Kalsea alkukesä tietää monelle alalle ankeita aikoja. Ravintoloiden kassoihin tympeä sää voi tietää mittavaa lovea.
Kylmällä kelillä terassit ammottavat tyhjyyttään eikä jäätelökään maistu. Ravintoloille kylmyys voi tietää hurjia menetyksiä, Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa ry:n toimitusjohtaja Timo Lappi arvioi.
– Varmaan myyntiä menetetään yhteensä satoja miljoonia koko ravintola-alalla.
Lappi muistuttaa, että ravintola-alan vuosittainen liikevaihto on useita miljardeja. Alan unelmakelit ovat aivan muuta kuin tämän vuoden kesäkuun todellisuus.
– Reilut kaksikymmentä astetta lämmintä, ei tuulta ja aurinko paistaa. Se olisi ihannekeli.
Kun panimotuotteet eivät maistu terassikansalle, ei niitä myydä tehtailtakaan samaan tahtiin. Erityisesti vesien myynti sakkaa, Sinebrychoffin viestintäpäällikkö Timo Mikkola kertoo.
– Olut maistuu myös saunassa ja ruokapöydässä, joten olut ei ole niin sääherkkä. Esimerkiksi lonkeron myyntiä sää heittelee enemmän.
Hartwallin myyntijohtaja Marko Airamaa mukaan kylmä kesä näkyy pienten pullojen myynnissä mutta sitäkin ankarammin terasseilla.


