VR ja HSL lippu-uudistuksineen ovat tehneet kesän mittaan kaikkensa, jotta kansalaiset olisivat suopeita kilpailun avautumiselle. Jos junaliikenteeseen löytyy uusia yhtiöitä, niillä olisi ainakin yksi takuuvarma keino erottautua VR:stä. Aloittakaa lipunmyynti junissa, kirjoittaa MTV Uutisten talouden ja politiikan päällikkö Jussi Kärki.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
VR on suomalaisille läheinen yhtiö ja herättää tunteita kuin Finnair. Tämän takia henkilöliikenteen kilpailun avaaminen on iso, vaikkakaan ei kovin yllättävä, uutinen.
Kilpailua on nimittäin avattu lähes koko 2000-luvun ajan, ensin tavaraliikenteessä. EU on patistellut tähän suuntaan. Lähes kaikissa EU-maissa junaliikenteessä on kilpailua ja useampia yrityksiä raiteilla.
Viimeisen liikenteen monopolin, henkilöliikenteen, purkamista on valmisteltu Suomessa pitkään ja poliittinen päätös Sipilän hallituksessa tehtiin jo huhtikuussa.
Näistä lähtökohdista opposition ja ay-liikkeen on vaikea olla kovin tyrmistynyt päivän uutisesta. Tämä askel oli vääjäämätön tosiasia, sen aika oli ennemmin tai myöhemmin.
Sipilän hallitusta on moitittu vatuloinnista: päätös, peruminen, lykkäys, pään iskeminen perustuslakiin. Hallitus on kuitenkin tehnyt enemmän kuin moni edeltäjänsä: kauppojen aukioloajat, alkoholivapautukset (äänestykset tosin syksyllä), apteekkikilpailun lisääminen (lässähti tosin pannukakuksi), taksikilpailun avaaminen (käynnistyy tosin vasta ensi kesänä) ja nyt raideliikenteen kilpailu (tosin vasta 2020-luvulla).

