Kommentti: Ott Tänakin sumeilematon valhe meni läpi häpeällisellä tavalla – suomalaisten on silti syytä iloita virolaisen menestyksestä

Ott Tänak ja Pierre-Louis Loubet syyllistyivät Sardinian MM-rallissa anteeksiantamattomaan temppuun. Kilpailunjohtaja veti vieläkin pahemmin vihkoon, kirjoittaa MTV Urheilun Mikko Hyytiä.

Sardinian MM-ralli tarjosi vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta viikonvaihteen puhuttaneimmat ratkaisut tehtiin kilpailun johtokeskuksessa.

Jo perjantaina kaksi viimeistä erikoiskoetta jäi ajamatta, eikä kilpailunjohtajan päätös ollut ainakaan Toyota-tallin mieleen. Lauantai-iltana pantiin vieläkin paremmaksi – tai tässä tapauksessa ehkä pahemmaksi.

Päivän päätös-ek keskeytettiin M-Sport-kuljettaja Adrien Fourmaux’n ulosajon jälkeen hetkeksi. Kun jäljet oli saatu siivottua, kilpailua päästiin jatkamaan. Tieto kilpailun jatkumisesta ei kuitenkaan ollut tavoittanut yhtä lippumiestä, joka näytti punaista lippua M-Sportin Craig Breenille ja Pierre-Louis Loubet’lle sekä Hyundain Ott Tänakille.

Heistä vain Breen toimi sääntöjen edellyttämällä tavalla.

– Teimme, mitä meidän täytyi tehdä. On selvää, että kun joku näyttää punaista lippua, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hidastaa, Breen sanoi MTV Urheilun haastattelussa.

Häpeällinen dokumentti

Video: Tästä kaikki alkoi. Adrien Fourmaux'n raju ulosajo sekoitti lauantai-illtan päätös-ek:n täysin.

Selvyyttä lauantain viimeisen erikoiskokeen tuloksiin piti odottaa reilu tunti, kunnes kilpailunjohtaja Lucio De Morin allekirjoittama dokumentti kilahti FIAn tietokantaan.

Tämä dokumentti oli koko ralliviikonlopun hämmästyttävin ja irvokkain asia.

De Morin päätöksellä Breenille ja Tänakille kirjattiin sama aika kuin nopeimmin ek:n läpi ajaneelle Toyotan Kalle Rovanperälle. Päätöksessä kerrottiin, että toisin kuin Breen, Tänak ja Loubet eivät nähneet punaista lippua.

Sääntöjen mukaan sillä, huomaako kuljettaja lippua vai ei, ei ole mitään merkitystä. Kuljettajan on hidastettava vauhtiaan välittömästi ohittaessaan ensimmäisen kerran fyysisesti heilutetun punaisen lipun tai saadessaan auton viestijärjestelmän kautta tiedon punaisista lipuista. Tätä hidastettua vauhtia on sitten pidettävä yllä ek:n maaliin saakka.

Samaisten sääntöjen mukaan radiopisteiden lippumiehet näyttävät punaista lippua vain kilpailunjohtajan määräyksestä. Siksi on syytä korostaa, että kohun keskipisteeseen joutunut lippumies oli tilanteeseen täysin syytön.

Väite siitä, etteivät Tänak ja Loubet olisi nähneet punaisia lippuja, on kuitenkin vale.

Autojen sisäkameroiden tallentama videomateriaali osoittaa tämän aukottomasti, vaikka katsoja ei varsinaisesti viroa tai ranskaa osaisikaan. Tänakin ajaessa punaisen lipun ohi kartanlukija Martin Järveojan nuottien päälle kuuluu sana punane. Loubet huusi samassa paikassa kartanlukijansa Vincent Landais'n päälle kahteenkin otteeseen drapeau rouge – punainen lippu.

Kun näin aukottomat todisteet ovat kaikkien saatavilla, miten kilpailunjohtaja kehtaa allekirjoittaa dokumentin, jossa väitetään jotain aivan muuta?

Junnumaista höntyilyä ja pakkomielle voittaa

Piittaamattomuus punaisista lipuista on kuljettajalta vieläkin vakavampi virhe kuin se, ettei punaisia lippuja huomaa ollenkaan.

