Audin pääjohtaja Rupert Stadler lupaa lähitulevaisuuden pitävän sisällään sekä paljon mielenkiintoista tekniikkaa että uusia Q-malleja. Maasturilaivasto levenee sekä ylä- että alapäästä.
Audi myi viime vuonna enemmän autoja kuin koskaan, mutta Mercedes myi vielä enemmän. Kuinka tyytyväinen olette viime vuoteen?
– Olen tyytyväinen siihen, mitä saimme viime vuonna aikaan. Pitää myös muistaa, millaisia haasteita vuosi meille aiheutti. Yksi haasteista oli myös se, että uudistamme tällä hetkellä isoa osaa koko mallistostamme. Tänä vuonna esittelemme 20 kokonaan uutta tai uudistettua automallia.
Ja haasteisiin liittyy tietysti myös päästöskandaali. Onko se vaikuttanut Audin imagoon USA:ssa?
– Ei oikeastaan. Myimme viime vuonna ensimmäistä kertaa USA:ssa yli 200 000:a uutta autoa. Se osoittaa, että asiakkaat luottavat meihin yhä. Uskon myös vakaasti, että dieselautoilla on tärkeä rooli USA:ssa myös tulevaisuudessa – ja etenkin maastureissa.
Mutta uusia teknologioita kehitetään myös? Detroitissa oli tammikuussa esillä uusi polttokennokonsepti.
– Totta kai Audin katseet ovat aina tulevaisuudessa ja uudessa teknologiassa. Kehitämme autojen sähköistämistä, ja myös polttokennolla käyvä vetyauto on osa tätä strategiaa. Polttokennoauto on kypsä markkinoille vuonna 2020. Kaiken tämän ohessa kehitämme toki myös perinteisempää tekniikkaa, jossa on vielä paljon potentiaalia. Hyvästä esimerkistä käy uusi 140-kilowattinen ja nelisylinterinen moottori, joka hyödyntää ns. Millerin ajoitusta. Se parantaa moottorin toimintaa osakuormalla sekä saa moottorin tuntumaan myös iskutilavuuttaan isommalta täydellä kuormalla.
Sopiiko teknologia myös kuusisylinterisiin moottoreihin?
– Miksi ei? Moottorin tehokkuus paranee sylinterien määrästä riippumatta.

