Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kuopion turman kulku pääosin selvillä: Kuljettajan terveydentila alensi vireystilaa – tunsi linja-auton hallintalaitteet huonosti

0:40Näin Kuopion linja-auto-onnettomuus tapahtui
Julkaistu 19.10.2018 10:08

Mika Niskanen

mika.niskanen@mtv.fi

Onnettomuustutkintakeskus on saanut pääosin selvitettyä Kuopion linja-auto-onnettomuuden kulun. Elokuun lopulla tapahtuneessa turmassa kuoli neljä henkilöä, kun moottoritien liittymästä poistunut linja-auto päätyi sillalta alas junaradalle. Tutkinta jatkuu ja valmistuu vuoden 2019 alkupuolella. 

Linja-auto lähestyi moottoritien ramppia noin 90 kilometrin tuntinopeudella, kun nopeusrajoitus oli 100 kilometriä tunnissa, Otkes kertoo. Rampilla auton nopeus hidastui vain vähän. 

Kun kuljettajalle avautui näkymä risteykseen, hän huomasi nopeutensa olevan aivan liian suuri. Lisäksi hän huomasi, että vasemmalle kääntyvien kaistalla on autoja. 

Kuljettaja on Otkesin mukaan kertonut, että yritti jarruttaa havahtuessaan tilanteeseen. Törmäyksiä välttääkseen kuljettaja käänsi risteyksessä voimakkaasti oikealle. Nopeus oli kuitenkin niin suuri, ettei kääntyminen onnistunut. 

Suistui kaiteen läpi

Auto kaartoi tämän jälkeen keskisaarekkeen yli ja törmäsi henkilöautoihin. Sitten auto suistui vinosti sillan kaiteen läpi ja päätyi ilmalennon jälkeen junaradan kallioleikkauksen päälle. 

Pysähtymisen yhteydessä auton peräosa putosi vasen kylki edellä radalle. Auton keula jäi nojaamaan kallioleikkauksen yläosaa vasten. 

Nopeus oli risteysalueella vähintään 50 kilometriä tunnissa. Kaarrosjäljistä, törmäysjäljistä ja ilmalennon pituudesta päätellen nopeus oli kuitenkin mahdollisesti reilusti enemmän, Otkes kertoo.

Muuta hidastumista ei Otkesin mukaan todennäköisesti tapahtunut kuin rampin ylämäestä, sivuluisusta ja törmäyksistä johtuen. 

Taustalla useita tekijöitä

Otkesin mukaan ramppi oli varsin lyhyt, eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Tämän lisäksi puusto rajoitti näkymää risteykseen.

Kuljettajan terveydentila ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat Otkesin mukaan hänen vireystilaa.

Kuljettajalla oli lisäksi vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta ja hän tunsi sen hallintalaitteet, kuten hidastimen ja vakionopeussäätimen huonosti. 

Otkesin mukaan nämä tekijät vaikuttivat yhdessä vaaratilanteeseen ajautumiseen ja toiminnan epäonnistumiseen. Viitteitä vakionopeussäätimen osuudesta onnettomuuteen ei kuitenkaan ole. Kuljettaja ei myöskään käyttänyt matkalla hidastinta, joka on raskaassa kalustossa yleensä käytetty rauhallinen tapa hidastaa vauhtia. 


Putoaminen kallioleikkaukseen lisäsi vakavuutta

Otkesin mukaan matkustamon etuosassa olleet henkilöt selvisivät onnettomuudesta eriasteisin vammoin. Vakavimmat vammat ja kuolemat aiheutuivat sivuttaisesta törmäyksestä. Tämä aiheutui auton perän iskeytymisestä junarataan.

Linja-auton peräosan sivuttaisliike aiheutti matkustajien iskeytymisen vasten auton matkustamon sivuseinää. Otkesin mukaan pahimmilta seurauksilta olisi vältytty, jos auto ei olisi pudonnut kallioleikkaukseen. 

Otkesin kertoo jatkavansa tutkimusta esimerkiksi selvittämällä ajoterveyteen, väsymyksenhallintaan, kalustoperehdytykseen ja muuhun turvallisuusjohtamiseen liittyviä käytäntöjä ja vaatimuksia linja-autoalalla. Lisäksi Otkes selvittää liikennejärjestelyjen periaatteita.

Tämän lisäksi Otkes kertoo, että pelastustoiminnan ja ensihoidon kulkua selvitetään. Tutkintaselostus turvallisuussuosituksineen valmistuu ensi vuoden 2019 alussa.

Lisää aiheesta:

Suola-auto kurvasi henkilöauton eteen Turun moottoritiellä – näin karua oli jälkiVolvon eteen ilmestyi sankka tumma pölypilvi ja sitten rysähti – video näyttää, millaista jälkeä farmariauton ja tiehöylän törmäyksessä syntyiKatso kuvat Kuopion bussiturmasta: Havainnekuva näyttää, missä oli matkan todellinen vaaranpaikka – turvavöillä tai ilmanTurvavyökään ei olisi pelastanut Kuopion turman uhreja – tutkijat esittävät busseihin uusia turvalaitteita, jotta vastaavalta vältyttäisiin: Lue kuusi suositustaKuopion bussiturman syyt julki: Kokemattomalla kuljettajalla pitkäaikaissairaus, turmaristeyksen rampissa useita puutteitaAluksi syytettiin jarruja, bussi putosi korkealta – Kuopion turma muistuttaa läheisesti Heinolan onnettomuutta 20 vuoden takaa
Kuopion bussiturmaLiikenneLiikenneonnettomuudetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kuopion bussiturma
  • 08.12.202113:39
    Kuopio

    Hovioikeus piti ennallaan Kuopion vuoden 2018 bussiturman tuomion – kuljettajalle ehdotonta vankeutta

  • 08.12.202106:10
    Rikos

    Kuopion bussiturmasta annetaan tuomio hovioikeudessa – käräjillä kuljettaja tuomittiin ehdottomaan vankeuteen

  • 27.10.202114:35
    Oikeudenkäynnit

    MTV paikalla hovioikeudessa: Kuopion turmabussin kuljettaja liikuttui kyyneliin muistellessaan onnettomuuspäivää – "Jouduin niin kauheaan myllyyn, että yritin unohtaa"

  • 26.10.202113:57
    Oikeudenkäynnit

    MTV paikalla hovioikeudessa: Eläkeläisten karaokekerhon kylpyläreissu päättyi karmeasti – 4 kuoli ja yli 20 loukkaantui bussiturmassa Kuopiossa

  • 19.12.202006:13
    Kuopio

    Kuuntele nauha oikeudesta: Kuopion turmabussin kuski kuvailee viimeistä hetkeä ennen linjurin rysähtämistä junaraiteille