Makuja-osion lukijat kertoivat mielipiteensä lasten ruokarajoituksista.
Monet suomalaiset vanhemmat karppaavat, karttavat lisäaineita tai rajoittavat jollain muulla tavalla ruokavaliotaan. Osa vanhemmista haluaa opettaa hyväksi toteamansa ruokailutottumukset myös lapsilleen. Mutta kuinka pitkälle ruokarajoituksien kanssa saa mennä? Pitääkö lapsella olla karkkipäivät ja voiko alle kouluikäinen karpata?
Makuja-osion kyselyyn vastanneista suurin osa, yli 66 prosenttia, ilmoitti haluavansa puuttua lapsen ruokavalioon jonkun verran. Keskustelua kyselyssä heräsi erityisesti karkkipäivistä. Osan mielestä karkkipäivät kannustavat lasta myöhemmällä iällä mässäilemään, toiset taas uskovat karkkipäivän voimaan.
– Lapsen karkkipäivä on sokerinrasitustesti eli parempi vähän karkkia silloin tällöin, kuin karkkia yhtenä päivänä viikossa paljon. –Pipsu
– Se mitä ja miten lapsi tottuu syömään vaikuttaa hänen tottumuksiinsa aikuisena. On opittava syömään monipuolisesti ja terveellisesti. Meillä on karkkipäivä käytössä jo ihan allergiasyistä - karkkien lisäaineet kun aiheuttavat ihottumaa. -allergia
– Tietyt lisäaineet, kuten aspartaami ja glutamaatit, ovat meillä ehdottomassa pannassa. Samoin sokerin syöntiä koitetaan hillitä. Muuten lapset syövät pääasiassa sitä mitä aikuisetkin, luonnollista ja itsetehtyä ruokaa -Ma,,a
”Lapsikin voi karpata”
Yli 29 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että lapsen ruokavalioon tulee puuttua erittäin tarkasti.0 Lukijoiden mielestä tarkka ruokavalion seuraaminen on osa vastuullista kasvatusta.


