Volkswagen Transporteriin pohjautuva henkilöautomalliston ylellisin versio kulkee nimellä Multivan. Se tarjoaa tilaa ja ylellisyyttä isommallekin seurueelle.
Hinta alkaen 86 651 €
Edustusautojen suhteen on yleensä totuttu kahteen istuinpaikkaan takana. Kun tulee tarve useamman henkilön miellyttävään kuljettamiseen, on Volkswagen Multivan tähän yksi vaihtoehto. Tilaa riittää kuljettajan vierestä löytyvän penkin lisäksi miellyttävästi viidelle matkustajalle auton takaosassa. Keskimmäisen penkkirivin istuimet ovat käännettävissä ja säädettävissä pituussuunnassa, ja selkä menosuuntaan käännettynä takatilassa on luonnollinen keskusteluympäristö matkustajien istuessa kasvot vastakkain.
Multivan on Transportereihin pohjautuvien mallien lippulaiva ja se näkyy myös sisätiloissa. Ohjaamo on kokonaisuudessaan verhoiltu ja pienenä yksityiskohtana esimerkiksi muissa malleissa avoimet säilytyslokerot ovat Multivanissa kannellisia. Luonnollisestikaan Multivan ei tarjoa kaikkia edustusautojen herkkuja, mutta tässä tapauksessa tilantarjonta on avainasemassa.
Auton matkustusmukavuuteen on kiinnitetty huomiota entistä enemmän. Multivan on varustettu erillisellä lisä-äänieristyksellä, jonka huomaa selvästi esimerkiksi Caravelleen verrattuna. Lisäksi auto on varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, mikä tekee matkanteosta erittäin mukavaa ja edustusautomaista.
Multivan erottuu myös ulkoisilla tekijöillä muista malleista. Koeajossa ollut Generation Six -erikoismalli oli varustettu muun muassa näyttävällä kaksivärisyydellä sekä tyylikkäillä 18-tuumaisilla retrovanteilla.
Myös auton turvavarustelu on nykystandardien tasolla. Matka-ajossa mukavuutta lisää aktiivinen vakionopeudensäädin ja turvallisuutta parantaa kuolleenkulman varoitin. Nelivetoisuus tuo itsessään talvikeleille turvallisuutta ja erityisen vaikeiden paikkojen varalta taka-akselilta löytyy erikseen päällä kytkettävä tasauspyörästön lukko.
Pakettiautopohjaisuudesta huolimatta tunnelma Multivanissa on kaukana työkalusta. Ainoastaan korkea istuma-asento ja laatikkomainen ulkomuoto kielivät alkuperästä. Multivan tarjoaa korkean luokan matkustusmukavuutta isommallekin seurueelle.
Tykkäsimme
- Hiljaisuudesta
- Alustan toiminnasta
- Voimalinjasta
Emme tykänneet
- Vaihteistosta liikkeellelähdöissä
MIKÄ Volkswagenin ylellinen pikkubussi tyylikkäällä retrovärityksellä.
KENELLE Taksien ja tilausajoyhtiöiden lisäksi hienosti varustellut pikkubussit sopivat hyvin esimerkiksi isomman perheen käyttöön.
AJETTAVUUS Multivan pohjautuu pakettiauto Transporteriin, mutta alustaan ja ohjaukseen on tehty muutoksia mukavuuden parantamiseksi. Koeajoyksilö oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella, joka toi merkittävän mukavuuslisän etenemiseen. Toisaalta sport-asetus jämäköitti menoa mutkikkaampia teitä ajellessa. Ohjausta ei ole tehostettu liikaa, minkä myötä se välittää kohtuullisesti tuntoa. Korkeudesta ja isosta omamassasta huolimatta, tai juuri siitä johtuen, Multivan on erittäin leppoisa matkakumppani.
