Kuusamossa tapahtui viime vuonna vaaratilanne, joka johtui viranomaisten mukaan miehistön huolimattomuudesta.
Britannian lento-onnettomuuksia tutkiva AAIB (Air Accidents Investigation Branch) on julkaissut loppuraportin vaaratilanteesta , jossa Jet2.com -lentoyhtiön Boeing 737-800-matkustajakone nousi ilmaan liian alhaisella tehoasetuksella Kuusamon lentoasemalla joulukuun 1. päivänä 2021.
Asiasta kertoi ensimmäisenä Suomessa Lentoposti.fi .
Tapahtumat saivat alkunsa, kun lastin matkustajia Lontoon Stanstedin lentoasemalta tuonut kone oli lähdössä takaisin Britanniaan. Koneessa oli kaksi matkustajaa sekä neljä matkustamohenkilökunnan jäsentä.
Paluulentoa valmisteltaessa lentäjät laskivat tavalliseen tapaan lentoonlähdön suoritusarvot, joihin kuului muun muassa lentoonlähtötehon laskeminen. Tässä tapauksessa se oli 89 % N1. N1 on parametri, joka tarkoittaa samassa suihkumoottorin akselissa olevien puhaltimen, matalapaineahtimen sekä -turbiinin viitteellistä pyörimisnopeutta.
Kuusamossa sää oli talvinen, joten lentoonlähdössä tarkoitus oli noudattaa proseduuria, jossa moottoreita käytettäisiin 70 % N1 -arvolla puolen minuutin ajan jarruja vastaan. Menetelmän tarkoitus on poistaa moottoreista sinne mahdollisesti kerääntynyt jää.
Lentoonlähtövalmistelut etenivät normaalisti ja kone rullasi kiitotielle. Ohjaavana ohjaajana toiminut perämies työnsi tehovivut sovittuun 70 prosentin N1-asetukseen samalla kun hän painoi peräsinpoljinten yläosaan sijoitettuja jalkajarruja.
Lentokone lähti kuitenkin liikkeelle, jolloin perämies mainitsi asiasta kapteenille. Kapteeni kehotti antamaan koneen kiihtyä.
Lentoyhtiön normaalimenetelmien mukaan perämiehen olisi pitänyt painaa kaasuvivuissa olevaa TOGA-nappia (take-off/go-around), jolloin automaattinen tehonsäätö nostaisi moottoritehon lentoonlähtöasetukselle. Sen jälkeen perämiehen tuli nostaa kätensä kaasuvivuilta ja kapteenin vuorostaan asettaa käsi kaasuvivuille.