Liikenneturva kannattaa sähköpotkulaudoille toimilupajärjestelmää, jolla kunnat ja kaupungit voivat puuttua sähköpotkulautojen määrään alueellaan.
– Toimilupajärjestelmä on ainoa keino, jolla voidaan puuttua vuokralautatoiminnan perusongelmaan eli lautojen liialliseen lukumäärään ja niiden kasautumiseen tietyille alueille. Työkalut ratkaisun löytämiseksi tulee antaa ongelmien eteen joutuneille kunnille, sanoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen tiedotteessa.
Liikenneturva on tehnyt liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) tekemästä sähköpotkulautailun arviomuistiosta lausunnon.
LVM mainitsi arviomuistiossa toimilupamallin yhtenä ratkaisuvaihtoehtona, mutta ei asettunut mallin kannalle. LVM:n muistion mukaan toimilupamalli rajoittaisi perustuslaissa turvattuja oikeuksia ja vapauksia, joten se edellyttäisi riittävän painavaa yhteiskunnallista perustetta.
Liikenneturvan mukaan kustannukset yhteiskunnalle ovat erittäin vahva perustelu laajennetulle säätelylle.
Liikenneturva kannattaa myös promillerajaa
Arviomuistiossa tieliikenteen onnettomuuksien kustannuksiksi lasketaan 2,7 miljardia vuodessa. Siitä lähes puolet koostuu pyöräilyonnettomuuksista ja kymmenesosa sähköpotkulautaonnettomuuksista.
– Uusi laskelma tuo esiin sen, että aikaisemmin käytetyt arviot liikenneonnettomuuksien kustannuksista ovat olleet liian varovaisia, sanoo Liikenneturvan johtava asiantuntija Juha Valtonen tiedotteessa.
Liikenneturva kannattaa myös tankojuopumuksen promillerajan asettamista.
– Humalassa ei pitäisi olla asiaa minkään liikennevälineen kuljettajaksi, mutta laki ei tällä hetkellä riittävästi estä humalassa pyöräilyä tai sähköpotkulautailua. Tankojuopumuksella on kova hinta myös yhteiskunnallisesti, sanoo Anteroinen.