Geneven autonäyttelyn pressipäivät järjestettiin viime viikon alussa. Yleisölle alkuvuoden tärkein autoalan tapahtuma on auki 3.–13. päivä maaliskuuta. Tähän artikkeliin on kerätty Teknavin verkkosivujen kaikki tuotokset messuilta – ja vielä hieman jälkipyykkiä.
Geneven autonäyttelyn antia tarkastellessa nousi esiin muutama asia. Seatin uusi katumaasturi Ateca ja etenkin Skodan ladattavalla hybriditekniikalla höystetty isohko maasturitutkielma VisionS kielivät uudesta ajasta VW-johdossa. Konsernin ytimessä ovat nyt autot ilman sisäistä politiikkaa, ja tuottavuutta haetaan jakamalla tekniikkaa kaikkien konsernisisarien kanssa. Tähän asti Seat ja Skoda ovat olleet toisen kerroksen väkeä, konsernin ns. ei saksalaisia ulkojäseniä. Ne eivät ole saaneet aina käsiinsä konsernin uusinta tekniikkaa. Nyt sekä Seatin että Skodan asema on selvässä nousussa.
Ja varmaa on, että VW-konserni tarvitsee jatkossa entistä vahvemmin kaikkien merkkien vetovoimaa. Kilpailu on nimittäin äärettömän kovaa. Tästä kertoo mm. korealaisten vahva kattaus Genevessä. Hyundai Ioniq ja Kia Niro valmistavat Eurooppaa korealaisvalmistajan uusien ja vähäpäästöisten tuotteiden rynnäkköön. Myös Kia Optima farmari ja Kia Optiman ladattava hybridi ovat sellaisia tuotteita, että saksalaisten kannattaa olla varuillaan.
Skodien ulkomuodossa on nykyisin selvästi myös jotain BMW-ihmisiä kiinnostavaa, sen verran Bemareita Skoda-liikkeisiin on vaihdossa tullut sisään...
Toki VW-leirissä sekä VW että Audi jatkavat nekin mallistojensa laajentamista. Audi Q2 sekä VW:n konseptiauto T-Cross Breeze kertovat hyvin selvästi, mihin konsernin kiinnostus on suunnattu. Q2:ssa on paljon potentiaalia, ja myös VW:n tuleville Tiguanin alapuolelle sijoittuville pikkumaasturille löytyy ottajansa. Takapuolituntumalla VW on kuitenkin puristuksissa. Seat Ateca on suunnattu ennen kaikkea Nissan Qashqaita vastaan, mutta selvästi Tiguania edullisempana ja samaan tekniikkaan pohjautuvana se on vaihtoehto myös tälle. Skoda puolestaan tuo tarjolle suurin piirtein Tiguanin hintaisen mutta tätä selvästi isomman maasturin. Ei tarvita korkeampaa matematiikkaa, kun sen suosiota käydään laskemaan. Tosin Skodien ulkomuodossa on nykyisin selvästi myös jotain BMW-ihmisiä kiinnostavaa, sen verran Bemareita Skoda-liikkeisiin on vaihdossa tullut sisään...

