Mediakärry on ostoskärryn ja taulutietokoneen hybridi. Suomalaisyrityksen innovaatio on testikäytössä neljässä pääkaupunkiseudun supermarketissa.
Mediakärry tarjoaa kuluttajalle ajankohtaista tuotetietoa ostostapahtuman yhteydessä ja pyrkii parantamaan ostoskokemusta sellaisten palveluiden kautta, joita on aiemmin totuttu käyttämään joko mobiilisovelluksilla tai tietokoneella.
– Nämä palvelut on pyritty tuomaan yhteen laitteeseen siten, että se olisi koko ajan kuluttajan käytettävissä ostostapahtuman aikana, sanoo mediakärryn kehittäneen Smartcart Oy:n toimitusjohtaja Petteri Heiman.
Kauppalista ja reseptit suoraan ostoskärryyn
Tällä hetkellä seitsentuumaisella näytöllä ja Android-käyttöjärjestelmällä varustetut laitteet toimivat lähinnä mainosnäyttöinä. Vuoden loppuun mennessä lanseerataan suurempinäyttöiset laitteet, jotka on varustettu kuluttajalle suunnitellulla käyttöliittymällä. Sen avulla asiakas voi selata esimerkiksi reseptejä kuvineen ja saada ideoita ruoanlaittoon.
Suunnitelmissa on tuoda myös ostoslistat ja tarjoukset laitteen näytölle. Asiakas tunnistautuu järjestelmään ja voi valmiiksi luotujen sisältöjen avulla muokata ostostapahtumastaan persoonallisemman.
Smartcartin pilottihanke on mukana myös innovaatiorahoituskeskus Tekesin aktivointi- ja rahoitusohjelmassa, jonka avulla konseptia on mahdollista lähteä viemään myös ulkomaille.
– Tällä hetkellä mediakärryt ovat saatavilla pelkästään K-Supermarketeissa, mutta konseptin laajentamisesta on käyty keskusteluja myös muiden päivittäistavarakauppatoimijoiden kanssa sekä Suomessa että ulkomailla, Heiman sanoo.
