Kaiken takana Teslan ex-huippuinsinööri: Lucid tuo markkinoille auton, jolla pääsee yli 800 kilometriä yhdellä latauksella

1:28
Tältä näyttää syyskuussa esiteltävän Lucid Airin esituotantomalli. Auton takana on mies, joka vastasi aikoinaan Tesla Model S:n kehityksestä.

Yhdysvaltalaisvalmistajan sähköauton toimintamatkaksi yhdellä latauksella saatiin puolueettomassa testissä 832 kilometriä, mikä on enemmän kuin millään muulla markkinoilla tällä hetkellä olevalla sähköautolla.

Kalifornialainen Lucid Motors on tuomassa markkinoille vakuuttavalla toimintamatkalla varustetun sähköauton, josta povataan kovaa haastajaa Teslan Model S:lle.

Yhtiön tiedotteen mukaan Lucid Airin toimintamatkaksi on tutkimuslaitos FEV:n puolueettomassa arvionnissa saatu 832 kilometriä yhdysvaltalaisen EPA-standardin mukaan. Se pitää tulosta osoituksena omien insinööriensä vahvasta osaamisesta.

– Tämä merkittävä saavutus sähköautojen kehityksen historiassa on saatu aikaan täysin Lucidin talon sisällä kehittämällä teknologialla, Lucid Motorsin toimitus- ja teknologiajohtaja Peter Rawlinson sanoo.

Kehitys on myös ollut nopeaa, sillä Airin ensimmäiselle prototyypille lupailtiin reilun 600 kilometrin toimintamatkaa.

– Arvio perustui sen aikaiseen teknologiaan. Olemme saavuttaneet monia teknologisia läpimurtoja sen jälkeen, ja ne kaikki kulminoituvat nyt ylittämättömään energiatehokkuusasteeseen, Rawlinson sanoo.

Esittely lähenee

Vuonna 2007 perustettu Lucid on viimeisen vuosikymmenen aikana suorittanut testejä yli 32 miljoonan maantiekilometrin edestä. Saman katon alta on vuodesta 2018 lähtien toimitettu Formula E -sähkökilpureiden akustot, ja sopimus jatkuu ainakin vuoteen 2022 asti.

Koronapandemia lykkäsi Lucid Airin tuotantoversio julkistuksen syksyyn. Uusi päivämäärä on 9. syyskuuta. Tuolloin valmistaja kertoo lisää auton lopullisesta muotoilusta sekä antaa tietoa tuotannosta, saatavilla olevista konfiguraatioista ja hinnoittelusta.

Lucid Airin kovimmat kilpailijat ovat Porsche Taycan sekä Tesla Model S. Lucidilla tiedettäneen, mitä Model S:n peittoaminen vaatii, sillä Rawlinson vastasi auton kehityksestä ollessaan Teslalla.

Lähde: Lucid

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja