Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Onko tässä maailman kallein autoon tehty facelift?

Julkaistu 02.03.2016 14:44
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Automaailma rakastaa superlatiiveja. Kun tavoitellaan niitä kaikkein varakkaimpia ostajia, mikään ei voi olla liian hienoa, liian nopeaa tai liian kallista.

2,4 miljoonaa. Sen verran uuden Bugatti Chironin omistajaksi halajava joutuu lyömään euroja tiskiin. Platina Amex käy maksuvälineeksi tosin hyvin sekin. Ja liian kauan ei auton ostamista kannata miettiä. Bugatti on rajannut Chrionin tuotantomäärään 500:een autoon, ja näyttelyn alla myytynä oli jo 120 autoa. Ja eiköhän messujen aikana tehdä muutama ostosopimus lisää, sen verran hyvin pukeutunutta väkeä Bugattin osastolla oli käymässä.

Ja onhan Chiron aikamoinen tapaus. Tehoa uudistetusta kahdeksanlitraisesta W16-moottorista otetaan irti häkellyttävät 1500 hevosvoimaa. Vääntöä on tarjolla 1600 Nm. Auton huippunopeus on 420 km/h, ja se kiihtyy 300 km/h nopeuteen samassa ajassa kuin missä tavallinen perheauto ehtii satasen vauhtiin.

Teoreettisesti Chironilla pystyi ajamaan yli viittäsataa, mutta maailmassa ei ole sellaisia renkaita, jotka kestäisivät tämän. Myös jarrujen riittävyys on noissa nopeuksissa kovilla. Ja myös aerodynamiikalta vaaditaan huimia, ettei autosta tule yhtäkkiä lentokonetta.

Chiron on hieman paremman näköinen kuin Veyron, mutta ei auton muodoissa mitään radikaalisti uutta ole. Joku voisi leukailla kyseessä olevan vain Veyronin faceliftin. Temppu on samanlainen kuin mitä Ferrari teki FF:n kohdalla. GTC4 Lusso ei ole niin radikaalisti uusi auto kuin mitä sen nimi antaa odottaa.

Ja tämä on Chironin menestymisen suurin uhka. Kun autosta pyydetään 2,4 miljoonaa euroa, ostaja odottaa saavansa jotain uniikkia. Ja tätä Chiron ei ole. Veyron oli. Se murti superautojen rajoja niin monella rintamalla, että autoilun historiasta myöhemmin kirjoittavat eivät voi sivuuttaa sitä. Chriron ei pysty samaan. Ei, vaikka yhden auton valmistaminen kestää käsityönä kaksi kuukautta ja Chiron on monessa suhteessa parempi auto kuin mitä Veyron oli. Ongelma on se, että se ei ole radikaalisti parempi.

Lisää aiheesta:

Tämä auto on samaan aikaan sekä valmistajan nopein että hitain – samalla rahalla saisit 120 Toyota CorollaaViiden miljoonan euron Bugatti Divo on kuulemma ihan yhtä helppo ajettava kuin Volkswagen Golf – sopisi vaikka kauppakassiksiGeneven jälkipyykki – "Ilmiönä autonäyttelyt ovat edelleen arvossaan"Top 5: Pariisin autonäyttelyn tuotantoautot – rohkeita uudistujia ja varman päälle pelaaviaHengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautotKoeajo: Maailman nopein maasturi on härskin ylellinen – yhtä nopea kuin uusi Porsche 911 Carrera S
BugattiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Bugatti
  • 05.03.202310:56
    Autot

    Autovalmistaja palkkasi pilkunviilauksen ammattilaisen – mihin Bugatti tarvitsee metrologia?

  • 14.09.202206:32
    Autot

    Etkö pahemmin välitä sähköautoista? Yli satavuotias valmistaja lupaa, ettei ole tekemässä sellaista ainakaan 10 vuoteen

  • 04.09.202214:03
    Autot

    Yleisellä tiellä 417 km/h kaahannutta miljonääriä ei rangaistu, mutta saksalaisille seuraukset voivat olla suuret

  • 01.05.202210:54
    Autot

    Muistatko autobahnilla 417 km/h kaahanneen tsekkimiljonäärin? Näin hänelle lopulta kävi

  • 08.04.202211:53
    Autot

    Jos tämä yhtä ainoaa Bugattia koskeva takaisinkutsu on sinusta vaikuttava, valmistaudu keräämään leukasi lattialta, kun kuulet syyn