Kauppalista suoraan ostoskärryyn – suomalainen innovaatio tuo helpotusta ruokaostoksille

Mediakärry on ostoskärryn ja taulutietokoneen hybridi. Suomalaisyrityksen innovaatio on testikäytössä neljässä pääkaupunkiseudun supermarketissa.

Mediakärry tarjoaa kuluttajalle ajankohtaista tuotetietoa ostostapahtuman yhteydessä ja pyrkii parantamaan ostoskokemusta sellaisten palveluiden kautta, joita on aiemmin totuttu käyttämään joko mobiilisovelluksilla tai tietokoneella.

– Nämä palvelut on pyritty tuomaan yhteen laitteeseen siten, että se olisi koko ajan kuluttajan käytettävissä ostostapahtuman aikana, sanoo mediakärryn kehittäneen Smartcart Oy:n toimitusjohtaja Petteri Heiman.

Kauppalista ja reseptit suoraan ostoskärryyn                                   

Tällä hetkellä seitsentuumaisella näytöllä ja Android-käyttöjärjestelmällä varustetut laitteet toimivat lähinnä mainosnäyttöinä. Vuoden loppuun mennessä lanseerataan suurempinäyttöiset laitteet, jotka on varustettu kuluttajalle suunnitellulla käyttöliittymällä. Sen avulla asiakas voi selata esimerkiksi reseptejä kuvineen ja saada ideoita ruoanlaittoon.

Suunnitelmissa on tuoda myös ostoslistat ja tarjoukset laitteen näytölle. Asiakas tunnistautuu järjestelmään ja voi valmiiksi luotujen sisältöjen avulla muokata ostostapahtumastaan persoonallisemman.

Smartcartin pilottihanke on mukana myös innovaatiorahoituskeskus Tekesin aktivointi- ja rahoitusohjelmassa, jonka avulla konseptia on mahdollista lähteä viemään myös ulkomaille.

– Tällä hetkellä mediakärryt ovat saatavilla pelkästään K-Supermarketeissa, mutta konseptin laajentamisesta on käyty keskusteluja myös muiden päivittäistavarakauppatoimijoiden kanssa sekä Suomessa että ulkomailla, Heiman sanoo.

Neljä markettia mukana

Mediakärryt ovat parhaillaan käytössä neljässä pääkaupunkiseudun K-Supermarketissa. Niihin pääsee tutustumaan Hämeenkylän ja Mankkaan K-Supermarketeissa sekä Herttoniemessä K-Supermarket Hertassa ja K-Supermarket Mustapekassa Oulunkylässä.

– Kaupoissa on käynyt yhtä paljon asiakkaita kuin ennenkin, ja sitä kautta digitaalisen viestin vieminen ja kiinnostus digitaalisen tiedon tuottamiseen on kovasti lisääntynyt, perustelee K-Supermarket Mustapekan kauppias Jouni Ekholm päätöstä lähteä mukaan kokeiluun.

Mustapekassa mediakärryt ovat olleet käytössä tammikuusta lähtien. Ekholm sanoo, ettei laitteisiin ole kohdistunut erityisempää ilkivaltaa.

– Yhden laitteen muistan rikkoutuneen, kun sitä yritettiin vääntää irti.

Navigaattoria toivotaan

Smartcart keräsi kevään aikana palautetta suoraan loppukäyttäjiltä eli tavallisilta kaupoissa asioivilta ihmisiltä. Palaute oli positiivista ja hyviä kehitysehdotuksia tuli runsaasti.

– Jotkin ehdotuksista ovat haastavia toteuttaa, mutta osa pyritään saamaan tuotantoympäristöön mahdollisimman nopeasti, Heiman toteaa.

Yksi toivottu ominaisuus on navigaattori, joka helpottaisi tuotteiden löytämistä. Kun laitteeseen syöttäisi tuotteen nimen, osaisi ohjelma opastaa oikean hyllyn luokse.

Sekä Ekholm että Heiman kehuvat ideaa, mutta käytännössä sellaisen järjestelmän ylläpitäminen olisi todella työlästä. Järjestelmää pitäisi nimittäin olla päivittämässä joka kerta, kun jokin tuote vaihtaa paikkaa.

– Navigaattori on ideana tosi hyvä, mutta silloin myös navigaattorin tiedon ja tuotepaikkojen pitää olla ajan tasalla keskenään, Heiman kertoo.

Lue myös:

    Uusimmat