Fordin kuljetussukkula sotkee autoluokkia: henkilöautomainen ajettava, pikkupakun tilat

Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi Ford Grand Tourneo Connectin, joka tarjoilee hyvän kuljetuskapasiteetin. Tavara-autotaustan huomaa muustakin kuin kookkaasta tavaratilasta.

Tykkäsimme

  • Grand Tourneo Connect tarjoilee reilusti kuljetuskapasiteettia, on kyseessä sitten henkilöiden tai tavaroiden kuljettaminen

Emme tykänneet

  • Ylöspäin aukeava yksiosainen takaluukku on hieman raskaskäyttöinen, ja se vaatii avautuessaan paljon tilaa

Hinta 37 748 euroa

Tourneo Connectin ja koeajetun Grand-mallin 1,6-litrainen diesel on korvautunut 1,5-litraisella TDCi:llä. Moottorista, joka on koeajetun Grand Tourer Connectin ainoa moottorivaihtoehto, on kaksi tehovaihtoehtoa eli 100-hevosvoimainen ja koeajettu 120-hevosvoimainen. 40 senttiä lyhempään Tourneo Connectiin saa dieselin lisäksi myös 3-sylinterisen 1,0-litraisen EcoBoost-bensiinimoottorin.

Vaikka moottorin iskutilavuutta on pienennetty, sen tehot ovat lisääntyneet ja kulutus pienentynyt. Vanhassa ja uudessa moottorissa on sama iskunpituus, mutta sylinterihalkaisijaa on pienennetty. 1,5-litraisen jäähdytysjärjestelmä on tarkemmin ohjattu, polttoainesuuttimet ovat vaihtuneet 7-reikäisistä 8-reikäisiin, ja ahtimen merkki on vaihtunut. 1,6-litrainen TDCi vaihdettiin desilitraa pienempään, sillä 1,5 TDCi täyttää Euro 6 -päästönormin vaatimukset.

Koeajettu Grand Tourer Connectin tehokkaampi versio oli varustettu PowerShift-vaihteistolla. Vaihteiden vaihtamisesta ei siis tarvitse huolehtia, sillä kaksoiskytkinvaihteiston automatiikka hoitaa sopivan pykälän pesään. Vaihteistoa ei ole säädetty mahdollisimman nopeaa vaihtoaikaa silmälläpitäen, vaan se toimii ennemminkin rauhallisen jouheasti. Tämä sopii auton luonteeseen, sillä Grand Tourneo Connect ei ole muutoinkaan erityisen sporttinen.

Liikennevaloista toisiin ajellessa moottorin sammutusautomatiikka saa hieman pyyhkeitä. Käynnistyminen on hieman verkkaista, ja kaasupoljinta ehtii painamaan jo jonkin matkaa, ennen kuin moottori käynnistyy. Tämän viiveen takia auto lähtee liikkeelle nytkähtäen renkaat liki sutien. Kun käynnistymisen pienen hitauden tiedostaa, jalan siirtää rauhallisemmin jarrulta kaasulle, eikä yritä kiihdyttää valoista sekunnin kymmenyksiä minimoiden.

Normaalissa ajossa vaihteisto pykältää moottorin ominaisuuksiin nähden sopivaan tahtiin. Vaihteistossa on kaksi vaihtamisohjelmaa. D:n ja S:n merkitys on helppo arvata. D on normaalin ajoon sopiva ohjelma. S tullee sanasta sport, ja silloin pykälät vaihtuvat kiihdytyksissä myöhemmin suuremmalle, ja vastaavasti alaspäinvaihdot tapahtuvat aikaisemmin. Lisäksi tarjolla on käsivalintamahdollisuus, jos jossakin vaiheessa tulee tunne, että pykälä ei ole jostakin syystä sopiva.

1,5-litrainen moottori saattaa tuntua vaatimattomalta tavara-automaiseen kokonaisuuteen, mutta sen voimavarat riittävät normaalissa ajossa ihan hyvin myös suuremmalla kuormalla. Meno on tasaisen vahvaa puurtamista väännön voimalla. Vaihtamisohjelman vaihtamista saattaa joskus tarvita, mutta koeajo tuli ajettua pääosin D-asennolla. Sport-asetus ei tuo oikeastaan mitään lisää – toki moottori kiertää kovemmilla kierroksilla, mutta suorituskyvyssä tapahtuva muutos ei ole merkittävä.

Tila-auton pakettiautotaustan huomaa muutamista yksityiskohdista. Yksiosainen takaluukku on kookas ja hieman raskas käyttää. Connect jättääkin itsestään hieman ristiriitaisen ”maun”. Osassa toiminnoista huomaa sen tavara-autojuuret, mutta toisaalta kokonaisuus tuntuu varsin henkilöautomaiselta. Itse asiassa Connectista puuttuu varsinainen tila-automaisuus pystympine istuma-asentoineen.

Jousitus on jämäkkä, vaikka se ei ole pienemmälläkään kuormalla tavara-automaisen pompottava. Ajettavuus on varsin lähellä henkilöautomaista tasoa. Kori ei suuremmin kallistele, ja hieman yllättäen Grand Tourneo Connectilla ajelee mielellään myös mutkateillä. Pienellä ennakoinnilla myös taajamapyörittelyssä pärjää ongelmitta.

