Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Joko olet löytänyt oman kävelytyylisi? Jalankulkua halutaan markkinoida ja nyt valtio tukee hankkeita kymmenillä tuhansilla euroilla

2:08Sporttikummit motivoivat lapsia liikkumaanNäin sporttikummit motivoivat lapsia liikkumaan
Julkaistu 04.02.2021 08:25

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Tukea annettiin muun muassa työpaikkojen liikkumisen ohjaukseen ja kestävän liikkumisen suunnitteluun.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt liikkumisen ohjauksen tukea 26 hankkeelle eri puolille Suomea. Tämän vuoden avustusten määrä on 891 000 euroa.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan tukea annettiin työpaikkojen liikkumisen ohjaukseen, kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen sekä kestävän liikkumisen suunnitteluun.

Traficom jakoi muun muassa Helsingin seudun ympäristöpalveluiden kuntayhtymälle 33 000 euron avustuksen hankkeeseen, jonka nimi on ”Dallaus for dummies – löydä oma kävelytyylisi!”

Projektipäällikkö Mira Soini Helsingin seudun ympäristöpalveluista (HSY) kertoo, että kyseessä HSY:n Ilmastoinfon hanke.

– Yritämme yleensä herättää huomiota Ilmastoinfon kampanjoille ja saada ihmisiä kiinnostumaan vähän eri tavalla näistä kestävistä liikkumismuodoista. Kehittelimme tämän Dallaus for dummies -hankkeen, jossa halutaan tuoda kävelytyylejä, Soini kertoo.

Soini ei vielä tiennyt, minkälaisia kävelytyylejä hankkeessa tuotaisiin.

– Pitää miettiä tarkemmin. Kun tehdään hankehakuja, on alustava idea, ja sitten lähdemme miettimään tarkemmin, miten kampanja toteutetaan, Soini kertoo.

Soini kertoo, että mukaan saatetaan haastaa some-vaikuttajia ja heidän seuraajiaan. On myös mahdollista, että hankkeeseen käytetään viestintätoimistoa.

Jalankululle markkinointisuunnitelma

Helsingin seudun liikenne sai 32 550 euron avustuksen hankkeeseen, jonka nimi on ”Jalankulun ilmeen päivitys eri konteksteihin sopivaksi ja saavutettavuuskriteerit täyttäväksi sekä kävelykilometrikisan viestintä- ja markkinointisuunnitelma lähivuosille”.

HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen kertoo, että hankkeessa on tarkoitus laatia jalankululle viestintä- ja markkinointisuunnitelma tuleville vuosille.

Talouselämä kysyi, miksi jalankulkua täytyy markkinoida.

– Tämä pohjautuu meidän omistajakuntien ja liikenne- ja viestintäministeriön tavoitteisiin lisätä kävelyä ja pyöräilyä. Pyöräliikennettä olemme jo useamman vuoden viestineet ja markkinoineet. Kaupunkipyörät ovat siitä konkreettinen esimerkki.

Jalankulku on todettu vähän hankalammaksi kohteeksi, mutta siihenkin koetetaan keksiä nyt hyviä toimenpiteitä, Jääskeläinen kertoo.

Alustavan arvon mukaan HSL:n valtionavustuksena saamalla rahalla hankitaan viestinnän ja markkinoinnin suunnittelua markkinointitoimisto Sherpalta sekä ”jalankulun ilmeen päivitystä” graafiselta toimistolta.

Henkilökohtaista tarinankerrontaa

50 000 euron avustuksen sai taas Liikuntatieteellisen seuran Suomi kävelee – kävelybuumi pysyväksi ilmiöksi -hanke. Hankkeen kumppaneina ovat Lahden kaupunki, Tampereen kaupunki ja Tampereen kaupunkiseutu. Viestintäasiantuntijana on viestintätoimisto Kravat.

Traficomin hankehakuun tuotetun esittelyaineiston mukaan Suomi kävelee -hankkeessa ”henkilökohtainen tarinankerronta valjastetaan tietoisesti kävelyn markkinointiin” ja hanke toteutetaan monikanavaisella some- ja mediaviestinnällä.

Lisäksi muun muassa Hangon keskustan kävelypainotteisuuden lisäämiseen annettiin 30 000 euroa, ja ”kävelystrategian jalkauttaminen Vanhassa Raumassa” sai 16 000 euroa.

Lisää aiheesta:

Uusi kokeilu tuo maksuttomat harrastukset koulupäivän yhteyteen: "Tukevat perheiden yhdessäoloa iltaisin"HS: Vantaa sai jättirahat maahanmuuttajanuorten liikuntaprojektiin: Rahaa kului seminaareihin ja palkkakuluihin – tapahtumia järjestettiin yksiLahdessa testataan ensimmäisenä maailmassa sovellusta, joka tekee ympäristöystävällisestä liikkumisesta pelin: "Se on aika koukuttavaa"Kunnan uusi pyörätie voi pian saada valtion rahaa – Tarkoitus edistää pyöräilyä terveys- ja ympäristösyistäAsumisen arkitieto halutaan digihankkeessa kaikkien ulottuville: "Sirinkin pitäisi tietää millä värillä aitani on maalattu"Meksikosta kotoisin oleva Natalia Rincón haluaa tehdä Suomesta paremman paikan – "Hyvä asuminen kuuluu kaikille"
HyötyliikuntaLiikuntaKauppalehtiKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Hyötyliikunta
  • 25.8.16:01
    Liikunta

    Japanilainen kävely trendaa – mistä on kyse?

  • 30.7.10:14
    Liikunta

    Tämä kävelytyyli voi tuoda lisää elinvuosia

  • 20.7.19:00
    Selän terveys

    Selän terveyttä voi parantaa omilla elämäntavoilla – tämä kaikki vaikuttaa

  • 29.6.15:14
    Liikunta

    Neljä tapaa tehostaa kävelylenkkiä

  • 7.5.00:05
    Lapset

    Vain kolmannes lapsista ja nuorista liikkuu suosituksen mukaan – yksi tekijä ratkaiseva