Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Koeajo: Mazda CX-3 – kompaktiluokan sporttinen haastaja

Julkaistu 24.07.2015 14:51
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Uusi Mazda CX-3 on nautinnollinen ajettava jäykän korirakenteen ja hyvin säädetyn alustan ansiosta.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Pontevasta perusmoottorista

Emme tykänneet

  • Kevyestä ohjauksesta
  • Viihdejärjestelmän käytettävyydestä

Mazda CX-3 tulee kilpailtuun luokkaan johon kuuluvat muun muassa Nissan Juke, Opel Mokka ja Renault Captur. Kyseisen segmentin markkinaosuudet ovat jatkuvasti kasvussa, joten Mazda on uuden mallinsa kanssa hyvin ajan hermolla.

Muotoilu noudattelee tarkasti Mazdan uutta Kodo-filosofiaa. Keulan ilmettä hallitsevat iso kromireunainen maski ja tuimasti tuijottavat ajovalot. Voimakkaat linjat jatkuvat myös sivulla ja perässä. Mazda on siis selvästi halunnut erottautui muotoilullaan muista pienistä crossovereista.

Mazda ui muita merkkejä vastavirtaan myös tekniikkansa osalta. Pellin alta löytyy vapaasti hengittävät moottorit, kun kilpailijoilla luotetaan yleisesti turbotekniikkaan. Ahtimen puuttumista on paikattu isommalla iskutilavuudella ja suuremmalla teholukemalla. Jo perusversiossa on kaksilitrainen moottori, josta on kutiteltu 120 hevosvoimaa. Lisäksi bensiinipuolelta löytyy tehokkaampi kaksilitrainen (150 hv) ja yksi turbodiesel (1,5 l / 105 hv). Perusmallit ovat aina etuvetoisia, mutta isomman bensiinin ja dieselin yhteyteen tarjotaan myös nelivetoa. Vaihteistopuolelta löytyy kuusilovinen manuaali tai perinteinen 5-vaihteinen automaatti.

Koeajon teimme kaksilitraisella bensiinimoottorilla joka oli varustettu manuaalivaihteistolla. Kaasun survaiseminen pohjaan tuottaa positiivisen yllätyksen. Moottori kiertää pirteästi punarajalle asti ja alareservissä on hyvin potkua. Satasen vauhtiin auto kiihtyy 9,0 sekunnissa, joten myös numeroiden valossa CX-3 on ponteva pikkuauto.

Tähän on osaltaan vaikuttanut myös auton kevyt omapaino, joka on vain reilut 1200 kiloa. Laihdutuskuuri on saavutettu käyttämällä korissa kevyitä suurlujuusteräksiä ja se on tehnyt korista erittäin jäykän.

Vahva korirakenne vaikuttaa myös auton ajo-ominaisuuksiin. Auto ei pidä ylimääräisiä kolinoita ja meno on vakaan tuntuista. Jousitus on säädetty hyvien ajo-ominaisuuksien nimissä napakaksi ja sporttista tunnelmaa korostaa täsmällinen manuaalivaihteisto. CX-3 vakuuttaa myös matka-ajossa. Nurkkiin vietyjen pyörien ansiosta auto tuntuu kokoistaan isommalta ja melutaso pysyy kohtuullisella tasolla. Ainoa varsinainen moite tulee liian kevyeksi säädetystä ohjauksesta.

Sisätiloissa on Mazdalle tyypillinen tummanpuhuva ilme. Materiaalit ovat laadukkaita ja keskikonsolin kelluva näyttö luo modernin vaikutelman. Kiitosta tulee myös hyvistä tiloista. Kuljettaja löytää hyvän ajoasennon ja takapenkille mahtuu mukavasti 180 senttinen. Tavaratila imaisee puolestaan 350 litraa joka on luokassaan kelpo suoritus.

Mazda CX-3:n hinnat alkavat kaksilitraisella moottorilla 18 900 eurosta. Edullisin dieselmoottori keventää lompakkoa 25 607 euroa.

Mazda CX-3 2.0 SKYACTIVE-G
Hinta alkaen 18 900 €

Moottori 1 998 cm3 4-syl. bensiini
Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 204 Nm / 2 800 r/min
0–100 km/h 9,0 s
Huippunopeus 192 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 137 g/km
Mitat pituus 4 275 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 570 mm
Omamassa 1 230 kg
Tavaratila 350 l

Galleria

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Fiesta EcoBoost – pikkuautojen pätevä kaunotarHuomaatko muutosta? Koeajossa uusi ja vanha Mazda 2Koeajossa Kian kuuma Soul - tehoversio sielukkailla saundeillaKoeajossa Kian lahja farkkukansallePeugeotin paluu hauskuuden äärelle – kova haastaja GTi-luokkaanKoeajo: Kia Sportage – rohkeilla muodoilla suosittuun SUV-luokkaan
MazdaAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mazda
  • 29.07.202412:14
    Autot

    Huomaatko eroa? Automerkille uusi logo

  • 30.09.202206:32
    Autot

    Tämä yli 700 Mazdan kulkue on virallisesti historian pisin

  • 13.02.202211:49
    Autot

    Radiolähetys romutti Mazdojen autosoittimia Seattlessa: Uudet soittimet ilmaiseksi

  • 02.01.202213:54
    Sähköautot

    Tämän sähköauton toimintamatka on niin lyhyt, että pomokin myöntää, ettei se välttämättä riitä talouden ainoaksi autoksi

  • 05.01.202106:25
    Autot

    Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"