Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisissa hyötypeleissä valtava potentiaali

Julkaistu 20.02.2016 06:40
Toimittajan kuva

Janne Laakso

janne.laakso@mobiili.fi

LaaksonJanne

Hyötypeleissä piilee miljardien eurojen markkinat. Video- ja mobiilipelejä on jo hyödynnetty jonkin verran opetuskäytössä ja terveydenhuollossa.Markkinat ovat vielä pirstaleiset, mutta kasvavat kovaa vauhtia.

Yksi opetus- ja muita hyötypelejä kehittävä yritys on Turussa vuonna 2011 perustettu NordicEdu. NordicEdun luova johtajaTatu Laineuskoo, että ihminen oppii parhaiten nauttiessaan siitä mitä tekee. NordicEdu tekee hyvinkin erilaisille kohderyhmille räätälöityjä pelejä, joissa kohtaavat asiakkaiden liiketoiminnalliset ja opetukselliset tavoitteet. Tähän mennessä yritys on toteuttanut jo yli 20 peliä.

Tile Tales

NordicEdu on toteuttanut muun muassa mobiililaitteille tarkoitetun roolipelihenkisen tarinapelin osana Väestöliiton sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen kondomikampanjaa. Humoristinen tarina on Väestöliiton lääkärien käsikirjoittama ja tavoitteena on saada nuoret ymmärtämään kondomien käytön merkitys seksitautien ehkäisemisessä. Tile Tales taas on yrityksen oma matemaattisia taitoja kehittävä mobiilipeli, jossa pelaaja luovii erilaisten ruutumuodostelmien läpi kohti maalia.

Bio- ja metsäyhtiö UPM:lle ja Suomen Partiolaisille NordicEdu kehittää parhaillaan mobiilipeliä, joka houkuttelee lapsia ja nuoria tutkimaan metsää. Tarkoitus on saada nuoret kiinnostumaan metsän eri lajeista ja tietoisiksi mitä kaikkea puusta voi tehdä.

Tatu Laineen mukaan hyötypeleihin liittyvät markkinat ovat vasta syntymässä. Arvioiden mukaan hyötypelien markkinat kasvavat 5,5 miljardiin dollariinvuoteen 2020 mennessä.

– Suomessakin hyötypelien toteutus kasvaa jatkuvasti. Tätä edesauttaa erityisesti Suomen ja suomalaisten myönteinen asenne pelejä ja pelaamista kohtaan. Kuluttajapuolella menestyneimmät hyötypelit ovat usein olleet kielten oppimiseen tai aivojen ja loogisen ajattelun treenaamiseen tarkoitettuja pelillisiä sovelluksia.

NordicEdun Tatu Laine

Yksi NordicEdun yhteistyökumppaneista on Turun kaupungin sivistystoimialaan kuuluva Tietokone opetuksessa – TOP-keskus. TOP-keskuksen toiminnanjohtaja Jouni Paakkisen mukaan opettajat suhtautuvat pääosin myönteisesti peleihin ja sähköisiin välineisiin opetuskäytössä, mutta käsitykset peleistä vaihtelevat voimakkaasti. Osalle pelit tarkoittavat pelkkää viihdettä, kun taas joidenkin mielestä pelaamista saattaa olla mikä tahansa tietokoneella tehty tehtävä.

Paakkinen toteaa, että opetuskäytössä suurena haasteena on rahoitus, sillä laadukkaan pelin kehittäminen on kallista, eikä kouluilla välttämättä ole mahdollisuuksia maksaa suuria summia hyvistä peleistä. Joissain oppiaineissa ja joillain kouluasteilla voidaan käyttää myös muille kielialueille suunnattuja pelejä.

– Optimaalinen oppimispeli olisi sellainen, jossa olisi pelillisiä elementtejä sen verran, että se motivoi ja kannustaa oppilasta etenemään ja avaamaan saavutuksia, mutta tarjoaisi samalla vahvan oppimissisällön, jotta oppilas myös oppisi. Pelejä, joissa nämä asiat yhdistyvät, on vielä kovin vähän, Paakkinen kuvailee. Juuri siinä piileekin hänen mukaansatuhannen taalan paikka.

Lisää aiheesta:

Pakopeleistä innostuneille riittää pelattavaa: Miten fyysinen, virtuaalinen ja lautapelinä pelattava versio eroavat toisistaan?Altistavatko videopeleissä myytävät yllätyslaatikot ja mikromaksut uhkapelaamiseen? – raja on häilyvä, mutta Suomessa ei ole vielä riittävästi tutkimustietoa asiastaMiikka keskeytti lukion ja alkoi pelaamaan ammatikseen – e-urheilu on jo suositumpaa kuin baseball, mutta ennakkoluulot vaivaavat alaaJesse Vainikka on nuori mies, joka on netonnut pelaamisella reilut 2,8 miljoonaa euroa – näin videopeleistä kasvoi miljardibisnes, jossa tienataan enemmän kuin yritysjohdossaJyväskyläläisen peliyhtiön uusi kännykkäpeli herätti eduskunnan rokoteryhmän kiinnostuksen Suomalaisen peliyhtiön johtaja kertoo menestystarinansa – pokeripöydästä Trump-pelin luojaksi
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • 10:36
    Ukrainan sota

    Antautuvista ukrainalaisjoukoista liikkuu tekoälyvideoita: Jopa koomisia esimerkkejä

  • 05:59
    Ukrainan sota

    Sotalentäjä jakoi poikkeuksellisen videon MTV:lle: Konekivääri tuhoaa tunkeutujan

  • ke11:43
    Esports

    Milloin videopelaamisesta tulee ammatti? "Ei riitä, että pelaan kahdeksan tuntia päivässä"

  • ke09:02
    Elektroniikka

    Tarkkana joululahjaostoksilla: Verkkokauppa.com listasi taas tuotteet, jotka aiheuttivat pettymyksen

  • ma15:12
    Verkkohuijaukset

    Ajanvaraus hammashoitajalle? Varo tätä huijausta!