Kuljetusalan tuska on kuultu – kuopparemonttia määrä tehdä sadoilla miljoonilla

Raskaan rekan ratissa kuoppaisella tiellä ajaminen on jatkuvaa huolta siitä, pysyykö lasti paikoillaan. Varsinkin puu- ja hakekuormassa painopiste on korkealla ja uhka lastin kaatumisesta huonolla tiellä on jatkuva.

– Jouset, alusta kokonaisuudessaan, koko auto kärsii huonosta tiestä. Siinä on hirvittävät massat ja reikä tiessä voi aiheuttaa kallistuman ja siirtää kuorman painon toiselle puolelle, sanoo Suomen kuljetusalan etujärjestön SKAL:in puheenjohtaja, itsekin liikenteenharjoittaja Teppo Mikkola.

Kuljetusalan tuska on kuultu ja teitä on määrä kunnostaa 600 miljoonalla eurolla tällä hallituskaudella. Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet lämpenevät varsinkin alemman tieverkon kunnostamiselle.

Alemmalla tieverkolla kantavuus on ongelma. Pinnat eivät kestä, jos pohjat eivät kanna ja ojat eivät vedä.

– Tietenkin ensiapua on se reijän paikkaaminen, sanoo Mikkola.

– Mutta jos on pitkittäishalkeemia, se tarkoittaa, että pohja on pettänyt ja eikä pelkkä pintaremontti riitä. 

Juuri alemman tieverkon, eli kolme- ja nelinumeroisten teiden perusremonttia odottavat varsinkin ne yrittäjät, jotka ovat investoineet uuteen entistä raskaampaan kalustoon.

– Valtioneuvosto teki muutama vuosi sitten päätöksen korottaa maksimipainoa 76 tonniin. Nyt valtiovallan pitää ottaa myös vastuu siitä, että kokonaispainot toimivat koko ketjussa, patistaa Mikkola.

– Se on kallista lystiä, jos investoidaan kalustoon ja sitä ei voi hyödyntää täysimääräisesti, muistuttaa Mikkola.


Lue myös:

    Uusimmat