Mainos

Kymppi kulmakynästä – miksi meikit maksavat niin paljon?

Kosmeettisten tuotteiden ainesosat muodostavat vain 15 prosenttia tuotteen hinnasta. Luksuskaupassa kuluttaja maksaa siitä, että tuote on esillä juuri tuossa kaupassa!

Huulipuna, 25 euroa. Kulmakynä, yli kympin. Oletko koskaan miettinyt, miksi meikit maksavat niin paljon?

QZ.comin mukaan amerikkalaisnainen käyttää meikkeihin 15 000 dollaria (noin 13 600 euroa) elämänsä aikana. Kosmetiikka-alan kemisti Randy Schuellerin mukaan kosmeettisten tuotteiden ainesosat kuitenkin muodostavat vain 15 prosenttia hinnasta. Esimerkiksi huulipuna on lähinnä vahaa, öljyjä ja pigmenttiä – ja silti hintaa on yli 20 euroa.

Mikä meikissä siis maksaa?

Schuellerin mukaan kosmetiikan pakkaukset ovat yhä tärkeämpiä. On myös eri asia, myydäänkö tuotetta supermarketissa vai kemikaliossa.

Halvemmat luomivärit valmistetaan eri tavalla kuin kalliit

Kauneusalaa työkseen analysoivan Karen Grantin mukaan luksuskaupassa kuluttaja maksaa siitä, että tuote on esillä juuri tuossa kaupassa omalla esiinpanoalueellaan, joka sitten "myy" tuotteen. Markettituote saa istua hyllyllä muiden tuotteiden seassa, eikä sitä nosteta erikseen esiin. Kalliissa liikkeessä tarjolla on myös testereitä, joista tuotetta voi kokeilla.

Schuellerin mukaan halvemmat luomivärit valmistetaan eri tavalla kuin kalliit. Niiden väripaletti saattaa olla möykkyinen, koska värijauhetta ei hienonneta yhtä hyvin kuin kalliimpaa tuotetta.

Grantin mukaan yhä useampi kuluttaja ostaa kalliimpia tuotteita, mutta onko kallis hyvää? Mistä hyvän tuotteen sitten tunnistaa?

Tärkeintä on tietää, mitä haluaa. Jos haluat maskaran itkettävänkauniisiin häihin, osta tuote, joka sopii tällaiseen käyttöön. Älä oleta, että pelkkä korkea hinta tekee tuotteesta kestävän!

Katsomo-video ei ole saatavilla


Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.