Metroseksuaali vai macho? Näin vastaavat Audin uuden pikkumaasturin suunnittelijat

Pian kauppoihin saapuvan Audin uuden pikku”maasturin” takana on tavallista nuorempi joukko suunnittelijoita. Teknavin yhteistyökumppani Auto Zeitung vietti heidän ja uuden Q2:n kanssa päivän keskustellen auton olemuksesta ja tavoitteista.

Jos Q2 olisi ihminen, se lähtisi mieluummin lenkille puistikkoon kuin viettäisi aikaa sisätiloissa kuntosalilla. Kyseessä ei siis ole työjuhta tai ehta maasturi vaan pikemminkin korotetulla maavaralla oleva pikkuauto. Tästä kielivät jo auton kompaktit ulkomitat.

Mutta miten Q2:sta tuli lopulta sellainen kuin mitä se on? Selvitimme sen viettämällä aikaa auton kehityksestä vastanneen tiimin kanssa.

Audin muotoiluosasto on jaettu viiteen osastoon: ulkomuodot, sisätilojen muotoilu, värit ja personointi – sekä uusimpana digitaalisiin näyttöihin keskittynyt ja autojen käyttöliittymiä miettivä tiimi.

Auton ulkomuodoista on vastannut nuorekas design-tiimi, joita johtaa Andreas Fink. Hänen silmistään paistaa tyytyväisyys, kun kierrämme hänen kanssaan autoa ympäri.

– Nyt kun näen auton vihdoin valmiina, olen erittäin tyytyväinen.

Q2:n muodot ovat selvästi audimaiset – merkki on helppo tunnistaa ilman logojakin, mutta muodoissa yhdistetään myös Audin terävää muotokieltä tavallista pehmeämpiin muotoihin.

Finkin mukaan autolle haluttiin luoda selvästi henkilöautosta poikkeava luonne.

– Kun aloitimme auton ulkopintojen suunnittelun neljä vuotta sitten, kaiken keskiössä oli polygoni eli auton kahdeksankulmainen ja uusi maski. Sitä korostetaan vahvoilla kontrasteilla. Maski on tumma, mutta sitä ympäröi melko leveä koristelista. Näin maski nousee todella esiin. Halusimme myös Q2:lle voimakkaan olemuksen, eli perästä piti saada mahdollisimman leveä.

Tässä Andreasta on auttanut projektin teknisen tiimin vetäjänä toiminut Jens Kosyna.

– Keskityimme Andreaksen kanssa ennen kaikkea lyhyisiin etu- ja takaylityksiin. Tämä mahdollisti luoda kompaktiin autoon mahdollisimmat avarat sisätilat.

Auton muodot ovat lennokkaat, joka näkyy myös alhaisessa ilmanvastuskertoimessa 0,30. Coupémaisia muotoja korostetaan myös auton korin kanssa erivärisenä saatavalla c-pilarilla. Kosynan mukaan muotoiluosastolta tullut ehdotus oli niin fiksu, että se oli pakko toteuttaa.

– Kaksivärisyys ja hieman pyöreät muodot toimivat erinomaisesti yhteen. Näin Q2:lle saa luotua selvästi oman ja muusta Q-perheestä erottuvan luonteen.

Lisäksi nuorekkaita ulkomuotoja korostetaan myös pirteillä värivaihtoehdoilla. Niistä vastuussa ollut Oliver Keyerleber päätyi lopulta 12:een ulkoväriin.

– Q2:n muodot korostuvat leikkisien värien avulla. Siksi väripalettiin kuuluvat mm. keltainen, oranssi ja kirkkaan punainen. C-pilarin saa lisäksi neljänä eri värinä.

Näiden väriyhdistelmien avulla on mahdollista luoda hyvinkin persoonallisia vaihtoehtoja.

Myös ajo- ja takavaloilla on iso rooli Audin muotoilussa nykyään. Valoja työkseen suunnitteleva Michael Horn on tyytyväinen erityisesti takavalojen grafiikkaan.

– Tummien ja vaaleiden kohtien avulla valoihin on luotu paitsi kontrastia myös kolmiulotteisuutta. Keulassa tämä korostuu myös, jos valitsee auton ajovalot LED-tekniikalla toteutettuna.

Nuorekas ulkomuoto ei kuitenkaan riitä, jos auton sisätiloissa ei heijastu sama nuorekkuus. Sisätiloista on ollut vastuussa Hyo Jin Kimin johtama tiimi. Lukuisten värivaihtoehtojen lisäksi tiimi on panostanut myös auton sisätilojen valaistukseen ja erityisesti erilaisten tunnelmien muodostamiseen muuttuvan valaistuksen avulla.

– Kojelaudan kaksivärisyys keventää ohjaamoa. Lisäksi Bang & Olufsenin audiojärjestelmä tukee upeasti auton värimaailmaa aidosta alumiinista tehdyillä yksityiskohdillaan. Ja kaikkea tätä tuetaan erinomaisesti hyvin toteutetun sisävalaistuksen avulla. Auton ohjaamo herää eloon illan hämärtyessä.

Kokonaisuus on kieltämättä pirteä. Ohjaamo on myös keveän oloinen, kaksivärisyys tekee kojelaudasta tavallistakin ilmavamman oloisen.

Nuorekkuutta ohjaamoon tuo myös nyky-Audeista tuttu digitaalinen ja virtuaalinen mittaristo. Tiimin vetäjän Sophie Severin mukaan nuoremmat ostajat elävät älypuhelimien maailmassa, ja tätä samaa ilmettä odotetaan nykyisin myös autojen näyttöihin. Audilla nähdään paljon vaivaa tämän eteen. Tästä kertoo jo se, että näyttöjä on suunnittelemassa kokoinen oma osastonsa.

Kaikki hyvin, loppu hyvin? Muotoilulla ja kiehtovilla varusteilla kiinnitetään ihmisten huomio, mutta loppupeleissä ostopäätöksen ratkaisevat lopulta perinteisemmät ja käytännönläheisemmät asiat – kuten auton tilat. Q2:n saa kolmessa osassa taittuvilla takaistuimen selkänojilla, joka tuo joustavuutta jo perusasennossa 405-litraisen tavaratilan muuntamiseen erilaisten kuljetustehtävien välillä.

Lisää Audi Q2:sta heinäkuun puolivälissä, kun Teknavi pääsee ottamaan siitä ensimmäiset ajokokemukset Zürichissä.

Lue myös:

    Uusimmat