Mikä kustannustoimittajan työssä on hankalinta? Kustannustoimittaja Aleksi Pöyry kertoo työstään ja paljastaa, millaisille käsikirjoituksille hän antaa julkaisupäätöksen.
Kirjapiirin 11. jaksossa vieraillut Aleksi Pöyry päätyi kustannustoimittajaksi opiskeltuaan ensin kirjallisuutta yliopistolla ja tehtyään harjoittelun kustannustalo Otavassa. Harjoittelun jälkeen hän jäi Otavalle töihin, jossa on työskennellyt erilaisissa tehtävissä vuodesta 2008 lähtien.
– Työni parhaita puolia on, että pääsen työskentelemään lahjakkaiden kirjailijoiden kanssa ja pääsen olemaan ikään kuin kätilönä kirjalle. Samalla pääsee keskustelemamaan kirjoista ja kirjallisuudesta ja saa seurata alaa aitiopaikalta.
Pöyry sanoo, että työssä hankalinta on valintojen tekeminen. Esimerkiksi ulkomaisesta kirjatarjonnasta on hankalaa pohtia, mikä teoksista olisi sellainen, jossa olisi jotain uutta ja erottuvaa. Kustannustoimittajan on myös hyväksyttävä, ettei kaikille hyville teksteille löydy tilaa kustannussuunnitelmassa.
Millaiselle teokselle Pöyry antaa kustannuspäätöksen?
– Annan kustannuspäätöksen kirjoille, joissa on jotain uudenlaista ensimmäisiltä sivuilta lähtien, jotakin, joka vangitsee mielenkiinnon. Kustannustoimittajana täytyy luottaa omaan lukukokemukseen ja intuitioon.
– Käsikirjoituksessa pitää olla jotain uutta ja raikasta, jotain sellaista, mitä ei ole nähty ennen, hän sanoo.
Kirjapiiri AVAlla lauantaisin klo 17.30. Uusinnat maanantaisin klo 23.00.
Muistelmat kirjoittanut Matti Ahde: Halusin käsitellä elämäni vaikeita aikoja
Suomalainen tyttökirjallisuus on tarjonnut poikkeuksellisia esikuvia
Lukukoira on kirjojen karvainen PR-mannekiini
Tietokirjailija Saku Tuominen yrittää saada onnellisuudesta kiinni
Maija Vilkkumaa: Kirjan kirjoittamisessa on paljon samaa kuin kappaleen sanoittamisessa
Emmi Maaranen, emmi.maaranen(at)mtv.fi