Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Peugeot 208 – pikkuinen pullistelee ja pihistelee

Julkaistu 12.10.2015 10:38
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Peugeot on päivittänyt sekä 208:n ilmettä että tekniikkaa. Myös persoonallista ranskalaista tyyliä on korostettu vielä aavistus lisää.

Hinta alk. 13 397 € (3-ov.), 14 398 € (5-ov.)

Tykkäsimme

  • pelkistetystä ja laadukkaan oloisesta ohjaamosta
  • kattavasta moottorivalikoimasta
  • ketterästä ajettavuudesta
  • ulkomuodosta

Emme tykänneet

  • Peugeotin i-Cockpit (pieni ratti ja sen yläpuolelta katsottava mittaristo) vaatii totuttelua eikä sovi kaikille
  • hyvin varustellun auton hinta nousee turhan korkeaksi

Peugeot 208 on uudistunut, ja juuri sopivasti. Keula uusittuine puskureine, ajovaloineen sekä pokattuine konepeittoineen on jykevän oloinen, ja kromilistat sumuvalojen sekä maskin ympärillä luovat naaman ilmeeseen arvokkuutta. Trenditietoiset pystyvät myös yksilöimään keulan ilmettä erillisillä varustepaketeilla. Takana puolestaan hauskasti leijonan kynsien raapaisua muistuttavat LED-takavalot erottavat 208:n perän muista tiellä liikkujista.

Olen ajanut Peugeoteilla sen verran paljon, ettei sen ohjaamo enää suuremmin hätkähdytä. Ranskalaisten i-Cockpit on sellainen, että se kannattaa kokea. Veikkaan, että moni tykkää napakasti käteen istuvasta ratista, mutta kaikille ratkaisu ei sovi. Itsekään en löydä aivan optimaalista ajoasentoa, jossa ratin yläpuolelta katsottava mittaristo olisi aina parhaalla mahdollisella tavalla näkökentässä.

Nuoria tai modernin älypuhelimen ominaisuuksia autossaan usein hyödyntäviä ilahduttaa Mirror Screen -järjestelmä. Se on tarjolla nyt myös 208:aan Allure-varustetasosta alkaen ja yhdistää älypuhelimen autoon. Puhelimen näyttö siis monistuu kojelaudassa olevalle 7-tuumaiselle kosketusnäytölle. Tämä helpottaa oleellisesti esimerkiksi puhelimen avulla navigoivia. Myös oman musiikin soittaminen puhelimen kautta sujuu vaivatta. Siksi on sääli, ettei järjestelmä tunnista vielä kaikkia puhelimia. Myös muita varusteita on täydennetty. Tarjolla on peruutuskamera sekä automaattinen hätäjarrutustoiminto alhaisille taajamanopeuksille (30 km/h).

Myös kovempaa tekniikkaa on uudistettu. Kaikki moottorit on esimerkiksi päivitetty EU6-päästötasoon. Mallistosta koeajoautoksi valikoitu 82-heppainen vapaasti hengittävä bensakone viisiportaisella robottivaihteistolla. Sille luvatut grammat ovat alhaiset, ja moottori tuntuu luvattuja suoritusarvoja pirteämmältä. Keveään menoon vaikuttaa osaltaan auton alle tuhannen kilon omamassa.

En ole robottivaihteistojen eli siis automatisoitujen manuaalivaihteistojen suuri ystävä, mutta kehitys kehittyy. Peugeotin sovelluksen kanssa tulee hyvin toimeen, kunhan kuljettaja pysyy rauhallisena ja ennakoi hieman vaihteiston toimintaa.

Peugeot 208 VTi 82 ETG Aut.
Moottori 1 199 cm3, 3-syl bensakone
Teho 60 kW (82 hv) / 5 750
Vääntö 118 Nm / 2 750
0-100 km/h 14,5
Huippunopeus 178 km/h
EU-kulutus 4,2 l/100 km
CO2-päästöt 97 g/km
Mitat Pituus 3 973 mm, leveys 1 739 mm, korkeus 1 460 mm, akseliväli 2 538 mm
Omamassa 980 kg
Tavaratila 285 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa uusi Volvo XC60 – ruotsalainen zen-elämysPikkuautoluokka ei ole enää entisensä – uusi Micra menee perheautostaKoeajossa täysin uusi Peugeot 5008 SUV – nimestään huolimatta tila-auton sukuaKoeajossa Mazda 3: varustelukilpa kiihtyyKoeajo: Opelilta astetta parempi paahto MokkastaKoeajo: Hyundai i40 Wagon – ilme ja varusteet ajan tasalle
PeugeotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Peugeot
  • 9.9.18:59
    Italia

    Ferrari-pomolle 180 miljoonan lasku ja vuosi yhdyskuntapalvelua

  • 03.05.202316:12
    Autot

    KKV kehottaa tarjous-Peugeotien tilaajia "odottamaan tilanteen kehittymistä" – toivoo kuluttajilta väliaikatietoja

  • 21.04.202314:55
    Autot

    "Hullu-Pösön" tilanneet jäävät ilman autojaan – KKV: "Ei lähtökohtaisesti voi pitää ylivoimaisina esteinä"

  • 20.04.202315:56
    Autot

    Peugeotin maahantuoja: Hullut päivät -tarjouksesta tilattuja sähköautoja ei voida toimittaa

  • 13.09.202213:53
    Sähköautot

    Eurooppalaisvalmistajalta täyssähköinen perhefarmari – kuluttaa vähemmän kuin Tesla Model 3