"Kaaoksen jumala" -asteroidi paahtaa kiihtyvällä vauhdilla kohti maapalloa – mahdollisuudet törmäykseen vuonna 2068 kasvoivat uuden löydön myötä

Jättimäinen Apophis-asteroidi ohittaa maan lähietäisyydeltä - NASA valmistautuu jo 0:20
Katso, miltä Apophiksen maan ohitus vuonna 2029 tulee näyttämään.

Uusien havaintojen perusteella Apophis-asteroidi, joka on saanut lempinimen Kaaoksen jumala, kiihdyttää vauhtiaan YORP-ilmiön vuoksi, kertoo muun muassa Business Insider.

YORP-ilmiö on havaitsijoidensa mukaan nimetty auringon säteilyn paineesta johtuva ilmiö, joka muuttaa pienempien taivaankappaleiden pyörimisnopeuksia. Apophis on noin kolmen jalkapallokentän kokoinen.

YORP-ilmiön havaitseminen tarkoittaa sitä, että asteroidin syöksyminen maahan vuonna 2068 on mahdollista. Auringon säteily siis ikään kuin työntää asteroidia maata kohden yhä nopeampaa vauhtia. YORP-ilmiön vaikutuksen Apophikseen havaitsi Havaijin yliopiston Astronomian instituutti (IfA).

Törmäyksen voima olisi valtava

Ennen tätä havaintoa Apophiksen maahan osumista vuonna 2068 pidettiin hyvin epätodennäköisenä. Uusi havainto kuitenkin nostaa uhkaa siihen, että jättiasteroidi voisi osua maahan viidenkymmenen vuoden kuluttua.

Törmäyksellä olisi sama vaikutus, kuin jos 880 miljoonaa tonnia TNT-räjähdysainetta räjäytettäisiin samaan aikaan. Tuho olisi 65 000 kertaa pahempi, kuin Hiroshiman atomipommin tuhot.

– Uudet havainnot, jotka teimme aiemmin tänä vuonna Subaru-teleskoopilla, osoittavat, että YORP-ilmiö vaikuttaa Apophikseen. Asteroidi ajautuu poispäin sen kiertoradalta noin 170 metriä vuodessa. Tämä on tarpeeksi mahdollistamaan törmäyksen vuonna 2068, astronomi David Tholan kertoo.

Katseet taivaalle vuonna 2029

Pienet, 5-10 metrin kokoiset asteroidit ohittavat maan silloin tällöin. Apophiksen kokoisten asteroidien lähelle maata tuleminen on hyvin harvinaista.

Apophis on lähestymässä maata jo ennen vuotta 2068: Vuonna 2029 huhtikuun 13. päivänä Apophiksen voi nähdä ilman teleskooppia.

Vielä 2000-luvun alussa Nasa pelkäsi, että vuonna 2029 törmäys voisi olla mahdollinen, mutta myöhemmin asiantuntijat kumosivat uhan.

Nasan mukaan tämäkin kohtaaminen tulee vaikuttamaan Apophikseen. Maan painovoimakenttä vaikuttaa asteroidiin sen ollessa niin lähellä.

Kaikesta tästä huolimatta todennäköisyys asteroidin maahan törmäyksestä on pieni.

Ufologi Michael Horn väittää, että mikäli Apophis osuisi maahan, se osuisi jonnekin päin Eurooppaa.

Asteroidi on nimetty egyptiläisen Apophis-jumalan mukaan. Jumalaa kuvattiin käärmeenä, joka yritti nielaista auringon ja sen sanottiin edustavan kaikkea pahaa. Mytologista jumalaa on kuvailtu myös kaaoksen jumalaksi.