Maksoitko liikaa ajoneuvoveroa? – Autosi voi olla käyttökiellossa

Poliisi vei auton omistajan rekisterikilvet, koska ajoneuvovero oli poliisin tietojen mukaan maksamatta. Omistaja tiesi maksaneensa veron, mutta poliisi luotti Trafin rekistereihin perustuviin tietoihinsa.

Miten veronsa maksanut asiakas voi saada ajokieltoa, vaikka verot on maksettu? Selvitimme asiaa Trafilta.

Trafi: Lain mukaan oikein

Trafin maksujärjestelmästä ja maksun veroluonteesta johtuen ajokieltoa tulee myös liikaa maksetun veron seurauksena. Pieni näppäilyvirhe tai senttien ero estää maksun kirjautumisen ja voi aiheuttaa suuren vahingon ajoneuvon haltijalle.

Trafille kysymyksiä on tullut aiheesta enemmänkin kesän jäljiltä. Asia on Trafin mukaan veroteknisesti kunnossa. 

Näin ajokielto liikamaksusta syntyy

  • Asiakas valitsee laskutustavaksi ensimmäisen laskun yhteydessä erämaksun
  • Asiakas maksaa jonkin vuoden 4 erästä liian suurena
  • Maksu ei kohdistu asiakkaan laskuun Trafilla
  • Liian suuri maksu muuttaa oletuksen maksutavasta koko vuoden verosumman kerralla maksavaksi
  • Laskun maksu on vajaa eli maksua ei käytännössä ole suoritettu
  • Auto on laskun eräpäivästä alkaen ajokiellossa
  • Eräpäivän jälkeen asiakkaalle lähtee 2 viikon päästä maksumuistutus.
  • Käyttökielto jatkuu siihen asti, kunnes ajoneuvovero on maksettu täysimääräisenä

– Jotta maksu kohdistuu oikein, on maksettava juuri se summa, joka eränä laskulla näkyy tai koko vero kerralla, osastonjohtaja Juha Kenraali Trafin Tietopalvelu ja liikenteen hinnoittelu- osastolta kertoo.

Kilvet irti tai sakkoa

Liian paljon maksaneet ovat kokeneet seuraamukset kohtuuttomiksi. Jos maksu ei ole kirjautunut järjestelmiin, on poliisilla oman harkintansa mukaan mahdollisuus ottaa autosta kilvet tai antaa sakkoa.

Asian saa Trafin kanssa selvitettyä jälkikäteen puhelimitse, mutta Trafin asiakkaan kannalta vahinko on jo tapahtunut.

Kilvet joutuu noutamaan itse takaisin. Hakumatkaakaan ei periaatteessa saisi kilvettömällä autolla tehdä. Sakko täytyy myös itse kiistää asian selvittämisen jälkeen, jotta se saadaan perutuksi.

Ongelma on erämaksuissa

Kun asiakas valitsee ensimmäisen laskun kohdalla maksutavaksi erissä maksamisen, on näissä erissä pysyttävä.

Erämaksujen kohdalla yhtään suurempi maksu tai virhenäppäily ylöspäin saa Trafin järjestelmän olettamaan, että maksutapaa ollaan muuttamaksi koko vuoden maksuksi kerralla.

– Laskulla sanotaan, että laskussa pitää käyttää täsmälleen oikeaa summaa ja viitenumeroa, mutta ajokiellosta (liikamaksun kohdalla) siinä ei taideta mainita mitään, Juha Kenraali Trafilta kertoo.

Tiedon saatuasi olet jo ajokiellossa

Ajokiellosta ei voi saada Trafin mukaan etukäteen tietoa tai varoitusta. Ajoneuvovero on päiväkohtainen.

Eräpäivän jälkeen auto on välittömästi ajokiellossa, jos maksu ei ole rekisteröitynyt. Sama käy tietenkin, jos maksua ei ole suoritettu, se on liian pieni tai se saapuu väärällä viitteellä.

Laskuja maksava asiakas on tottunut palveluun, jossa ongelmatapauksissa asiakkaaseen ollaan yhteydessä tai liikamaksu hyvitetään seuraavassa maksussa automaattisesti.

Tämä automatiikka ei Trafin järjestelmissä onnistu, vaikka tarpeeseen on nyt herätty. 

– Se on järjestelmäkehityksen työlistalla. On yritetty miettiä, miten ylimenevän osan voisi kohdistaa oikein, Juha Kenraali Trafilta kertoo.

Joustamaton järjestelmä

Maksujärjestelmä ei Trafilla ymmärrä kirjata saapuneita liian suuria maksuja oikeille odottaville laskuille, vaikka kaikki muut tiedot viitettä myöten olisivat kunnossa.

Tietoa ei voida asiakkaalle tilanteesta antaa, koska maksajan nimen kautta tunnistaminen ja yhteydenotto eivät ole Trafin mukaan mahdollista - ainakaan nykyisillä resursseilla.

– Suhteellisesti näitä ei ole kauhean paljon. Näitä tapauksia on noin puolen prosentin verran eli muutama tuhat. Niiden selvittäminen vaatisi kuitenkin manuaalityötä, Juha Kenraali kertoo.

Kuitti mukana tai maksu e-laskulla

Trafin osastonjohtaja Juha Kenraali painottaa sitä, että paras tapa välttyä hankaluuksilta, on käyttää tarkkuutta maksaessa ajoneuvoveroa. 

– Kannustamme siihen, että ihmiset käyttäisivät e-laskua, silloin kun se mahdollista. Sillä pystyisi varmistamaan, että ne laskut eivät menisi tai kohdistuisi väärin.

Yksi tapa todistaa etenkin tuoreeltaan maksettu ajoneuvoveromaksunsa on pitää autossa mukana kuittia suorittamastaan maksusta. Trafikaan ei tähtää siihen, että näitä papereita joutuisi mukanaan kantamaan.

Tuleeko muutosta?

Trafilta kerrotaan, että he eivät myöskään tähtää siihen, että autoja joutuisi ajokieltoon.

– Kyllä meillä on aidosti tarkoitus miettiä, miten asiat voidaan tehdä paremmin tai korjata, jos siellä jotain korjattavaa on. Ei ole tarkoitus ehdoin tahdoin mennä jonkin pykälän taakse, joka sitten hankaloittaa käytännön asioita, Juha Kenraali Trafilta sanoo.

Trafilta ei osata arvioda mahdollisten korjausten aikataulua tai arvioida työmäärää asiassa. Tällä hetkellä järjestelmä jatkaa entisellään.

Lue myös:

    Uusimmat