KymiRing saa puuttuvat rahat – yli 12 miljoonan euron potti varmistui

5:12
Tulosruutu raportoi huhtikuussa tämänvuotisen MotoGP-osakilpailun peruuntumisen olevan iso takaisku KymiRingille.

Iitin KymiRingin moottoriradalle on varmistunut tänään 12,6 miljoonan euron rahoituspaketti, jolla MotoGP-rataprojekti saadaan saatettua loppuun, kertoo KymiRing Oy:n toimitusjohtaja Markku Pietilä.

Suomen ensimmäinen ratamoottoripyöräilyn MotoGP-osakilpailu KymiRingillä siirtyi koronaviruspandemian myötä tältä vuodelta ensi kesään, ja rahoitus on nyt Pietilän mukaan kunnossa.

Alueen rakentaminen tulee maksamaan kolmisenkymmentä miljoonaa euroa, ja vähintään kolmasosa summasta on menossa infrastruktuuriin. Toistaiseksi KymiRing on käyttänyt hankkeeseen Pietilän mukaan 22–23 miljoonaa euroa.

Valtio tukee projektia 6,7 miljoonalla, ja hanke on kerännyt julkisen rahoituksen ohella myös yksityistä rahaa. Puuttuvat rahat on nyt saatu kasaan. 

– Tänä aamuna meillä varmistui lopullinen rahoituskuvio radan loppuun saattamiseksi, kun saimme 12,6 miljoonan euron rahoituspaketin. Leijonanosa tästä on pankkilainaa, mutta mukana on yksityisrahoitusta ja jonkin verran juniorirahoittajia, Pietilä sanoo MTV Urheilulle.

Vaikka rata on valmis, rahoitukselle on tarvetta etenkin infrastruktuurin ja varikkorakennuksen viimeistelemiseksi. Rahoituspakettia on Pietilän mukaan valmisteltu koronapandemian mutkistamana pitkään.

– Osa paketin rahasta on vanhan uudelleenjärjestelyä, mutta huomattava määrä on myös uutta rahaa. Olemme projektissa jo pitkällä, ja tarkoituksena on, että tällä rahalla pystytään tekemään tämä lähinnä infran osalta loppuun.

Kaksipiippuinen koronaviive

Iloiset uutiset ovat olleet tarpeen sen jälkeen, kun KymiRingin tämänvuotisen MotoGP-kisan peruuntuminen aiheutti merkittävän loven ratayhtiön talouteen. MM-osakilpailun aluevuokra muodostaa vahvan osan KymiRing Oy:n tuloista.

– Koronaviive on kaksipuolinen asia. Rahoitusmarkkinoille se toi epävarmuutta ja siirsi kassavirtoja vuodella eteenpäin. Nyt olemme pystyneet ratkomaan nämä vaikeat yhtälöt ja pääsemään eteenpäin rahoituksen kanssa, Pietilä toteaa.

Toinen puoli on se, että nyt on saatu entisestään lisäaikaa projektin hiomiseen. KymiRingille kaavailtiin ensin MotoGP-osakilpailua jo vuodeksi 2019, mutta nyt myös tältä vuodelta, jolle osakilpailu oli jo lyöty lukkoon, tuli vuodella lykkäystä.  

– Tämä vaikuttaa ilman muuta meidän kustannustehokkuuteemme. Teimme monia asioita yhtä aikaa aikataulupaineen myötä, mutta se helpottuu. Rakentaminen on yleensä pidemmällä aikataululla vähän halvempaa kuin nopeasti, ja siihenkin tämä vaikuttaa, Pietilä summaa.

KymiRingillä on MotoGP:n kaupallisia oikeuksia hallinnoivan Dorna Sportsin kanssa sopimus viidestä kisavuodesta, ja ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokassa on määrä kisata Suomessa vuosina 2021–25.

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja