Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ministeri Harakka: Tuki sähköautojen hankkimiselle voi hyvin jatkua, vaikka siihen varatut rahat loppuvat pian

0:48Muista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotonaMuista nämä asiat, kun lataat sähköautoa kotona
Julkaistu 20.08.2022 09:37

MTV UUTISET–STT

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) ei sulje pois mahdollisuutta, että sähköautojen hankintatuki jatkuu muodossa tai toisessa senkin jälkeen, kun sille keväällä myönnetty lisärahoitus on käytetty loppuun.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on arvioinut, että sähköhenkilöautojen hankintatukeen varatut määrärahat loppuvat todennäköisesti syyskuussa. Alun perin 7,5 miljoonan euron hankintatuelle myönnettiin keväällä 9,5 miljoonan lisärahoitus, mutta tällä hetkellä määrärahasta on varattuna jo 86 prosenttia.

Sähköauton ostaja on voinut saada valtiolta 2  000 euron hankintatuen ostaessaan uuden, alle 50  000 euroa maksavan täyssähköhenkilöauton.

Harakan mukaan hankintatukiasian käsittely on edelleen kesken eikä hän halua ryhtyä avaamaan asian yksityiskohtia.

– Asiaa käsitellään parhaillaan budjettiprosessissa, Harakka sanoi STT:lle.

Tuhansia hakemuksia jonossa

Asiantuntija Antti Hännisen mukaan Traficomiin on tullut tänä vuonna joka kuukausi noin 800–1  000 hakemusta täyssähköisen henkilöauton hankintatuelle. Hakemuksen perusteella auton hankinnalle tehdään määrärahavaraus, mutta 2  000 euron hankintatuki voidaan myöntää vasta, kun ensirekisteröinti on hoidettu ja auto on luovutettu omistajalle.

Koska täyssähköautojen toimitusajat ovat pitkiä, hankintatukea on tähän mennessä myönnetty vain noin 1  400:lle täyssähköauton ostajalle.

– Meillä on useita tuhansia hakemuksia jonossa odottamassa sitä, että ostaja saa autonsa. Monet hakijat saavat autonsa ja hankintatukipäätöksen vasta ensi vuoden puolella, Hänninen kertoo.

Hyvätuloisten hupia?

Koska hankintatuki kohdistuu vain uuden auton ostajille, sitä on kritisoitu siitä, että tuki kohdistuu lähinnä vain hyvätuloisiin kansalaisiin, joilla ylipäänsä on varaa ostaa uusi auto.

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtava tutkija Marita Laukkanen ei tyrmää esitettyä kritiikkiä.

– Suomessa uusien autojen ostajat ovat yleensä verrattain hyvätuloisia, Laukkanen muistuttaa.

Laukkanen kaipaisi tutkimustietoa hankintatuen vaikuttavuudesta. Aiheesta muissa maissa tehtyjen tutkimusten mukaan hankintatuet ovat lisänneet tuen kohteena olleiden autojen kysyntää, mutta Laukkasen mukaan aiheesta tarvittaisiin tuoretta ja suomalaista tutkimustietoa.

– Tässä on riskinä se, että ihmiset ostavat hankintatuella sähköauton, jonka he olivat aikoneet ostaa muutenkin. Jos näin on, silloin tukiraha ei tuota liikenteeseen ollenkaan lisää sähköautoja, Laukkanen sanoo.

Laukkasen mukaan olisi hyvä myös harkita, voisiko hankintatuen kattaa koskemaan myös käytetyn täyssähköauton hankintaa. Tällöin tuki koskettaisi laajempaa osaa suomalaisista, koska käytetyt autot ovat yleensä merkittävästi uusia edullisempia.

Ilmastotavoitteet edellyttävät

Hankintatuen ohella autoliikenteen sähköistämistä voidaan tukea myös esimerkiksi autojen latausinfrastruktuurin rakentamista tukemalla.

Laukkasen mukaan sähköautoilun alkuvaiheessa, jossa nyt ollaan, on hyvä tukea sekä autojen hankintaa että latausinfrastruktuuria.

– Jos tuetaan vain toista, niin silloin toista ei ehkä tule riittävästi, Laukkanen sanoo.

Tehokkaiden politiikkatoimien löytämiselle sähköautoilun edistämiseksi on Laukkasen mukaan Suomessa tarvetta.

– Suomen ilmastotavoitteet edellyttävät sitä, että sähköautojen yleistyminen nopeutuu siitä, mitä se nyt on, Laukkanen painottaa.

Lisää aiheesta:

Näin moneen sähköautoon hankintatuen lisärahoitus riittää – "Ei tällä kuuhun mennä"Sähköautojen hankintatuet on käytetty loppuun, eikä lisää tipu – ministeri Harakka: "Täyttänyt tehtävänsä"Autotuojien Tero Kallio: Hankintatuki "rikkaille" sähköautoilijoille on "köyhän" polttomoottoriautoilijan paras kaveriTässäkö lääke sähköautojen suosion nostamiseen? – Autoliitto: "Pitäisi ottaa Suomessakin käyttöön"Samalla sähköautolla hurja hintaero Suomessa ja Norjassa – keskihintaisen auton ostaja jää meillä ilman hankintatukeaSähköautojen suosio kiihtyy, mutta saadaanko latauspisteitä riittävän nopeasti? – "Muna-kana -ilmiön rikkominen lähtee siitä"
SähköautotMarinin hallitusTimo HarakkaLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään