Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kaikkien aikojen ruuhkamotti! Näin tietyöt jumittavat pääkaupunkiseudun liikenteen

Pääkaupunkiseudulla on Liikenneviraston sivujen mukaan käynnissä useita eri tietyömaita. Kartassa ne näkyvät punaisina.
Pääkaupunkiseudulla on Liikenneviraston sivujen mukaan käynnissä useita eri tietyömaita. Kartassa ne näkyvät punaisina.
Julkaistu 17.05.2016 16:33
Toimittajan kuva

Johanna Lehtola

johanna.lehtola@mtv.fi

LehtolaJo

Kesä on tietöiden parasta aikaa koko Suomessa. Pääkaupunkiseudulla tietöiden ja valtavien liikennemäärien yhteensovittaminen ei aina suju niin kuin pitäisi. Ja kun se ei suju, niin lopputuloksena on valtavat ruuhkat.

Tämä huomattiin eilen Kehä III:lla, jonne muodostui jopa kymmenen kilometrin ruuhkajonoja Hämeenlinnanväylän kohdalla tehtyjen kaistajärjestelyjen vuoksi. Autojono ulottui Espoon Lommilasta lentokentän liittymään asti Vantaalle.

Pääkaupunkiseudun tämänhetkisiä tietyömaita:

– Kehä I:n perusparannus, Keilaniemi, Hämeenlinnanväylä, Vihdintie, Kivikko. Valmistuvat 2017-2018. Kivikko jo tänä kesänä.

– Kehä III, siltatyö. Vaikutusalue Martinlaakson liittymästä Voutilan suuntaan.

– Hakamäentie, eli tie 100. Siltatyö rantaradan yli. Siltavalutyö alkoi tällä viikolla, jonka kestoksi arvioidaan tämä viikko.

– Helsingin Itäväylällä on kaksi erillistä tietyömaata. Toinen on Kalasataman rakennustöiden tietyömaa, toinen siltatyö Siilitien yli. Toinen lokakuuhun asti ja toinen ensi vuoden syksyyn asti.

– Lahdenväylä, Hakunilan risteyssillat. Kohteessa siltatyö, päällystystyö ja kaidetyö. Liikennejärjestelyihin tulossa muutoksia kesäkuussa. Arvioitu kesto lokakuun loppuun. 

– Lahdenväylä, Pihlajamäen liittymästä Koskelan liittymän suuntaan käynnissä oleva tietyömaa. Kesto toukokuun loppuun. 

– Turunväylä, Södrikin risteyssillan korjaustyöt Kehä III:n jälkeen ja ennen Kehä II:sta. Kesto heinäkuun loppuun.

– Länsiväylä, Espoonlahden ja Tapiolan liittymien välillä tehtävät tienvarsityöt. Kesto heinäkuun loppuun.

Lähde: Liikennevirasto

Kehä III:n ja Kehä I:n lisäksi ruuhkia on syntynyt ympäri pääkaupunkiseutua. Helsingissä rantaradan yli menevä Hakamäentien siltavalu alkoi tänään ja aiheutti lisäruuhkaa Vihdintiellä ja Koskelantiellä.

Helsingin Tieliikennekeskus kuvaili tätä viikkoa tietöiden superviikoksi, ja ruuhkia on pyritty estämään muun muassa opasteita lisäämällä.

– Superviikko on ihan hyvä termi. Tähän viikkoon oli ajoitettu kolmessa isossa kohteessa merkittäviä työvaiheita tai työvaiheiden muutoksia. En pysty nyt ainakaan ennakoimaan, että olisi muita vastaavia ajankohtia näköpiirissä, joissa noin monessa paikkaa yhtäaikaisesti tapahtuisi yhtä paljon, ELY-keskuksen yksikönpäällikkö Timo Karhumäki virkkoo.  

"Yllätti se Kehä III:n ruuhka meidätkin"

Liikenneviraston projektipäällikkö Jarmo Nirhamo, jonka vastuulla on Kehä I:n tietyömaa Hämeenlinnanväylän kohdalla myöntää, että koordinointi voisi olla aina parempaa.

– Yllätti se Kehä III:n ruuhka meidätkin. Isoimmissa työmaissa koordinoidaan kyllä etukäteen asioita, mutta aina se voisi paremmin mennä. Minulla oli esimerkiksi kyllä tieto Kehä III:n uusista järjestelyistä ja Hakamäentien siltavalusta, mutta ei sitä, milloin ne alkavat. Sitten vielä erikseen Helsingin kaupungin tietyömaat, joista ei aina saa tietoa.

– Autoilijan kannalta se on hieman huono juttu, että ruuhkaa voi syntyä niin monessa paikassa, ja kaikki vielä vaikuttaa kaikkeen.

Tietöitä teettävät niin ELY-keskus, Liikennevirasto kuin kaupunki.

Sillat korjauslistalla

Liikenneviraston tietojen mukaan tällä hetkellä on pelkästään pääkaupunkiseudulla käynnissä vajaa kaksikymmentä tietyötä. Tämä ei kuitenkaan ole mitenkään erityisen paljon, muistuttaa ELY-keskuksesta yksikönpäällikkö Timo Karhumäki.

– Tietyömaita on saman verran kuin aikaisempinakin vuosina. Isoja poikkeamia ei ole, Kehä III:lla on ollut jo päättyneitä tietöitä aikaisempina vuosina ja nyt käynnistyi Liikenneviraston Kehä I:n tietyömaat, jotka ovatkin isoimmat. Viime vuosina on myös ollut muutamia sillankorjauskohteita vilkkailla pääväylillä, Karhumäki listaa.

Sillankorjauksia on useampia. Tämä johtuu Karhumäen mukaan siitä, että lähes kaikki pääkaupunkiseudun sillat ovat tulleet korjausikään viimeisen kymmenen vuoden aikana.

– Sillankorjaukset ovat lisääntyneet paljon ja se johtuu ihan siitä, että monet 1970-luvun sillat ovat tulleet ensimmäiseen peruskorjausikään. Sillat ovat siinä mielessä hankalia, että siinä kiertotien järjestäminen on vähän hankalaa - varsinkin pääkaupunkiseudulla.

Kehä I:n tietyömaat pääkaupunkiseudun suurimpia

Kehä I:n Hämeenlinnanväylän tietyömaan projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta arvioi, että Kehä I:n remonttiliikenne on sujunut yllättävänkin hyvin.

– Olemme laskeneet, että Kehä I:n tietyömaat pidentävät matkaa noin viidellätoista minuutilla. Seuraamme matka-aikoja jatkuvasti. Eniten vaikutuksia on Hämeenlinnan väylän ja Vihdintien kohdalla, mutta isoimmat muutostyöt on jo tehty, Nirhamo kertoo.

Parin viikon sisällä voi Hämeenlinnanväylälle tulla hidastuksia, kun sillan rakennustyöt alkavat. Tällä viikolla saatiin valmiiksi vanhan sillan purku.

– Muottityöt alkavat parin viikon sisällä. Eniten se vaikuttaa autoilijoihin niin, että sillan kohdalle tulee alennetut nopeusrajoitukset.

liikennevirasto kehäILiikennevirasto on sivuillaan kertonut kattavasti Kehä I:n remontista. Liikennejärjestelyitä voi tilata itselleen mm. WhatsAppiin.Liikennevirasto

Kehä I:n remontti Hämeenlinnanväylän kohdalla valmistuu heinäkuussa 2017. Espoon puolella Keilaniemen kohdalla remontti valmistuu myöhemmin ja taas Kivikon liittymän kohdalla liikennejärjestelyt palautuvat normaaliksi jo tänä heinäkuussa.

Miksi juuri pääkaupungissa syntyy jättiruuhkia?

Mikä on sitten pääkaupunkiseudun tietyömaassa erilaista muuhun Suomeen verrattuna? Tietenkin liikennemäärät.

Karhumäki muistuttaa, että pienikin tekijä voi aiheuttaa jättiruuhkat pääkaupunkiseudulla. Tämä kävi eilen Kehä III:lla, kun kaistaopasteita ei oltu sijoitettu aivan kohdalleen.

– Kerrannaisvaikutukset ovat niin isoja. Voi syntyä pitkäaikaisia ruuhkia, vaikka tilanne saataisiin työmaalla korjattua nopeastikin, kuvailee Karhumäki.

Liikennesuunnittelijalla onkin iso rooli tietyömaan ohi kulkevan liikenteen sujuvuudessa. Pääkaupunkiseudulla kokemus on valttia.

– Kaikki pitää suunnitella etukäteen. Miten tiukkoja kaarteita työmaalle voi tehdä niin, että se raskas liikennekin mahtuu kulkemaan? Miten leveä kaista voi olla? Varsinkin siltatyömailla kaistoja joudutaan kaventamaan. Pääkaupunkiseudulla kaistamääriä ei voida juuri rajoittaa. Tässä on monia tekijöitä joita pyritään suunnitteluvaiheessa huomioimaan, Karhumäki sanoo.

– Ja sitten kun muutokset on tietyömaalla käytössä kaiken suunnittelun jälkeen, niin tilanne on uusi ja ottaa aikansa, että autoilijat oppivat ajamaan siellä. Viestintä on tässä tärkeää, että ihmiset saavat tiedon liikennejärjestelyistä, Karhumäki tähdentää. 

Lahdenväylälle tulossa liikennejärjestelyjä

Pääkaupunkiseudulla on tulossa lähivuosina useita uusia tietyömaita, jotka vaikuttavat työmatkaliikenteeseen. Kesäkuun alussa kaistoja joudutaan kaventamaan jo alkaneessa tietyömaassa Kehä III:n ja Nelostien eritasoliittymän kohdalla. Tämä vaikuttaa jonkin verran Lahdenväylää pitkin työmatkaansa kulkeviin syyskuuhun asti. 

– Kehä I:n remontti jatkuu vielä ensi vuoden loppupuolelle. Lisäksi Turunväylälle on tulossa ensi vuonna muutama siltatyömaa, samaten Lahdenväylälle on tulossa siltatyömaita. Ensi vuonna käynnistyy myös Kirkkojärven kohdalla, lähellä Espoon Ikeaa, ison painauman korjaus, Karhumäki ennakoi tulevaa. 

Jutun videoilla kuvattu eilistä iltapäiväruuhkaa. 

0:43Kehä III:lla maanantaina ennätyspitkä ruuhka

Lisää aiheesta:

Kesän ruuhkapainajainen piinaa Helsinkiä – vältä näitä neljää pullonkaulaa"Miten tällaisen kadunpätkän remppa voi kestää yli vuoden?" MTV selvitti, mitä tietöissä oikeasti tehdään, vaikka ohikulkijoiden mielestä työmaalla ei ole koskaan kukaan töissäSateinen syksy on pitkittänyt Kiiminkijoen sillan työmaata – kesämökitkin ovat vaarassa jäädä tulvan alle: "Ikävä tilanne"Remonttityöt kehäteillä kiristävät autoilijoiden pinnaa tänäänkin: "Suosittelen käyttämään julkisia"Taas madellaan Kehä III:lla – tulossa tietöiden superviikkoKehä I pamautetaan uusiksi huomisaamuna – varaudu jättiruuhkiin pääväylillä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 18:19
    Itsenäisyyspäivä

    Suora lähetys: 612-soihtukulkue kohtaa vastamielenosoittajat Helsingissä, soihtuja ammuttu väkijoukossa – MTV seuraa

  • 17:58
    Linnan juhlat

    Presidentti Stubb MTV:lle: "Nukun yöni hyvin, mitä enemmän informaatiota viranomaisilta saan"

  • 17:17
    Tulipalot

    Palaneesta omakotitalosta löytyi neljä kuollutta Savonlinnassa – IL: Talossa asui äiti ja kolme lasta

  • 16:26
    Itsenäisyyspäivä

    Karjalan veteraani Veikko, 101: "Missään muualla ei ole sellaista maata kuin Suomi"

  • 16:02
    Puolustusvoimat

    Pilvet haittasivat ylilentojen näkyvyyttä puolustusvoimien valtakunnallisessa paraatissa