SUORITUSKYKY Tehokkain tuplaturbolla varustettu dieselmoottori kuljettaa Multavania kevyesti. Korkealla istuttaessa meno tuntuu jopa lukemia rivakammalta ja vahva vääntö tekee etenemisestä vaivatonta. Vaihteisto toimii liikkeellä ollessa hienosti, mutta lähtötilanteissa kuljettajan täytyy malttaa kanssa kaasun painamisen kanssa, jotta liikkeelle päästäisiin pehmeästi. Sama ominaisuus vaivaa useimpia kaksoiskytkimellä varustettuja autoja.
TILAT Multivan tarjoaa hyvät tilat seitsemälle hengelle. Suurempaa penkkimäärää tarvitsevan täytyy etsiä sopivaa ratkaisua esimerkiksi Caravelle-mallistosta. Suurin ero perinteisiin henkilöautoihin pohjautuviin tila-autoihin on se, ettei kenenkään tarvitse kyyhöttää viimeisellä ahtaalla penkkirivillä.
MALLISTO Multivan on tarjolla Comfortline ja Highline varustetasoilla. Moottorivalikoimasta löytyy kaksi bensiini- ja kaksi dieselvaihtoehtoa, joiden tehot ovat 150 ja 204 hevosvoimaa. Multivan on aina 7-paikkainen ja se on tarjolla kahdella akselivälivaihtoehdolla.
Volkswagen Multivan 2,0 TDI 4Motion DSG
Moottori 1 968 cm3, R4 biturbodiesel
Teho 150 kW (204 hv) 4 000 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 400 – 2 400 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 10,1 s
Huippunopeus 199 km/h
EU-kulutus 6,6 l/100 km
CO2-päästöt 172 g/km
Mitat Pituus 4 904 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 970 mm, akseliväli 3 000 mm
Omamassa 2 195 kg
Sisäpinta-ala 4,3 m2
Kuvat: Mikko Autio
Uusimmat
-
05:45
Esa, 32, on ollut asunnoton kahdeksan vuotta – näin hän pysyy hengissä
-
05:39
EU äänestää 35 miljardin avusta Ukrainalle
-
05:29
Ex-presidentti otti vastaan lahjuksia Perussa – nyt napsahti tuomio
-
05:17
Israel iski lähelle sairaalaa Beirutissa – ainakin neljä kuollut ja kymmeniä haavoittunut
-
23:02
Putin ja YK:n Guterres tapaavat Venäjällä
-
22:50
MTV:n Venäjä-asiantuntija: Moldovan äänestystulos on EU:lle karmea epäonnistuminen
-
22:43
Neymarin pitkä piina päättyi vihdoin
-
22:34
Bussin ajautuminen umpikujaan tallentui videolle Helsingissä – jouduttiin hinaamaan pois
-
21:39
103-vuotiaana kuolleelle Suomen viimeiselle sotilaslentäjälle upea kunnianosoitus
-
21:28
Oras Tynkkynen antoi ministeri Mykkäselle tylyn "päättötodistuksen"
-
21:20
Nyrkkeilykohusta liikkui kovia huhuja – mieheksi epäilty ottelija vaihtaa maisemaa
-
21:10
Onko TTK:n kärkikolmikko jo arvattavissa? Tanssiraadilla selkeä mielipide
-
20:56
Patrik Laineesta positiivinen päivitys
-
20:53
Kiekko-Espoolta lisää kovia temppuja SM-liigassa: taas Tapparalle käkättimeen!
-
20:41
Ministerin tehtävät jättävä Kai Mykkänen: Nyt en ole enää puoluepoliittisten kiistojen osapuoli
-
20:30
Ruotsi kieltämässä Suomessa vielä lailliset serkusavioliitot – suomalainen Sara harhautettiin avioon lomamatkalla
-
20:26
Red Bull -pomolta suora mielipide F1-kisan kohutilanteeseen, Kimi Räikkönenkin mainittiin – "Kaikki tietävät säännöt"
-
20:20
Autoilija ei voinut jättää pysäköintikiekkoa kojelaudalle – vaati valvontamaksun hylkäystä
-
20:17
Merivartiosto: Suomenlahdella useita satelliittipaikannuksen häiriötä viime viikolla
-
20:17
Tapparan muuri murtui – kovia kokenut Santeri Virtanen, 25, säväyttää nyt Liigassa
-
Lataa lisää