Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kauppalista suoraan ostoskärryyn – suomalainen innovaatio tuo helpotusta ruokaostoksille

Mediakärryt ovat parhaillaan käytössä neljässä pääkaupunkiseudun K-Supermarketissa.
Mediakärryt ovat parhaillaan käytössä neljässä pääkaupunkiseudun K-Supermarketissa.Petteri Heiman / Smartcart Oy
Julkaistu 07.09.2015 08:49

Ville Järveläinen

Mediakärry on ostoskärryn ja taulutietokoneen hybridi. Suomalaisyrityksen innovaatio on testikäytössä neljässä pääkaupunkiseudun supermarketissa.

Mediakärry tarjoaa kuluttajalle ajankohtaista tuotetietoa ostostapahtuman yhteydessä ja pyrkii parantamaan ostoskokemusta sellaisten palveluiden kautta, joita on aiemmin totuttu käyttämään joko mobiilisovelluksilla tai tietokoneella.

– Nämä palvelut on pyritty tuomaan yhteen laitteeseen siten, että se olisi koko ajan kuluttajan käytettävissä ostostapahtuman aikana, sanoo mediakärryn kehittäneen Smartcart Oy:n toimitusjohtaja Petteri Heiman.

Kauppalista ja reseptit suoraan ostoskärryyn                                   

Tällä hetkellä seitsentuumaisella näytöllä ja Android-käyttöjärjestelmällä varustetut laitteet toimivat lähinnä mainosnäyttöinä. Vuoden loppuun mennessä lanseerataan suurempinäyttöiset laitteet, jotka on varustettu kuluttajalle suunnitellulla käyttöliittymällä. Sen avulla asiakas voi selata esimerkiksi reseptejä kuvineen ja saada ideoita ruoanlaittoon.

Suunnitelmissa on tuoda myös ostoslistat ja tarjoukset laitteen näytölle. Asiakas tunnistautuu järjestelmään ja voi valmiiksi luotujen sisältöjen avulla muokata ostostapahtumastaan persoonallisemman.

Smartcartin pilottihanke on mukana myös innovaatiorahoituskeskus Tekesin aktivointi- ja rahoitusohjelmassa, jonka avulla konseptia on mahdollista lähteä viemään myös ulkomaille.

– Tällä hetkellä mediakärryt ovat saatavilla pelkästään K-Supermarketeissa, mutta konseptin laajentamisesta on käyty keskusteluja myös muiden päivittäistavarakauppatoimijoiden kanssa sekä Suomessa että ulkomailla, Heiman sanoo.

Neljä markettia mukana

Mediakärryt ovat parhaillaan käytössä neljässä pääkaupunkiseudun K-Supermarketissa. Niihin pääsee tutustumaan Hämeenkylän ja Mankkaan K-Supermarketeissa sekä Herttoniemessä K-Supermarket Hertassa ja K-Supermarket Mustapekassa Oulunkylässä.

– Kaupoissa on käynyt yhtä paljon asiakkaita kuin ennenkin, ja sitä kautta digitaalisen viestin vieminen ja kiinnostus digitaalisen tiedon tuottamiseen on kovasti lisääntynyt, perustelee K-Supermarket Mustapekan kauppias Jouni Ekholm päätöstä lähteä mukaan kokeiluun.

Mustapekassa mediakärryt ovat olleet käytössä tammikuusta lähtien. Ekholm sanoo, ettei laitteisiin ole kohdistunut erityisempää ilkivaltaa.

– Yhden laitteen muistan rikkoutuneen, kun sitä yritettiin vääntää irti.

Navigaattoria toivotaan

Smartcart keräsi kevään aikana palautetta suoraan loppukäyttäjiltä eli tavallisilta kaupoissa asioivilta ihmisiltä. Palaute oli positiivista ja hyviä kehitysehdotuksia tuli runsaasti.

– Jotkin ehdotuksista ovat haastavia toteuttaa, mutta osa pyritään saamaan tuotantoympäristöön mahdollisimman nopeasti, Heiman toteaa.

Yksi toivottu ominaisuus on navigaattori, joka helpottaisi tuotteiden löytämistä. Kun laitteeseen syöttäisi tuotteen nimen, osaisi ohjelma opastaa oikean hyllyn luokse.

Sekä Ekholm että Heiman kehuvat ideaa, mutta käytännössä sellaisen järjestelmän ylläpitäminen olisi todella työlästä. Järjestelmää pitäisi nimittäin olla päivittämässä joka kerta, kun jokin tuote vaihtaa paikkaa.

– Navigaattori on ideana tosi hyvä, mutta silloin myös navigaattorin tiedon ja tuotepaikkojen pitää olla ajan tasalla keskenään, Heiman kertoo.

Lisää aiheesta:

Neste avaa Euroopan ensimmäisen automaattikaupan – ostokset voidaan skannata laukun läpi: "Vastaavanlaista kauppaa ei Suomesta tai edes näiltä leveyspiireiltä löydy"Asiakkaat kokeilevat käsiskannereita Prismoissa, Keskolla ostokset skannataan kännykällä – uusi palvelu varsinkin ikäihmisten mieleen: "Se on yllättänyt"Suomi on hylättyjen kyläkauppojen maa – teknologiayritykset tarjoavat futuristista ratkaisuaReppuun mahtuva autopesula rientää paikalle nappia painamalla – Suomeen laajentanut UpSteam ei vettä tuhlaileSalolaisen yrityksen "superkassa" vie kassajonot kaupasta – suomalaisinnovaation testijakso Lontoossa oli menestysRuokakaupassa ei haluta kuluttaa aikaa – ensin tulivat ruokakassit, nyt kaupoissa on jo älykärryt
RuoanlaittoLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ruoanlaitto
  • ma13:38
    Ruoka

    Täydellisen meheviä broilerinfileitä: "Paras tapa valmistaa"

  • 2.11.09:42
    Ruoka

    Sikke Sumarilta tärkeä muistutus oliiviöljyn käytöstä: "Mitä ne ihmiset luulevat?"

  • 27.10.17:22
    Ruoka

    Palkitulta kokilta yllättävä vinkki: "Myrkyksi" tuomittu raaka-aine onkin erinomainen mauste

  • 16.10.08:34
    Ruoka

    Keititkö vahingossa "surumunan"? Tätä se tarkoittaa

  • 10.10.08:38
    Ruoka

    "Ihmejauhot" korvaavat korppujauhot – oletko testannut?