Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kommentti: Ilmainen vinkki VR:n tuleville kilpailijoille: Aloittakaapa vaikka lipunmyynti junissa!

Julkaistu 09.08.2017 16:09
Toimittajan kuva

Jussi Kärki

jussi.karki@mtv.fi

JussiKarki

VR ja HSL lippu-uudistuksineen ovat tehneet kesän mittaan kaikkensa, jotta kansalaiset olisivat suopeita kilpailun avautumiselle. Jos junaliikenteeseen löytyy uusia yhtiöitä, niillä olisi ainakin yksi takuuvarma keino erottautua VR:stä. Aloittakaa lipunmyynti junissa, kirjoittaa MTV Uutisten talouden ja politiikan päällikkö Jussi Kärki.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

VR on suomalaisille läheinen yhtiö ja herättää tunteita kuin Finnair. Tämän takia henkilöliikenteen kilpailun avaaminen on iso, vaikkakaan ei kovin yllättävä, uutinen.

Kilpailua on nimittäin avattu lähes koko 2000-luvun ajan, ensin tavaraliikenteessä. EU on patistellut tähän suuntaan. Lähes kaikissa EU-maissa junaliikenteessä on kilpailua ja useampia yrityksiä raiteilla.

Viimeisen liikenteen monopolin, henkilöliikenteen, purkamista on valmisteltu Suomessa pitkään ja poliittinen päätös Sipilän hallituksessa tehtiin jo huhtikuussa.

Näistä lähtökohdista opposition ja ay-liikkeen on vaikea olla kovin tyrmistynyt päivän uutisesta. Tämä askel oli vääjäämätön tosiasia, sen aika oli ennemmin tai myöhemmin.

Sipilän hallitusta on moitittu vatuloinnista: päätös, peruminen, lykkäys, pään iskeminen perustuslakiin. Hallitus on kuitenkin tehnyt enemmän kuin moni edeltäjänsä: kauppojen aukioloajat, alkoholivapautukset (äänestykset tosin syksyllä), apteekkikilpailun lisääminen (lässähti tosin pannukakuksi), taksikilpailun avaaminen (käynnistyy tosin vasta ensi kesänä) ja nyt raideliikenteen kilpailu (tosin vasta 2020-luvulla).

Rajujen saneerausten jälkeen VR on hyvässä kunnossa ja kestää kilpailun. Suursiivouksen teki jo edellinen toimitusjohtaja Mikael Aro, joka joutui useasti napit vastakkain ay-liikkeen kanssa.

Eniten kritiikkiä tulee saamaan VR:n pilkkominen, kun kalustolle, kunnossapidolle ja kiinteistöille muodostetaan omat yhtiöt. Näin veronmaksajien maksama ja omistama kalusto voi päätyä yksityisten yritysten käyttöön. Kaikki VR:n palaset jäävät kuitenkin valtion sataprosenttiseen omistukseen, joten opposition maalailut yksityistämisestä kuuluvat sarjaan vaihtoehtoisia faktoja.

VR:llä on 8000 työntekijää ja nämä siirtyvät uusiin yhtiöihin vanhoina työntekijöinä. Muutos on ihmisille kuitenkin niin järisyttävä, että valtionyhtiön soisi näyttävän vihdoinkin mallia, miten henkilöstö otetaan mukaan tempun tekemiseen. Alku oli sikäli lupaava, sillä työntekijöiden edustajat tapasivat ministeri Anne Bernerin (kesk.) heti iltapäivällä.

Kermankuorinta on tämänkin uudistuksen pahin painajainen. Pääkaupunkiseudun liikenne kiinnostaa ilman muuta uusia toimijoita, mutta miten käy syrjäseuduilla? Kuka huolehtii, että junia kulkisi silloin tällöin vaikkapa Huutokosken ja Parikkalan välillä?

Berner ja hallitus tiedostavat ongelman. Samaan ostosopimukseen paketoidaan muutama herkku ja joukkoon pari mätäomenaa. Kilpailutuksen voittanut yhtiö saa siis ruuhkareittien vastapainoksi velvoitteita ja hiljaisempia välejä. Yksityiskohtien hiominen alkaa nyt.

Tavaraliikenteen kilpailu ei ole käynnistynyt kovinkaan räväkästi. Ei kannata siis odottaa ulkomaisten kilpailjoiden suurta ryntäystä pienen Suomen raiteille. Meitä on vain viisi ja puoli miljoonaa ihmistä jatkossakin.

Jos junat kulkevat tiheämmin ja hinnat laskevat kilpailun seurauksena, junamatkustamisen suosio voi toki kasvaa. Suomessa junilla kuljetaan vähemmän kuin EU:ssa keskimäärin, vain viitisen prosenttia henkilöliikenteestä kulkee raiteilla. Tavoitteena on kaksinkertaistaa nykyinen junamatkustus. Tästä olisi apua myös liikenteen päästöjen vähentämisessä ja ilmastonmuutoksen torjumisessa.

Tehokkuutta ja sitä kautta säästöjä kuluttajille ja myös valtiolle syntyy, jos kaluston käyttöaste saadaan suuremmaksi. Kalliit veturit makaisivat tuolloin mahdollisimman vähän ratapihoilla.

Kansalaiselle muutos ei ihan heti näy. Kilpailu avautuu Etelä-Suomessa parin-kolmen vuoden päästä ja koko maassa vajaassa kymmenessä vuodessa. Päivittäisenä junankäyttäjänä pelkään uudistuksen kuitenkin myöhästyvän.

Niin tai näin, vasta joskus 2020-luvulla meille junamatkustajille on luvassa vähän vaihtelua. Saamme venata rauhassa laiturilla muitakin kuin VR:n junia.

Lisätty HSL ingressin alkuun.

Lisää aiheesta:

Britannian raideliikenne kurvasi kohti kansallistamista – tämän takia maa hylkäsi yksityistämisen tienKoronakurimus pudotti joukkoliikenteen matkustajamäärät – myös tieliikenteen vuosia jatkunut kasvutrendi keskeytyiKasvusta tuli ongelma VR:lle: Junamatkailu niin suosittua, että raiteilla ruuhkaa ja liki kaikki kalusto käytössä – liikenne tökkii myös ikuisten ratatöiden ja nopeusrajoitusten takiaKolumni: Rahat ja henki – tapahtuiko sotesodan ratkaiseva käänne viikonloppuna?Kommentti: Bernerin soolo autoverosta, Orpo joutui heti takapenkilleVR lähes valmis kilpailun avaamiselle – kilpailijoiden tulemisella tuskin vaikutuksia joukkoliikenteen hinnastoon
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 08:12
    Historia

    Tältä näytti muinainen suomalainen nuorukainen

  • 06:56
    Koulutus

    Uuteen ammattiin opiskelusta 2 400 euron kuukausipalkka? Saana kertoo, miten se on mahdollista aivan helposti

  • 06:14
    Sanna Marin

    Brittilehti kysyi Sanna Marinilta paluusta politiikkaan: Tässä vastaus

  • Eilen23:09
    Lotto

    Loton potti jatkaa kasvuaan – Pirkanmaata lykästi

  • Eilen22:43
    Stockmann

    Mörkö lipui Stockmannin jouluikkunaan – taustalla tärkeä teema