Jaguar XE yrittää haastaa tosissaan saksalaiset laatumerkit, ja se onnistuukin tässä osittain. Huippuversioon toivoisi kuitenkin selvästi enemmän fiilistä.
Hinta alk. 79 978 €
Tykkäsimme
- jämäkästä korista
- takavedosta ja ajettavuudesta
- remmiahdetun V6:n äänistä
- auton luonteesta sitä piiskattaessa
Emme tykänneet
- ohjaamo turhan pelkistetty
- istuimet voisivat olla urheilullisemmat
- luonne latistuu arkiajossa
- pikkuviat vaivasivat koeajoautoa
Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun istun Jaguar XE:n urheilullisimman version ratissa. Sain autoon ensikosketuksen jo mallin ensiesittelyn yhteydessä Espanjassa. Silloin ajoin autoa tosin vain moottoriradalla, ja siellä auto osoitti erittäin hyvin petomaisen luonteensa. Mekaaninen ahdin ja melko korkeilta kierrosluvuilta löytyvät maksimiteho sekä -vääntö tekivät rata-ajosta nautinnollista.
Mutta entä se arki? Se on kuitenkin monen auton kohdalla tärkeämpi ominaisuus kuin suorituskyvyn riittäminen harvakseltaan eteen osuville ratapäiville.
Aloitetaan perusteista. Pidän XE:stä, siinä on joku oma juttunsa. Osittain tämä johtuu myös merkin perinteistä. Pidän XE:stä erityisesti, jos siinä on merkin uusi kaksilitrainen dieselmoottori. Sen saa kulkemaan todella pihisti. Siksi XE on minusta vaihtoehto saksalaisille laatumerkeille – kun liikutaan malliston edullisemmassa päässä. XE:n ostajan pitää kuitenkin hyväksyä hieman karu ohjaamo. Jaguarin laatuvaikutelma ei ole samalla tasolla kuin yhdessäkään sen saksalaisessa kilpailijassa.