Säännöt ovat moottoriurheilussa joskus äärimmäisen monitulkintaisia, epäselviäkin, mutta tässä asiassa tilanne on täysin toinen. Sitä paitsi jos kuljettajan joku sääntö pitää tietää, se on juuri tämä.

Loubet'n kohdalla piittaamattomuuden voi vielä jotenkin ymmärtää – mutta ei hyväksyä. Menköön se kokemattomalta ranskalaiselta junnumaisen höntyilyn piikkiin, kun hän taisteli kynsin ja hampain uransa ensimmäisestä palkintokorokesijoituksesta.

Tänakin kohdalla selityksiä ei ole sitäkään vähää.

Vain Tänak itse tietää, miksi ei hidastanut vauhtiaan. Hänen oma selityksensä, jonka mukaan hän odotti vielä vahvistusta seuraavalta lippumieheltä (jonka asemapaikka oli sääntöjen mukaan noin 5 kilometrin päässä), ei ollut mitään muuta kuin pyrkimys puhua musta valkoiseksi.

Tänak johti kilpailua kohutun erikoiskokeen alkaessa 46,0 sekunnin erolla Breeniin. Mitä menetettävää hänellä olisi vauhtia hidastamalla ollut?

– Sen voi todistaa, että hänelle näytettiin punaista lippua, koska se on kameralla. Muutama miljoonaa ihmistä näki sen, muuan Juha Kankkunenkin sanoi WRC+:n lähetystä kommentoidessaan ja tilannetta hämmästellessään.

Tulee väistämättä mieleen C Moren asiantuntijan, Tänakin entisen tallikaverin Jari Ketomaan sanat lauantai-iltapäivältä, kun virolainen pisteli tauluun pohja-ajan toisensa jälkeen, vaikka tähän ei ollut kokonaiskilpailun tilanteen valossa mitään tarvetta.

Tänakilla on pakkomielle olla joka pätkällä nopein. Silloinkin, kun johtomarginaali on niin sanotusti turvallinen.

Sardiniassa nähtiin vieläpä poikkeuksellisen nälkäinen Tänak. Hänen edellinen rallivoittonsa oli niinkin kaukaa kuin helmikuulta 2021. Välissä oli peräti 13 osakilpailun mittainen kuiva kausi.

Toyotalla maailmanmestariksi kaudella 2019 ajanut Tänak on kohdannut Hyundai-vuosinaan 2020–2022 enemmän vastoinkäymisiä kuin kukaan kilpakumppaneistaan, ja nyt hän näytti pitkästä aikaa samalta kuin kahdella Toyota-kaudellaan parhaimmillaan: voittamattomalta.

Tervetullut ykkössija


Video: Sisäkamera paljastaa. Punainen lippu näkyy Ott Tänakille, ja autosta kuuluu viron kielen sana punane.

Sumeilemattomasta valehtelusta ja anteeksiantamattomasta piittamattomuudesta huolimatta on syytä sanoa, että Tänakin voitto Sardiniassa oli ansaittu ja tervetullut.

Rallin MM-sarja tarvitsee Ott Tänakin mukaan kärkitaisteluun. Yhtä lailla MM-sarja tarvitsee sinne myös Hyundain.

Esapekka Lapin lausunto perjantain päätteeksi oli hämmentävä, mutta siinä oli myös vinha perä. Lappi tietää yhtä ja toista autotehtaiden mielenliikkeistä pudottuaan itse tyhjän päälle, kun Citroën vetäytyi MM-sarjasta kauden 2019 päätteeksi.

Tänakia ja Hyundaita tarvitaan siksi, että vaikka Rovanperän vyöryä voitosta voittoon olisi menestyksennälkäisten suomalaisten mielestä mukava seurata, loppujen lopuksi se on silti ihan yhtä tylsää kuin niiden kahden ranskalaisen dominointi viimeisten 20 vuoden aikana.

Olkoonkin, että Sardiniassa Rovanperä onnistui viitossijallakin vankistamaan hurjaa MM-johtoaan entisestään.

Mestarin merkkejä.

Lue myös:

    MM-rallivideot

    Uusimmat