Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

"Muotoilu tärkein Renaultin ostoon vaikuttava tekijä"

Julkaistu 01.03.2016 19:51
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Laurens van den Acker siirtyi Renaultille vuonna 2009, ja miehen kädenjälki on muuttanut ranskalaismerkin olemusta voimakkaasti. Autoista on tullut tekijänsä näköisiä; van den Acker tunnetaan värikkäistä ja persoonallisista lenkkareistaan, joita hän pitää yhdessä tummanharmaan puvun kanssa. Tossut ovat yleensä myös sävy sävyyn esiteltävien autojen kanssa.

Renaultilla on vahva muotoiluhistoria, eikö paine ole kova tuollaisen historian uudistajana?
– Paine on minulle motivoiva asia. Ja Renaultin muotokielen muuttaminen on ollut upea mahdollisuus.

Kuinka tärkeäksi tekijäksi muotoilu on rankattu Renaultilla?
– Se on tärkein ostoon vaikuttava tekijä.

Mallisto on nyt yhtenäinen, autoilla on kuitenkin omat luonteensa. Miten itse luonnehtisit niitä?
– Clio, Captur ja Twingo ovat autoja, jotka saavat sinut rakastumaan ensi silmäyksellä. Niillä on viehättävä persoona. Mégane ja Talisman ovat hieman rationaalisempia ja siten myös vakavampia tuotteita. Ne viestivät myös hieman eri tavalla menestystä, tyyliä ja laatua.

Tämä koskee ennen kaikkea tietysti Talismania, joka joutuu kilpailemaan kovassa luokassa.
– Kyllä. Sen saksalaiset kilpakumppanit ovat tässä kokoluokassa vahvoja.

Entä uusi Mégane?
– Se on itse monipuolisuus. Se on haluttava ja voimakas – mutta samalla myös hieman vaatimaton, taloudellinen sekä hyvän hinta/laatusuhteen tarjoava. Méganen pitää viestiä kaikkia Renaultin ydinarvoja.

Ja miten sukunäkö malliston sisällä syntyy?
– Maski on vahvin autoja yhdistävä tekijä. Myös Renaultin merkin koko on kasvanut, mikä viestii samalla tiettyä itsevarmuutta. Myös ajo- ja takavalojen muotoilu yhdistää tietysti autoja. Erityisen tyytyväinen olen Méganen valoihin. Ne luovat autolle vahvan identiteetin myös pimeässä.

Entä, mikä on Renaultille tyypillinen ohjaamo?
– Muotoilun pitää tukea käytännöllisyyttä, ohjata kuljettajaa tekemään intuitiivisesti oikeita asioita. Renaultin ohjaamoille on tyypillistä myös mukavuus, ja pienemmissä malleissa tietty leikkisyys. Tähän kuuluvat rohkeat värivalinnat. Méganen, Talismanin ja Scénicin kohdalla autojen identiteettiin kuuluu vahvasti myös pystysuuntainen ja iPadia muistuttava kosketusnäyttö kojelaudassa. Myös Multisense-järjestelmän värimaailmat ovat iso osa Renaultin identiteettiä.

Ohjaamon muotoilu taitaa olla tulevaisuudessa yhä tärkeämmässä roolissa?
– Kyllä. Kun autojen toiminnot automatisoituvat entistä enemmän, kuljettajalle sekä matkustajille jää entistä enemmän tehdä matkan aikana jotain muuta. Viiden vuoden kuluttua ohjaamot näyttävät selvästi erilaiselta kuin tänä päivänä.

Miten tykkäät työskennellä? Ovatko käytössä kynä ja paperia vaiko tietokone?
– Modernit työkalut kuuluvat arkeen, mutta kynä ja paperi kuuluvat yhä käsityötä arvostavan muotoilijan käteen. Olen piirtänyt autoja jo hyvin pienestä lähtien. Vanhemmillani on arkkitehtitausta, mutta minusta talojen piirtäminen oli tylsää.

Kuva: Vesa Eskola

Lisää aiheesta:

Bemarin design-tirehtööri seisoo uutuusmallin "majavanhampaiden" takana: "Kun teet jotakin tällaista..."Geneven jälkipyykki – "Ilmiönä autonäyttelyt ovat edelleen arvossaan"Mitä seuraavaksi Renault? Villi konseptiauto näyttää suunnanMetroseksuaali vai macho? Näin vastaavat Audin uuden pikkumaasturin suunnittelijatTop 5: Geneven autonäyttelyn upeimmat konseptit – leikkisiä, luovia ja linjakkaitaHaastattelu: BMW:n pääjohtaja, koetteko Applen ja Googlen kilpailijoiksi?
RenaultAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renault
  • 10.9.09:01
    F1

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan

  • 1.9.10:44
    Koeajot

    Edulliset sähköautot testissä: Näin pärjäsi Renault 5 E-Tech

  • 30.10.202408:44
    F1

    F1-sarjassa mätkäistiin miljoonasakot

  • 02.10.202408:45
    F1

    Jyrkkä F1-päätös – perinteikkään yhtiön johto kritiikin kohteena

  • 28.08.202416:48
    F1

    F1-sarjassa tekeillä järeä päätös – Flavio Briatore kiistää osallisuutensa: "En ole kaikessa se paha poika"