Mainos

Kuljetusalan tuska on kuultu – kuopparemonttia määrä tehdä sadoilla miljoonilla

Raskaan rekan ratissa kuoppaisella tiellä ajaminen on jatkuvaa huolta siitä, pysyykö lasti paikoillaan. Varsinkin puu- ja hakekuormassa painopiste on korkealla ja uhka lastin kaatumisesta huonolla tiellä on jatkuva.

– Jouset, alusta kokonaisuudessaan, koko auto kärsii huonosta tiestä. Siinä on hirvittävät massat ja reikä tiessä voi aiheuttaa kallistuman ja siirtää kuorman painon toiselle puolelle, sanoo Suomen kuljetusalan etujärjestön SKAL:in puheenjohtaja, itsekin liikenteenharjoittaja Teppo Mikkola.

Kuljetusalan tuska on kuultu ja teitä on määrä kunnostaa 600 miljoonalla eurolla tällä hallituskaudella. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet lämpenevät varsinkin alemman tieverkon kunnostamiselle.

Alemmalla tieverkolla kantavuus on ongelma. Pinnat eivät kestä, jos pohjat eivät kanna ja ojat eivät vedä.

– Tietenkin ensiapua on se reijän paikkaaminen, sanoo Mikkola.

– Mutta jos on pitkittäishalkeemia, se tarkoittaa, että pohja on pettänyt ja eikä pelkkä pintaremontti riitä. 

Juuri alemman tieverkon, eli kolme- ja nelinumeroisten teiden perusremonttia odottavat varsinkin ne yrittäjät, jotka ovat investoineet uuteen entistä raskaampaan kalustoon.

– Valtioneuvosto teki muutama vuosi sitten päätöksen korottaa maksimipainoa 76 tonniin. Nyt valtiovallan pitää ottaa myös vastuu siitä, että kokonaispainot toimivat koko ketjussa, patistaa Mikkola.

– Se on kallista lystiä, jos investoidaan kalustoon ja sitä ei voi hyödyntää täysimääräisesti, muistuttaa Mikkola.


Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.