoaan Helsinki-Vantaan parkkihallissa 2,5 tuntia – lasku liki 300 euroa

  • 20.12.202421:01
    Autot

    Volkswagenin kaavailemista säästöistä sopu – Saksan tehtaat pysyvät auki

  • 02.12.202415:16
    Ulkomaat

    Tuhannet työntekijät lakkoon Volkswagenin tehtailla Saksassa