Kuluttaja: Tutkija tyrmää D-vitamiinimittaukset

Kuluttaja-lehden haastatteleman tutkijan mukaan ihmisiä pelotellaan D-vitamiinipuutoksella tahallaan.

Kuluttaja-lehti kertoo Yliopiston Apteekin kauppaavan yhdessä lääkärikeskus Terveystalon kanssa verikoetta, jossa määritellään asiakkaan D-vitamiinin tarve. Mittaus maksaa 65 euroa, kanta-asiakkaille 45 euroa. Kuluttajan haastattelema D-vitamiinitutkija, ravitsemustieteen dosentti Christel Lamberg-Allardt Helsingin yliopistosta tyrmää D-vitamiinimittaukset.

Lamberg-Allardtin mukaan mittausta tarvitaan vain, jos lääkärin on syytä epäillä D-vitamiinin puutosta esimerkiksi vanhuksella, murtumapotilaalla tai keliaakikolla. Vakava D-vitamiinin puutos ilmenee luunpehmenemistautina, joka näkyy vain luukudosnäytteestä tai röntgenkuvasta. Apteekin mittaustulokset eivät näistä kerro. 

Mittausmenetelmiä on useita, ja ne tuottavat ristiriitaisia tuloksia. D-vitamiinin tarve on yksilöllisestä tarpeestakaan ei ole tietoa. 

– Mittaukset ovat tyypillistä rahastusta D-vitamiinilla, Lamberg-Allardtin sanoo Kuluttajalle.

Rahastusta on myos D-vitamiinin kaupittelu väsymysoireiden hoitoon. Lamberg-Allardtin mukaan D-vitamiinin puute ei aiheuta väsymystä.

Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen Finravinto-tutkimuksen mukaan terveet suomalaismiehet saavat ravinnosta ja auringosta riittävästi D-vitamiinia. Naisilla saanti jaa talvella suositellusta, mutta heillekin riittää virallisen suosituksen mukainen annos, 10 mikrogrammaa päivässä. Lokakuusta maaliskuuhun sen voi ottaa purkista, mutta jos syö runsaasti kalaa ja juo maitoa, pillereitä ei tarvita.

Luontaistuotekaupoissa ja apteekeissa myydään jopa 50–100 mikrogramman D-vitamiinipillereitä.

Suurten annosten vaikutusta pitkään syötynä ei ole tutkittu. Liiallisesta syönnistä ei ole hyötyä. Liian suurista annoksista voi olla jopa haittaa: ne voivat johtaa jopa vitamiinimyrkytykseen ja munuaissairauksiin.

– Ainoat, jotka D-vitamiinipillerien ylenmääraisestä syömisestä hyötyvät, ovat ne, jotka niilla rahastavat. Harmi kyllä juuri he saavat mediassa eniten näkyvyyttä, Lamberg-Allardt toteaa.

Löhde: Kuluttaja 6/14

Kuva: Colourbox.com

Lue myös:

    Uusimmat