Pitkä akseliväli tuo tullessaan suuremman kääntösäteen, joten parkkipaikoilla vaaditaan pientä ennakointia. Pidemmästä akselivälistä on tosin kiistämättä myös etua. Ensinnäkin suuntavakavuus on hyvä erilaisissa ajotilanteissa, ja toisekseen tämä mahdollistaa hyvän tilatarjonnan.

Grand Tourneo Connect sotkee autoluokkia, ja kuljettajan paikalla saattaa olla alkuun hieman hämmentynyt tunnelma. Kojelauta on pitkä ja tuulilasin alalaita varsin etäällä kuljettajasta. Sama tunne toistuu taustapeiliin vilkaistessa, sillä perä näyttää jatkuvan vähintäänkin riittävän pitkälle. Takaylitystä on vähän, eikä reilumpikaan kuorma saa perää ”roikkumaan”.

Vilkaisu peileihin hämmentää hieman lisää. Pituuden takia näkymä taustapeilistä jää hieman kapeaksi, mutta kookkaat sivupeilit paikkaavat kiitettävästi näkyvyyttä. Riittävän kokoiset sivupeilit tulevat selvästi tavara-autotaustasta – on plussaa, että käytännöllisyys on marssinut muotoilun yli.

Kuljettajan istuma-asento on varsin henkilöautomainen, vaikka itsensä tunteekin helposti hieman pieneksi varsinkin silloin jos ajaa istuin ala-asennossa. Katto on silloin korkealla, eikä tila-autoille tyypillisestä pystymmästä ajo-asennosta ole tietoakaan. Toisaalta leveyttä on sen verran maltillisesti, että Tourneo Connect ei tunnu liian leveältä.

Korkeus korostuu entisestään, kun aurinkolipan vääntää alas ja vilkaisee katonrajaan. Aurinkolipalla on kokoa kuin tarjottimella, mutta näin siitä on enemmän hyötyä kuin samaan tarkoitukseen olevasta matalammasta kaistaleesta. Katon etuosassa on kätevä hylly, jonne voi säilöä kevyempää tavaraa. Painavammat säilöttävät kannattaa sijoittaa muualle, sillä vaikka moottori ei takaa räjähtävää kiihtyvyyttä, ”ruutia” riittää kuitenkin siihen, että tavarat saa täyskaasukiihdytyksessä putoamaan hyllyltä syliinsä.

Mittasuhteiden ja muotojen yhdistelmä ei ole huono, vaikka keulan mittojen ja kulkulinjan arvioiminen onkin hieman hankalaa. Perinteiseen tila-autojen muotoiluun verrattuna Connectin keula jatkuu pidemmälle, sillä eteen ei ole loihdittu pitkittäistä tilaa pelkästään suuremmalla istumakorkeudella. Kun istuin on alempana, keulaa ei yksinkertaisesti näe kuljettajan paikalta.

Korkealla oleva, takaoveen saakka lähes tasaisena jatkuva kattolinja takaa hyvät tilat. Suoraviivaisesta muotoilusta huolimatta kokonaisuus ei näytä laatikolta. Sivuikkunoiden kiilamainen muotoilu keventää auton ulkonäköä.

Grand Tourer Connectin voi rekisteröidä viidelle tai seitsemälle. Koeajettuun yksilöön kolmas istuinrivi maksaa 582 euroa, ja silloin kyseessä on jo suurperheen kuljetin. Tilatarjonta on hyvä, sillä Fordin kookkaaseen Galaxy-tila-autoon verrattuna tavaratilaa on lähes kaikilla istuinasetuksilla enemmän – siitä huolimatta, että Galaxy on muutaman sentin pidempi ja lähes kymmenen senttiä leveämpi kuin Grand Tourneo Connect.

Connectin tilat riittävät vaikka seitsemälle aikuiselle. Keskimmäisen ja takimmaisen rivin istuimet ovat varsin lähellä lattiaa, joten reisituki jää hieman vaatimattomaksi. Pääntuet nousevat riittävän ylös. Tilaa on muutenkin riittävästi, joten polvien pieni koukussaolo ei ole hirvittävän suuri riesa. Vaikka tilat ovatkin monipuolisesti muunneltavissa, istuimien taittelu vaatii paljon voimaa ja kahden käden käyttämistä.

Istumapaikoista tinkimällä Grand Tourer Connect muuntuu tavaratilan osalta pakettiautoksi. Vaikka alas taitetut istuimet madaltavat hiukan tavaratilaa varsinaiseen pakettiautoon verrattuna, tilaa on tarjolla melkoisesti. Tavaratilan pituus on kahdella istumapaikalla enimmillään lähes 2,2 metriä.

---

Ford Grand Tourneo Connect 1.5 TDCi 120 hv PowerShift A6 Titanium
Moottori R4, turbo, 1499 cm3, 88 kW (120 hv)/3600 r/min, 300 Nm/1750−2500 r/min
Voimansiirto M6, etuveto
Suorituskyky 0−100 km/h 12,9 s, huippunopeus 168 km/h
Kulutus 5,0 l/100 km, diesel
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat p. 4818 mm, l. 1835 mm, k. 1836 mm, akseliväli 3062 mm, omamassa 1651 kg, kantavuus 669 kg, perävaunumassa 947/750 kg, tavaratila 322/1287/2620 1 (istuimia 7/5/2), polttoainesäiliö 60 l

---

Toimittanut: Oskari Pentti, Auto Bild Suomi

Lue myös:

    Uusimmat