Koeajo: Mazda CX-3 – kompaktiluokan sporttinen haastaja

Uusi Mazda CX-3 on nautinnollinen ajettava jäykän korirakenteen ja hyvin säädetyn alustan ansiosta.

Tykkäsimme

  • Ajettavuudesta
  • Pontevasta perusmoottorista

Emme tykänneet

  • Kevyestä ohjauksesta
  • Viihdejärjestelmän käytettävyydestä

Mazda CX-3 tulee kilpailtuun luokkaan johon kuuluvat muun muassa Nissan Juke, Opel Mokka ja Renault Captur. Kyseisen segmentin markkinaosuudet ovat jatkuvasti kasvussa, joten Mazda on uuden mallinsa kanssa hyvin ajan hermolla.

Muotoilu noudattelee tarkasti Mazdan uutta Kodo-filosofiaa. Keulan ilmettä hallitsevat iso kromireunainen maski ja tuimasti tuijottavat ajovalot. Voimakkaat linjat jatkuvat myös sivulla ja perässä. Mazda on siis selvästi halunnut erottautui muotoilullaan muista pienistä crossovereista.

Mazda ui muita merkkejä vastavirtaan myös tekniikkansa osalta. Pellin alta löytyy vapaasti hengittävät moottorit, kun kilpailijoilla luotetaan yleisesti turbotekniikkaan. Ahtimen puuttumista on paikattu isommalla iskutilavuudella ja suuremmalla teholukemalla. Jo perusversiossa on kaksilitrainen moottori, josta on kutiteltu 120 hevosvoimaa. Lisäksi bensiinipuolelta löytyy tehokkaampi kaksilitrainen (150 hv) ja yksi turbodiesel (1,5 l / 105 hv). Perusmallit ovat aina etuvetoisia, mutta isomman bensiinin ja dieselin yhteyteen tarjotaan myös nelivetoa. Vaihteistopuolelta löytyy kuusilovinen manuaali tai perinteinen 5-vaihteinen automaatti.

Koeajon teimme kaksilitraisella bensiinimoottorilla joka oli varustettu manuaalivaihteistolla. Kaasun survaiseminen pohjaan tuottaa positiivisen yllätyksen. Moottori kiertää pirteästi punarajalle asti ja alareservissä on hyvin potkua. Satasen vauhtiin auto kiihtyy 9,0 sekunnissa, joten myös numeroiden valossa CX-3 on ponteva pikkuauto.

Tähän on osaltaan vaikuttanut myös auton kevyt omapaino, joka on vain reilut 1200 kiloa. Laihdutuskuuri on saavutettu käyttämällä korissa kevyitä suurlujuusteräksiä ja se on tehnyt korista erittäin jäykän.

Vahva korirakenne vaikuttaa myös auton ajo-ominaisuuksiin. Auto ei pidä ylimääräisiä kolinoita ja meno on vakaan tuntuista. Jousitus on säädetty hyvien ajo-ominaisuuksien nimissä napakaksi ja sporttista tunnelmaa korostaa täsmällinen manuaalivaihteisto. CX-3 vakuuttaa myös matka-ajossa. Nurkkiin vietyjen pyörien ansiosta auto tuntuu kokoistaan isommalta ja melutaso pysyy kohtuullisella tasolla. Ainoa varsinainen moite tulee liian kevyeksi säädetystä ohjauksesta.

Sisätiloissa on Mazdalle tyypillinen tummanpuhuva ilme. Materiaalit ovat laadukkaita ja keskikonsolin kelluva näyttö luo modernin vaikutelman. Kiitosta tulee myös hyvistä tiloista. Kuljettaja löytää hyvän ajoasennon ja takapenkille mahtuu mukavasti 180 senttinen. Tavaratila imaisee puolestaan 350 litraa joka on luokassaan kelpo suoritus.

Mazda CX-3:n hinnat alkavat kaksilitraisella moottorilla 18 900 eurosta. Edullisin dieselmoottori keventää lompakkoa 25 607 euroa.

Mazda CX-3 2.0 SKYACTIVE-G
Hinta alkaen 18 900 €

Moottori 1 998 cm3 4-syl. bensiini
Teho 88 kW (120 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 204 Nm / 2 800 r/min
0–100 km/h 9,0 s
Huippunopeus 192 km/h
EU-kulutus 5,9 l/100 km
CO2-päästöt 137 g/km
Mitat pituus 4 275 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 550 mm, akseliväli 2 570 mm
Omamassa 1 230 kg
Tavaratila 350 l

Lue myös:

    Uusimmat